Hoe familiebedrijven 'onsterfelijk' kunnen worden
Het FamiliebedrijfIn De Onsterfelijke Onderneming. Overleven in Disruptieve Tijden onderzoekt Fons Van Dyck hoe ondernemingen en hun merken kunnen standhouden op lange termijn. Zelf noemt hij zijn nieuwe boek een “overlevingskit met praktische tips en do's-and-don'ts voor elke ondernemer”. En dus ook voor de familiale ondernemer.
Fons Van Dyck geeft op de Dag van het Familiebedrijf een keynote gebaseerd op De Onsterfelijke Onderneming, waarbij hij specifiek zal focussen op familiebedrijven. “Het vertrekpunt van mijn boek is de vaststelling dat de levensduur van bedrijven steeds korter wordt”, aldus de specialist in merkstrategie en marketingcommunicatie. “Om hier een antwoord op te bieden, hanteer ik de vier principes uit de AGIL-theorie van de socioloog Talcott Parsons.”
Verandering én stabiliteit
“De ‘A’ in AGIL staat voor ‘adaptation’: bedrijven moeten zich snel en slim aanpassen aan een veranderende wereld. Met ‘G’ wordt ‘goal attainment’ bedoeld: het stellen van doelen en het opbouwen van een eenduidige strategie om die te bereiken. De andere twee voorwaarden zijn eerder intern: met de ‘I’ van ‘integration’ bedoel ik dat medewerkers, stakeholders, partners en klanten in een uniek en sluitend systeem moeten verbonden worden. ‘Latency’ ten slotte komt neer op het op de lange termijn bewaken en veiligstellen van het bedrijfs-DNA – identiteit, waarden, geschiedenis en cultuur. Overleven op lange termijn komt voor ondernemingen neer op een evenwicht tussen verandering – A en G – en de stabiliteit en continuïteit – I en L.”
An Apple a day …
Fons Van Dyck toetst die principes in zijn boek aan misschien wel hét schoolvoorbeeld van een bedrijf dat in zijn veertigjarige bestaan hoogtes en laagtes kende, tot tweemaal toe bijna failliet ging maar vandaag een van de bekendste en belangrijkste globale brands is: Apple. Daarnaast toetste hij de vier principes bij Vlaamse en Nederlandse familiale ondernemers – onder meer Jef Colruyt en Michel Moortgat. “Met Michel, vierde generatie van familiebedrijf Brouwerij Duvel Moortgat, ga ik op de Dag van het Familiebedrijf in gesprek. Omdat familiebedrijven bij uitstek uitgerust zijn om enerzijds te vernieuwen en anderzijds hun roots en tradities te bewaken. Ze zijn beter gewapend voor de lange termijn. En dat heeft voor alle duidelijkheid niets met schaal, leeftijd of sector te maken.”
Over de spreker
Fons Van Dyck staat al meer dan 15 jaar aan het hoofd van Think BBDO en specialiseert zich in strategisch merk- en communicatieadvies voor lokale en internationale ondernemingen en organisaties. Als doctor in de media- en communicatiestudies doceert hij merkstrategie en marketingcommunicatie aan de VUB. Eerder werk van Van Dyck werd bekroond met de PIM Marketing Literatuurprijs en genomineerd als Managementboek van het Jaar. Mede daarom wordt hij wel eens de ‘merkenstrateeg van de Lage Landen’ genoemd.
Bent u benieuwd naar de uiteenzetting van Fons Van Dyck op de Dag van het Familiebedrijf? Schrijf u in via onderstaande link.