Familiebedrijven even professioneel als niet-familiebedrijven

Jozef Lievens

Door de mainstream media worden familiebedrijven dikwijls neergezet als niet-professionele organisaties. Hun redenering is simpel: door de familie geleide bedrijven zijn op het vlak van professioneel management per definitie kneusjes, door zogenaamde professionele managers aangestuurde ondernemingen zijn voorbeelden inzake professionaliteit.

Vooreerst is dergelijke redenering beledigend voor de leiders van familiebedrijven. Alsof Wouter Torfs, Jan Boone, Vic Swerts of Martine Reynaers geen professionele managers zouden zijn. Bovendien is de redenering zonder meer fout. Dat leren we uit recent onderzoek van de gerenommeerde Amerikaanse professor Eric Flamholtz. Deze laatste doceerde aan de Californische universiteit UCLA en is al zijn hele carrière topspecialist inzake professionalisering. Zijn standaardwerk is “Growing Pains”, waarin hij beschrijft op welke vlakken groeiende bedrijven dienen te professionaliseren.

Voor Flamholtz zijn er zes kerngebieden, die op vlak van professionalisering moeten aangepakt worden:

  • Een duidelijke definitie van de markten waarop de onderneming wenst actief te zijn. Wie zijn de target clienten van de onderneming?
  • Welke producten en diensten zal men aan deze target clienten aanbieden?
  • Het verwerven van de nodige middelen op menselijk, financieel en technologisch vlak;
  • Het ontwikkelen van operationele systemen: sales, marketing, productie en dergelijke meer;
  • Het ontwikkelen van management systemen: (strategische) planning, performance management, leidersschapsontwikkeling enz;
  • het managen van de bedrijfscultuur door een heldere definitie en communicatie van de waarden.

Flamholtz heeft thans de resultaten van een 35-jarig onderzoek gepubliceerd, waarin hij familiebedrijven en niet-familiebedrijven vergelijkt inzake professionalisering. Wat blijkt? Met betrekking tot de zes kerngebieden inzake professionalisering halen niet-familiebedrijven een gemiddelde score van 3,2 op 5. Familiebedrijven daarentegen halen 3,3. Lichtjes beter dus dan niet-famliliebedrijven. De conclusie van Flamholtz is duidelijk: de algemene indruk dat niet-familiebedrijven professioneler zijn dan familiebedrijven is volstrekt onjuist!

Terug naar het overzicht

Opvolgersscan

Als eigenaar/bedrijfsleider van je familiebedrijf heb je wellicht het liefst dat één of meerdere kinderen op een bepaald moment het roer overnemen.

Maar hoe bepaal je als ouders objectief of je kinderen hiervoor aangewezen zijn? Patrick De Schutter ontwierp hiervoor de Opvolgersscan.

Een niet-familiale CEO: zes aandachtspunten

Samenwerken met een niet-familiale CEO loopt niet steeds van een leien dakje.

Jozef Lievens stipt 6 factoren aan die het aantrekken van en de samenwerking met een externe CEO kunnen maken of kraken.

Meer weten?

Vier soorten governance in het familiebedrijf

Er wordt vaak beweerd dat governance in familiebedrijven complexer is dan in niet-familiebedrijven. Dat is ongetwijfeld juist. De oorzaak hiervoor is te vinden in het feit dat een familiebedrijf bestaat uit een aantal componenten die elk een aparte soort governance vereisen.

Volgens Jozef Lievens zijn er vier soorten governance vereist :

  • ownership governance
  • business governance
  • family governance
  • wealth governance
Lees meer

Raad van bestuur of raad van advies

Veel familiale ondernemers stellen zich de vraag of ze beter met een echte raad van bestuur of met een raad van advies van start gaan. Volgens Sofie Lerut hebben beide pistes zekere voordelen, maar er zijn belangrijke verschillen.

Lees meer