Familie
Strategie

Peter Vyncke - Vyncke NV: "We komen gelouterd uit de crisis"

De coronacrisis treft veel familiebedrijven ongemeen hard. De productie wordt (noodgedwongen) verminderd of stilgelegd, winkels moeten de deuren sluiten, en contacten met klanten en leveranciers worden bemoeilijkt. Toch biedt deze crisis ook opportuniteiten. We leren uit de nieuwe realiteit, en passen ons zo goed mogelijk aan. Dat merkt ook Peter Vyncke, CEO van West-Vlaams familiebedrijf Vyncke NV. Zo schudde de crisis de interne communicatie van het bedrijf grondig door elkaar.
Familie
Strategie

Wouter Torfs - Schoenen Torfs: Familie is een geduldige aandeelhouder

Als retailbedrijf is Schoenen Torfs hard getroffen door de preventieve maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Op 18 maart sloot het bedrijf de deuren van zijn fysieke winkels. Toch vielen de activiteiten niet volledig stil, licht CEO Wouter Torfs toe. “Voor de crisis maakte onze webshop 17% van onze omzet uit, nu draaien we met de webshop ongeveer 30% van onze normale omzet. Onze webshop doet het dus goed. Dat neemt niet weg dat ongeveer 70% van onze omzet wegvalt. Van onze 700 medewerkers zijn er 600 tijdelijk werkloos. We zijn een bedrijf in overlevingsmodus.”
Familie
Strategie

Elise Vanaudenhove - Bristol: Niks is nog evident

De coronacrisis hakt er stevig in bij Euro Shoe Group, de groep boven retailbedrijf Bristol. “Dit is heel ingrijpend geweest voor ons,” begint CEO Elise Vanaudenhove haar verhaal. “Een dag voor de winkels door de overheid gesloten werden gingen bij ons alle alarmbellen af. We dachten dat een collega van de avondploeg van ons distributiecentrum besmet was met het coronavirus. We hebben meteen iedereen naar huis gestuurd en ook ’s anderendaags moesten alle medewerkers thuisblijven. De directie heeft zich meteen beraden over hoe we dit het beste aanpakken. Uiteindelijk bleek de betrokken collega gelukkig niet besmet te zijn. Maar we hebben wel onmiddellijk alles in werking gezet om onze winkels volledig te sluiten. Dat was in Nederland nochtans niet verplicht.”
Familie
Strategie

Bart Claes - JBC: Onze medewerkers zijn krijgers voor het merk

Retailbedrijf JBC voelt een grote impact van de coronacrisis. “We hebben door corona onze 125 winkels moeten sluiten,” licht CEO Bart Claes toe. “Hierdoor merken we een verschuiving naar online. Al zal deze online webshop het verlies van 125 gesloten winkels niet goedmaken. Daarnaast hebben we ook tijdelijke werkloosheid moeten inroepen voor onze medewerkers. Collega’s die wel ingeschakeld worden, moedigen we aan om zoveel als mogelijk van thuis uit te werken. Dat is iets wat vroeger niet altijd even haalbaar of mogelijk was.”
Familie
Strategie

Carl Dewulf - LVD: De vertrouwensband met onze werknemers nog versterken

Machinebouwer LVD voelde de impact van het coronavirus nog voor het België bereikt had. Eind januari al moest LVD de productie in hun site op 80 kilometer van Wuhan, de stad waar het virus voor het eerst opdook, volledig stilleggen. Pas na 7 weken werd de productie met mondjesmaat heropgestart. “Dat heeft ons alert gemaakt en zo hebben we ons waarschijnlijk tijdig en beter voorbereid dan andere bedrijven toen het virus zich over de wereld verspreidde,” zegt CEO Carl Dewulf.
Eigendom
Familie

Onze familiale bedrijven begeleiden naar de heropstart post-corona

Hoe kijkt ING naar de crisis?
Familie
Strategie

Mimi Lamote - Mayerline: Deze crisis biedt de kans om alles in vraag te stellen

Als Belgisch modebedrijf voelt Mayerline een enorme impact van de coronacrisis. “We hebben op 17 maart alle winkels gesloten, nog voor dat verplicht werd door de overheid,” steekt CEO Mimi Lamote van wal. “We vinden het zeer belangrijk dat onze medewerkers en klanten maximaal beschermd worden tegen het virus. Dat heeft natuurlijk een dramatisch effect op onze omzet en dus ook onze cashflow. En laat dat nu net het businessmodel voor retail zijn: je hebt cashflow nodig om de toekomst te kunnen financieren. Het gevolg is dat onze schulden met de dag groter worden, terwijl daar niets tegenover staat.”
Familie
Strategie

Corona: (meer dan) back to basics voor het familiebedrijf

De corona-crisis slaat ongemeen hard toe, ook bij familiebedrijven. Volgens de laatste cijfers van Graydon dreigt slechts 20 procent van de Belgische bedrijven de periode van zwaar inkomstenverlies te doorstaan, als de maatregelen tegen de verspreiding van corona tot 3 mei worden verlengd (De Tijd, 4 april 2020).
Familie
Strategie

Cash is king

Patrick De Schutter, partner bij KPMG en co-gedelegeerd bestuurder van het Instituut voor het Familiebedrijf, is gespecialiseerd in financiële en operationele audits bij familiebedrijven. Als financieel expert is hij zich als geen ander bewust van de impact van de coronacrisis op familiebedrijven. In dit interview reikt hij een aantal handige adviezen aan om de financiële impact van de coronacrisis op uw familiebedrijf zo veel als mogelijk te beperken.
Familie
Strategie

Herman Van de Velde - Lingeriebedrijf Van de Velde: Grote betrokkenheid van de familie

Ook lingeriebedrijf Van de Velde is getroffen door de coronacrisis. “De crisis is vrij dramatisch omdat onze klanten quasi wereldwijd gesloten zijn,” steekt Herman Van de Velde, voorzitter van de raad van bestuur, van wal. “De klanten die wel nog open zijn, zoals in Nederland, zien geen mensen meer. Onze omzet viel terug naar een niveau van 20%.”