Hoe familiebedrijven 'onsterfelijk' kunnen worden

Het Familiebedrijf

In De Onsterfelijke Onderneming. Overleven in Disruptieve Tijden onderzoekt Fons Van Dyck hoe ondernemingen en hun merken kunnen standhouden op lange termijn. Zelf noemt hij zijn nieuwe boek een “overlevingskit met praktische tips en do's-and-don'ts voor elke ondernemer”. En dus ook voor de familiale ondernemer.

Fons Van Dyck geeft op de Dag van het Familiebedrijf een keynote gebaseerd op De Onsterfelijke Onderneming, waarbij hij specifiek zal focussen op familiebedrijven. “Het vertrekpunt van mijn boek is de vaststelling dat de levensduur van bedrijven steeds korter wordt”, aldus de specialist in merkstrategie en marketingcommunicatie. “Om hier een antwoord op te bieden, hanteer ik de vier principes uit de AGIL-theorie van de socioloog Talcott Parsons.”

Verandering én stabiliteit

“De ‘A’ in AGIL staat voor ‘adaptation’: bedrijven moeten zich snel en slim aanpassen aan een veranderende wereld. Met ‘G’ wordt ‘goal attainment’ bedoeld: het stellen van doelen en het opbouwen van een eenduidige strategie om die te bereiken. De andere twee voorwaarden zijn eerder intern: met de ‘I’ van ‘integration’ bedoel ik dat medewerkers, stakeholders, partners en klanten in een uniek en sluitend systeem moeten verbonden worden. ‘Latency’ ten slotte komt neer op het op de lange termijn bewaken en veiligstellen van het bedrijfs-DNA – identiteit, waarden, geschiedenis en cultuur. Overleven op lange termijn komt voor ondernemingen neer op een evenwicht tussen verandering – A en G – en de stabiliteit en continuïteit – I en L.”

An Apple a day …

Fons Van Dyck toetst die principes in zijn boek aan misschien wel hét schoolvoorbeeld van een bedrijf dat in zijn veertigjarige bestaan hoogtes en laagtes kende, tot tweemaal toe bijna failliet ging maar vandaag een van de bekendste en belangrijkste globale brands is: Apple. Daarnaast toetste hij de vier principes bij Vlaamse en Nederlandse familiale ondernemers – onder meer Jef Colruyt en Michel Moortgat. “Met Michel, vierde generatie van familiebedrijf Brouwerij Duvel Moortgat, ga ik op de Dag van het Familiebedrijf in gesprek. Omdat familiebedrijven bij uitstek uitgerust zijn om enerzijds te vernieuwen en anderzijds hun roots en tradities te bewaken. Ze zijn beter gewapend voor de lange termijn. En dat heeft voor alle duidelijkheid niets met schaal, leeftijd of sector te maken.”

Over de spreker

Fons Van Dyck staat al meer dan 15 jaar aan het hoofd van Think BBDO en specialiseert zich in strategisch merk- en communicatieadvies voor lokale en internationale ondernemingen en organisaties. Als doctor in de media- en communicatiestudies doceert hij merkstrategie en marketingcommunicatie aan de VUB. Eerder werk van Van Dyck werd bekroond met de PIM Marketing Literatuurprijs en genomineerd als Managementboek van het Jaar. Mede daarom wordt hij wel eens de ‘merkenstrateeg van de Lage Landen’ genoemd.

Bent u benieuwd naar de uiteenzetting van Fons Van Dyck op de Dag van het Familiebedrijf? Schrijf u in via onderstaande link.

Schrijf nu in

Bekijk de uitnodiging

Terug naar het overzicht

Opvolgersscan

Als eigenaar/bedrijfsleider van je familiebedrijf heb je wellicht het liefst dat één of meerdere kinderen op een bepaald moment het roer overnemen.

Maar hoe bepaal je als ouders objectief of je kinderen hiervoor aangewezen zijn? Patrick De Schutter ontwierp hiervoor de Opvolgersscan.

Een niet-familiale CEO: zes aandachtspunten

Samenwerken met een niet-familiale CEO loopt niet steeds van een leien dakje.

Jozef Lievens stipt 6 factoren aan die het aantrekken van en de samenwerking met een externe CEO kunnen maken of kraken.

Meer weten?

Vier soorten governance in het familiebedrijf

Er wordt vaak beweerd dat governance in familiebedrijven complexer is dan in niet-familiebedrijven. Dat is ongetwijfeld juist. De oorzaak hiervoor is te vinden in het feit dat een familiebedrijf bestaat uit een aantal componenten die elk een aparte soort governance vereisen.

Volgens Jozef Lievens zijn er vier soorten governance vereist :

  • ownership governance
  • business governance
  • family governance
  • wealth governance
Lees meer

Raad van bestuur of raad van advies

Veel familiale ondernemers stellen zich de vraag of ze beter met een echte raad van bestuur of met een raad van advies van start gaan. Volgens Sofie Lerut hebben beide pistes zekere voordelen, maar er zijn belangrijke verschillen.

Lees meer