Vrouwelijk ondernemerschap rukt op in het familiebedrijf

24.03.2017

Reynaers Aluminium, Sioen Industries en Cit Blaton zijn de 3 best presterende Belgische familiebedrijven die worden geleid door een vrouw. Dat blijkt uit een onderzoek van Bisnode Belgium in opdracht van het MT magazine. Het onderzoek toont aan dat in steeds meer familiebedrijven een vrouwelijke CEO (mee) aan het hoofd staat.

Onderzoek van Vincent Molly, professor Ondernemerschap en Familiebedrijven aan de KU Leuven, heeft uitgewezen dat bijna één op de drie Belgische familiebedrijven vandaag vrouwen aan het roer heeft. Molly koppelde daar ook de statistieken van de FOD Economie aan. In 2015 registreerde die meer dan 86.000 vrouwen als bestuurder van vennootschappen, of bijna 27%. Er is dus een duidelijke tendens tot vervrouwelijking in het bestuur van de familiale ondernemingen.

Het onderzoek in opdracht van MT magazine toont aan dat heel wat bedrijven uit klassieke industriële sectoren vandaag door een vrouw worden geleid. Er komen bedrijven in voor uit de bouw, de textielsector, metaalindustrie, vlees- en visverwerkers, de transport- en automobielsector… In de maakindustrie zijn vrouwelijke leiders al lang geen uitzondering meer. En bovendien blijken ze het ook goed te doen: bedrijven als Reynaers en Sioen, die deze top 100 aanvoeren, worden algemeen beschouwd als rolmodellen.

Vervrouwelijking zet zich door

En dat is niet het enige positieve nieuws. Een globaal onderzoek bij de 525 grootste en langlevende familiebedrijven, uitgevoerd door EY, toont aan dat vrouwen in familiebedrijven sneller doorgroeien maar ook verder komen dan vroeger. Bij 55% van die familiebedrijven zit al minstens één vrouw in het directieteam, bij 8% bestaat de directie al voor de helft uit vrouwen. En het ziet er naar uit dat die vervrouwelijking zich ook gaat doorzetten: 7 op de 10 ondervraagde familiebedrijven zegt een vrouw te overwegen als volgende CEO. Uit al deze cijfers blijkt dat de familiale ondernemingen het beter doen dan niet-familiebedrijven.

Ook bij ons zal de tendens tot vervrouwelijking zich doorzetten. De komende jaren is een wissel van de wacht aan de orde in duizenden familiebedrijven die nu nog worden geleid door een man uit de babyboomgeneratie. Bij de overdracht wordt vandaag gekeken naar de interesse en competenties van de kinderen om het bedrijf te leiden. Steeds vaker komen ook familiale teams aan het hoofd van de onderneming. Het gevolg is dat steeds meer vrouwen in de leiding van de onderneming zullen stappen.

Betere resultaten

Een relatie tussen vrouwelijk leiderschap en het effect op de resultaten is niet makkelijk te bewijzen. Toch stelt het wereldwijde onderzoek van EY dat bedrijven met vrouwen in leiderschapsfuncties en andere strategische rollen, over het geheel, betere resultaten boeken. Ze focussen meer op corporate governance, talentontwikkeling en markten. Relaties met klanten, leveranciers en andere stakeholders zijn beter. En bij beursgenoteerde ondernemingen zijn er ook duidelijk betere rendementen.

Kortom: meer vrouwelijk leiderschap in (familie-)bedrijven leidt wel degelijk tot performantere ondernemingen.