Björn Derdeyn: 'Je krijgt een helikopterbeeld van wat advies aan een familiebedrijf inhoudt'

Met hun onderneming Mens.be ondersteunen en begeleiden Björn Derdeyn en Delphine Vantomme organisaties bij het aantrekken, rekruteren, binden en behouden van medewerkers. Steeds vaker krijgen ze vragen rond problematieken die specifiek zijn voor een familiebedrijf. En dus gingen ze op zoek naar een gerichte opleiding, die ze vonden in de samenwerking tussen familiebedrijf.be en EHSAL Management School. Björn aarzelde geen moment deel te nemen aan 'Adviseur Familiebedrijven'.
Familie

Ubbe Descamps: 'Als familiebedrijf kan je op een sterk netwerk terugvallen'

Op woensdag 2 juni gebeurde voor familiebedrijf Brooklyn het ondenkbare: bij een zware bedrijfsbrand gingen het volledige magazijn en de kantoren in rook op. Na een moeilijk coronajaar zal de familiale retailer ook dit te boven komen. “We zullen deze tegenslag aangrijpen om sterker terug te keren,” aldus zaakvoerder Ubbe Descamps.
Governance
Familie
Strategie

Aertssen: 'We geven onze activiteiten op een duurzame manier vorm'

Duurzaamheid staat hoog op de agenda bij het familiebedrijf Aertssen Group. Wat in 1964 startte met het grondverzetbedrijf van Marcel Aertssen groeide in bijna 60 jaar uit tot een gediversifieerde groep met activiteiten in infra, hijswerken, transport en logistiek, groene energie en projectontwikkeling. We spraken met Greg, Saskia en Yves Aertssen, telgen van de tweede en derde generatie.

Christoph Leenknecht: 'Als familiaal CEO is falen geen optie'

De benodigde competenties voor een succesvol CEO, er werden bibliotheken over geschreven. Maar hoe zit dat bij een familiaal CEO? Een familiebedrijf staat immers voor heel specifieke uitdagingen, en dat vertaalt zich in de competenties van een familiaal CEO. We legden ons oor te luisteren bij Christoph Leenknecht, partner bij Altior en gespecialiseerd in executive search voor familiale bedrijven en private equity. Christoph heeft een duidelijke visie op het ideale profiel van een familiaal CEO. “In klassieke executive search selecteren we op basis van twee dimensies: wat moet iemand kennen en kunnen? In een familiebedrijf komt daar een extra dimensie bij, die van het ‘zijn’.”