Investeren in sociale relaties loont

26.02.2017

Familiebedrijven staan bekend om hun sterke cultuur en goede relaties met medewerkers. Maar een vakbondsafvaardiging blijft vaak nog een taboe in familiale kmo’s. Toch hebben ze daar bij Schoenen Torfs positieve ervaringen mee. Torfs is ook het eerste Belgische bedrijf dat erin geslaagd is een akkoord te bereiken met de vakbonden over nachtwerk voor e-commerce.

Wouter Torfs, die al meer dan 30 jaar in het familiebedrijf werkt, is het boegbeeld van Schoenen Torfs. Samen met de familie heeft hij als CEO heel wat tijd en middelen gespendeerd aan een positieve werkomgeving: “Dat we zes keer op rij werden uitgeroepen tot ‘Beste Werkgever’ is niet vanzelf gekomen. We hebben jarenlang gewerkt aan de cultuur en waarden van ons bedrijf – en ook nu blijft dat actueel.”

“Mensen vertrouwen geven, aandacht schenken aan erkenning en waardering, en investeren in goed leiderschap… Het zijn allemaal zaken die bijdragen tot de tevredenheid van onze medewerkers”, vertelt Wouter Torfs. “En als zij tevreden zijn, straalt dat ook af op onze klanten in de winkels.”

Geven en nemen

Tevreden medewerkers hebben is één zaak, maar goeie relaties met vakbonden blijken niet altijd vanzelfsprekend. “Zelf heb ik nog nooit problemen ervaren in onze onderneming. We hebben altijd geloofd in een cultuur van overleg, van geven en nemen. We zijn bereid om in dialoog te gaan en het vergelijk te zoeken. Onze vakbonden weten dat ook, en ik denk dat we er net daardoor in slagen om samen te werken aan een gezamenlijk doel: het versterken en verder uitbouwen van ons bedrijf”, getuigt Torfs.

Het is dan ook geen toeval dat Schoenen Torfs het eerste Belgische bedrijf is dat met zijn vakbonden een akkoord kon bereiken over nachtwerk voor e-commerce. “Met onze medewerkers waren we in een uur rond. Iedereen zag de noodzaak in en ook de kansen voor ons bedrijf. Maar daarna volgt natuurlijk een hele administratieve weg om alles in een CAO te gieten. Dat vergde veel meer tijd.”

Het akkoord bij Torfs weerspiegelt de cultuur van het familiebedrijf. Wouter Torfs: “We werken op basis van vrijwilligheid: wie is er bereid om te werken tussen 18 en 23 uur? En we waren ook meteen bereid om daar een mooie toeslag voor te betalen. Natuurlijk is dat een investering, maar we zien nu al dat onze webshop veel betere resultaten oplevert, net omdat we onze klant de mogelijkheid kunnen bieden om de volgende dag al te leveren, als hij voor 22 uur bestelt. De rekening klopt dus.”

Blijven investeren in de menselijke kant

Schoenen Torfs kon op die manier zijn distributiecentrum in eigen land houden, en heeft een aantal extra medewerkers in dienst genomen. “En ook nu blijft het belangrijk om in de menselijke kant van dit project te investeren. In onze logistieke afdeling hebben we vaak veel tijdelijke krachten. Wel, die mensen krijgen net dezelfde erkenning als onze vaste medewerkers en worden ook bij alles betrokken. We kiezen ook voor teamleiders die échte people managers zijn en die rekening houden met de persoonlijke wensen van medewerkers bij de planning. Ook hier willen we absoluut inzetten op tevreden medewerkers”, aldus Wouter Torfs.

Het verhaal van Schoenen Torfs is een rolmodel voor hoe e-commerce met succes in België kan worden verankerd. Bert De Greve, directeur talent management bij hr consultant Hudson: “Het is soms bon ton om te zeggen dat e-commerce hier niet te rendabiliseren is op grote schaal of om simpelweg voor delocalisatie te kiezen. Uit ervaring weten we echter dat het belangrijk is om de pro’s en contra’s goed af te wegen van delocaliseren versus productie en werkgelegenheid in eigen land. Lokaal kan je meestal beter toezien op de kwaliteitseisen van klanten en ook sneller inspelen op de markt.”

De historiek motiveert

“Het succes bij Torfs toont ook aan dat je vakbonden als partners moet zien en dat het wel degelijk mogelijk is om goede akkoorden te sluiten. Met betrokkenheid, overleg en overtuigen kom je een heel eind. Net daardoor geloof ik ook dat familiebedrijven een grote troef hebben in hun sociale relaties. Doorgaans is er een minder actief syndicalisme in die bedrijven.”

Ook de langetermijnstrategie van familiale ondernemingen speelt een belangrijke rol. Bert De Greve: “Familiebedrijven hebben als doel om de onderneming te laten voortbestaan, vaak over generaties heen. Ze kijken ver vooruit, maar ook vanuit een groot respect voor hun roots. De historiek van een onderneming wordt daardoor ook een motiverend en inspirerend verhaal. Medewerkers hebben zelf gezien: we zijn gegroeid door te ondernemen, door onszelf heruit te vinden. En ze vertrouwen er ook op dat dat ondernemerschap wordt voortgezet in de toekomst. Zoiets stimuleert alleen maar om samen aan hetzelfde zeel te trekken.”