“Maak van je geschiedenis een troef”

08.11.2017

Familiebedrijven zouden hun geschiedenis veel nadrukkelijker moeten uitspelen. Dat vindt althans het historisch projectbureau Geheugen Collectief. De onafhankelijke vzw voert historische projecten uit, onderzoekt de geschiedenis en realiseert vervolgens tentoonstellingen, publicaties en bezoekerscentra. “Geschiedenis heeft een stoffig imago, maar je kan er met story marketing iets heel waardevols uit puren”, vertelt onderzoekster Aline Sax.

Een groep van 8 historici vormt samen Geheugen Collectief en stelt zich tot doel geschiedenis meer levendig te maken. “Wij hebben het gevoel dat bedrijfsgeschiedenis vaak nog een onbekend domein is. Terwijl de historiek van een bedrijf vaak zeer interessante zaken kan bevatten, waar men vooraf niet van op de hoogte is”, aldus Aline Sax. “Wij hebben al diverse projecten voor bedrijven uitgevoerd en het verrast ons telkens weer welke interessante dingen naar boven komen over het bedrijf, de familie en de medewerkers en over hoe dingen veranderen door de jaren heen.”

Van boek tot bezoekerscentrum

De eerste stap in zo’n proces is meestal de zoektocht naar archiefmateriaal. Sax: “We gaan uiteraard op zoek naar documenten en ander onroerend erfgoed zoals oude materialen, machines en kantoorspullen. Maar daarnaast leveren verhalen van eigenaars, werknemers en oud-werknemers ook een schat aan informatie op. Al die zaken bundelen we in ons onderzoek en proberen we te vatten in een consistent verhaal.”

Vervolgens kan de geschiedenis van een bedrijf in vele vormen worden verteld. “Zo werken we bijvoorbeeld aan een publicatie voor een bedrijf dat in 2019 zijn 100ste verjaardag viert. We zijn begonnen met de inventarisatie, hebben alle materialen en verhalen onderzocht en gaan nu werken aan een geschenkboek met de historiek”, vertelt Aline. “Maar je kan ook denken aan speciale toepassingen voor je website met bijvoorbeeld een eigen tijdslijn.”

In sommige gevallen wordt de historiek terug deel van het bedrijf door de inrichting van een bezoekerscentrum. “Je kan een ruimte in je gebouw omvormen tot een plek waar bezoekers worden ontvangen en iets leren over het ontstaan, de geschiedenis en de evolutie van de onderneming. Dat kan gaan over een gedeelte van het verhaal of de volledige geschiedenis, naargelang de beschikbare ruimte en het beschikbare materiaal.”

Vertrouwen uitstralen

“Het belang van het uitspelen van de historiek kan niet worden onderschat”, weten ze bij Geheugen Collectief. “We leven in een tijd waarin mensen authenticiteit, ambachtelijkheid en nostalgie appreciëren. Door uit te pakken met je historiek straal je vaak ook vertrouwen en ervaring uit. Storytelling en story marketing worden steeds belangrijker. En dus kan dit een echte troef worden.”

Bovendien is het een gelegenheid om de banden aan te halen met medewerkers en oud-medewerkers. Aline Sax: “Wij werken vaak met een collectiedag, waarop mensen worden uitgenodigd om zaken binnen te brengen en hun verhaal over het bedrijf te vertellen. We registreren de items, scannen ze en nemen de verhalen op. Dat levert niet alleen veel materiaal op met soms unieke vondsten, maar zorgt ook voor een betrokkenheid van alle mensen die iets leveren.”

Familiebedrijven die hier meer over willen weten, kunnen terecht op www.geheugencollectief.be/bedrijven. Je vindt er onder meer tips en tricks over hoe u met uw bedrijfsgeschiedenis aan de slag kan gaan.