AMB Holding: De Code Buysse is een bijzonder nuttig instrument

06.06.2017

De IFB-Leagues, de jaarlijkse regionale topontmoetingen die het Instituut voor het Familiebedrijf organiseert, staan dit jaar in het teken van de nieuwe Code Buysse voor corporate governance. Governance kan een echte meerwaarde vormen voor familiebedrijven. We spraken erover met Jan Adriaenssens van AMB Holding uit Aartselaar, die een uitgesproken mening heeft ter zake: “Je moet je eigen tegenspraak organiseren en geregeld nagaan of je het nog beter kan doen volgens de regels van de Code Buysse.”

AMB Holding is het bedrijf achter een zeer succesvolle autogroep. Jan Adriaenssens, eigenaar en voorzitter van de raad van bestuur, richtte de onderneming 25 jaar geleden op. Als 25-jarige had hij de BMW-garage van zijn schoonvader Willy Jorssen overgenomen. Op die fundamenten bouwde Adriaenssens een groep uit die in 2016 met 10 garages en een vastgoedpoot een omzet realiseerde van zo’n 340 miljoen euro.

Vandaag hoort AMB bij de top-5 van autoretailers in ons land.  De groep telt intussen garages voor BMW, MINI, Jaguar, Land Rover, Renault, Dacia, Mazda en Infiniti in zijn aanbod. Ze is geografisch gespreid over Antwerpen en Hasselt. Het is een sterk groeiparcours, gebaseerd op een duidelijke visie.

 “De Belgische automarkt is nog zeer gefragmenteerd. Wij zagen jaren geleden al het belang in van schaalvergroting, diversifiëring en risicospreiding in de merkenportefeuille. We zochten dus actief naar overnames”, vertelt Jan Adriaenssens. “Maar tegelijk wilden we de kracht van het lokale ondernemerschap behouden. Daarom hebben de diverse dochterondernemingen nog steeds een grote autonomie. De holding houdt een meerderheidsparticipatie aan en de meeste concessiedirecteurs zijn mede-eigenaar en operationeel eindverantwoordelijke voor hun bedrijf.” 

Familiale cultuur maakt het verschil

Ook het familiale karakter speelt een rol van betekenis in dit succesverhaal. “Enerzijds is er een duidelijke aansturing, zowel in het aandeelhouderschap als in de raad van bestuur. We hanteren korte beslissingslijnen en hechten groot belang aan de sfeer en cultuur in onze bedrijven. Met onze 350 medewerkers willen we drie kernwaarden uitdragen: focus, verbinding en bezieling. Daarmee kunnen we immers het verschil maken.”

Volgens Adriaenssens zal het belang van service en klantgericht werken alleen maar toenemen: “Ik kijk met grote ogen naar de toekomst. Ik heb nog nooit een periode meegemaakt waarin je zo weinig kan voorspellen over de volgende 10 jaar. Er staat veel te veranderen. Maar we zijn daar niet bang voor. Als dienstenbedrijf – ja, we verkopen auto’s, maar we leveren vooral toegevoegde waarde door onze service – moeten we evolueren naar een zeer proactieve benadering van onze klanten.”

“We moeten niet alleen klantgericht maar ook klantgecentreerd worden: élke klant moet kunnen rekenen op een geïndividualiseerde service. Wij zullen de klant bijvoorbeeld bellen als het tijd is voor een bandenwissel. Maar dan moet je wel weten of dat voor die klant om het jaar of pas om de drie jaar moet. Wie de beste service voor mobiliteit kan bieden, zal de toekomst maken. En dus moeten we ook investeren in kwalitatieve data om ons daarbij te helpen”, legt de voorzitter uit.

Jan Adriaenssens ziet ook nog verdere opportuniteiten voor expansie. “In de buurlanden is de consolidatie onder autoretailers al veel verder gevorderd. We zien stilaan dat internationale groepen ook belangstelling krijgen voor de Belgische markt. AMB Holding is in 25 jaar tijd 40 keer groter geworden. En we gaan ook nu niet op onze stoel blijven zitten om thee te drinken. De aard van het beestje is dat wij op een gezonde manier verder willen blijven groeien.”

De liefde voor facts en figures

Op het vlak van strategie, hecht de bedrijfsleider veel belang aan corporate governance. “Wij werken al lang met een actieve raad van bestuur, waarin ook een externe bestuurder zit. Ik vond het belangrijk dat dit geen baronie zou worden. Daarom moet je je eigen tegenspraak organiseren”, vertelt Adriaenssens. “Als ondernemers hebben we allemaal een buikgevoel en volgen we graag onze intuïtie. Maar met een externe bestuurder objectiveer je de zaken en krijg je meer kritische vragen. Het heeft mij ook de liefde voor facts en figures bijgebracht.”

Net dat is van fundamenteel belang geweest voor de succesvolle strategie rond diversifiëring en uitbreiding. “De meeste mensen in ons métier zijn zeer operationeel bezig en hebben veel kennis over wat ze doen. Maar je moet erin slagen dat te overstijgen, strategisch te denken op de lange termijn en er vervolgens ook naar handelen. Zonder een goede raad van bestuur, met input van externen, is dat volgens mij bijna onmogelijk.”

Ook de Code Buysse voor corporate governance is bij AMB Holding nooit ver weg. Jan Adriaenssens: “Dat is een bijzonder nuttig instrument. En niet eenmalig, hé! Om de twee tot drie jaar nemen we de code opnieuw door met onze hele directie. Dan vragen we ons af: Waar kunnen we nog beter doen? Hoe kunnen we nog meer naar de geest van de code werken? Opdat het zou kloppen wat we doen, en opdat het zou deugen. Je organisatie op geregelde tijdstippen en op deze manier kritisch tegen het licht houden, is bijzonder leerrijk.” 

Schrijf je HIER in voor de toelichting bij de Code Buysse op de IFB Leagues bij Lannoo in Tielt of GRoep Mintjens in Malle.