“We willen familiebedrijven begeleiden in hun groei”

Het toonaangevende accounting- en consultingbedrijf Moore Belgium behoort tot één van de marktleiders in de sector. Het bedrijf is de compagnon de route voor kmo’s en Belgisch verankerde grotere ondernemingen op hun weg naar groei. “Familiebedrijven zijn daarbij een belangrijke doelgroep”, zegt CEO Isabelle Van Iseghem, “en we zijn dan ook verheugd vanaf 2024 structureel partner te worden van Het Familiebedrijf.”

Welke zijn de activiteiten van Moore, en waar positioneert het zich in zijn sector?

Isabelle Van Iseghem: “Moore Belgium profileert zich als een algemene dienstverlener in accounting en consulting, voor een brede groep van klanten. Dat zijn zowel kleinere bedrijven als middelgrote tot grote ondernemingen. We focussen specifiek op de groeistrategie van de bedrijven en willen hen daarbij begeleiden in hun ganse traject. We zijn, na de traditionele Big Four, het grootste audit- en consultingbedrijf. We hebben wel een heel ander DNA, ook al bieden we dezelfde brede waaier aan adviesverlening op het vlak van Accountancy, Audit, Business Analytics, Business Consulting, Corporate Finance, Interim Management en Tax & Legal services. Het grote verschil is onze ondernemersaanpak. Pragmatisch, dichtbij de klant, toegankelijk. Wij denken én werken mee met de ondernemer.”

Moore is fors gegroeid doorheen de voorbije jaren. Deels organisch, maar ook via overnames. Een bewuste strategie?

“Onze missie is dat we de absolute referentie willen zijn voor kmo’s en grotere ondernemingen om hen te helpen in hun groei. Moore is daarom volop bezig met een buy & build strategie en neemt in functie daarvan kleinere accountingkantoren en financiële dienstverleners over. We hebben vier stakeholders: dat zijn onze aandeelhouder, onze klanten, onze eigen compagnons zoals we onze medewerkers noemen, en de maatschappij. We willen impact hebben op deze vier stakeholders en een bijdrage leveren in hun groei en evolutie.

Door de intrede van de onafhankelijke investeringsmaatschappij Waterland hebben we onze groei fors kunnen versnellen. We kunnen verder onze eigen koers blijven varen, maar hebben de mogelijkheid om onze strategie te versnellen, door de extra zuurstof en resources.”

Vanaf 2024 wordt Moore een sponsor van Het Familiebedrijf?

“We hebben er niet over getwijfeld. Voor ons is dit een partnership. We willen niet zomaar een logo zijn, we willen zorgen dat we onze expertise kunnen delen. Dat we familiebedrijven kunnen inspireren, vooruithelpen. Familiebedrijven vormen de kern van onze klanten. We hebben heel wat familiale ondernemingen in onze portfolio en samen met hen hebben we al heel wat mooie dingen kunnen realiseren. En als we spreken over bedrijven helpen in hun groei, dan is het precies bij familiebedrijven dat er mooie kansen zijn om hen daarbij te begeleiden. We zijn overtuigd dat we vanuit onze aanpak, en hoe wij hen als entrepreneurs begrijpen, iets kunnen betekenen. Zij kunnen op ons rekenen voor het grote werk en de kleine zaken die voor hen het verschil maken.”

En hoe kan Moore familiebedrijven concreet bijstaan?

“Familiebedrijven zijn heel vaak ondernemingen die klein begonnen zijn, en gaandeweg een mooi groeipatroon hebben kunnen ontwikkelen. Dat sluit aan bij ons verhaal. Ze leggen ook graag hun focus op waar ze goed in zijn, hun dienstverlening, of hun product. Maar daardoor hebben ze soms niet altijd de tijd om de brede omkadering te zien. Hoe ze op andere vlakken ook nog stappen kunnen zetten. En daar kunnen wij hen als partner helpen. Concreet zijn er bijvoorbeeld veel vragen over een family office. Ondernemers weten vaak niet hoe ze daaraan moeten beginnen. Daarbij kunnen we hen ondersteunen. Ook het analyseren van fiscale maatregelen, of subsidies, voor een onderneming die bijvoorbeeld hard inzet op duurzame investeringen. Wij kunnen hen helpen met het opzetten van de optimale structuur. Wij hebben mensen die productieprocessen begrijpen, die mee kunnen helpen nadenken. We gaan verder dan louter die financiële achtergrond. Wij willen familiebedrijven ontzorgen, zodat ze hun bedrijf naar een nieuw niveau kunnen brengen, in België en/of buitenland .”

U bent als vrouwelijke CEO de spreekwoordelijke witte raaf in de eerder mannelijke wereld van de consulting?

“Die vraag zou u eigenlijk eerder aan anderen moeten vragen, waarom zij niet meer vrouwen tellen. (lacht) Wij zetten heel hard in op inclusie. We stellen ons daar ook geen vragen over. We komen er ook niet expliciet mee naar buiten, net omdat het zo logisch is voor ons.”

Over Moore Belgium

Moore Belgium is de grootste onafhankelijke accounting- en consulting dienstverlener in België met 5 key-centra in Antwerpen, Brussel, Gent, Hasselt en Kortrijk en meer dan 40 lokale vestigingen verspreid over Vlaanderen. Het bedrijf realiseerde in 2023 een omzet van 180 miljoen euro, en telt 1.500 medewerkers. Moore Belgium ondersteunt als compagnon de route het groeitraject van kmo’s, Belgisch verankerde grotere ondernemingen en lokale overheden met diensten op het vlak van Accountancy, Audit, Business Analytics, Business Consulting, Corporate Finance, Grants & Incentives, Interim Management en Tax & Legal Services. Als lid van Moore Global - één van de grotere accountancy- en consulting netwerken ter wereld - helpt Moore Belgium haar klanten bovendien in meer dan honderd landen.

Terug naar het overzicht

Opvolgersscan

Als eigenaar/bedrijfsleider van je familiebedrijf heb je wellicht het liefst dat één of meerdere kinderen op een bepaald moment het roer overnemen.

Maar hoe bepaal je als ouders objectief of je kinderen hiervoor aangewezen zijn? Patrick De Schutter ontwierp hiervoor de Opvolgersscan.

Een niet-familiale CEO: zes aandachtspunten

Samenwerken met een niet-familiale CEO loopt niet steeds van een leien dakje.

Jozef Lievens stipt 6 factoren aan die het aantrekken van en de samenwerking met een externe CEO kunnen maken of kraken.

Meer weten?

Vier soorten governance in het familiebedrijf

Er wordt vaak beweerd dat governance in familiebedrijven complexer is dan in niet-familiebedrijven. Dat is ongetwijfeld juist. De oorzaak hiervoor is te vinden in het feit dat een familiebedrijf bestaat uit een aantal componenten die elk een aparte soort governance vereisen.

Volgens Jozef Lievens zijn er vier soorten governance vereist :

  • ownership governance
  • business governance
  • family governance
  • wealth governance
Lees meer

Raad van bestuur of raad van advies

Veel familiale ondernemers stellen zich de vraag of ze beter met een echte raad van bestuur of met een raad van advies van start gaan. Volgens Sofie Lerut hebben beide pistes zekere voordelen, maar er zijn belangrijke verschillen.

Lees meer