5 opmerkelijke resultaten uit de Bank Van Breda Deep Dive
Als ondernemer staat u vaak alleen aan het roer van uw bedrijf. Maar dit betekent niet dat u van alle markten thuis hoeft te zijn om te slagen. Het gaat niet altijd om wat u weet, maar vaak ook om wie u kent. De mensen om u heen zijn minstens even belangrijk om als ondernemer te groeien. Dat bleek ook uit de recente Bank Van Breda Deep Dive of bevraging van Bank Van Breda rond het mentaal welzijn van ondernemers. We delen graag 5 opmerkelijke resultaten.
Wie nam deel aan dit onderzoek?
Aan het onderzoek namen 170 ondernemers deel. Ze werden bevraagd via een online enquête. Ongeveer de helft van de respondenten (47%) heeft geen werknemers, en het merendeel van de ondernemers die de vragenlijst invulden (79%) was op dat moment tussen de 11 en 40 jaar professioneel actief als ondernemer.
1. Professionele uitdagingen en beslissingen hebben een grote persoonlijke impact op ondernemers
Vraag
Hoe vaak heeft u professionele professionele uitdagingen of beslissingen waar u het moeilijk mee heeft?

Conclusie
Een onderneming runnen is voor heel wat ondernemers een huzarenwerk. We zien dit ook duidelijk in dit resultaat. Maar liefst 91% van de bevraagde ondernemers geeft aan minstens af en toe geconfronteerd te worden met professionele uitdagingen of beslissingen waarmee ze het moeilijk hebben. Bijna de helft (42%) zelfs vaak of constant.
Dit heeft ook een duidelijke persoonlijke impact: 58% zegt dat professionele vraagstukken een invloed hebben op hun persoonlijke doen en laten. Dit vertaalt zich dan vooral in stress, vermoeidheid, concentratie- en slaapproblemen en humeurigheid.
2. 80% van de ondernemers die zich niet eenzaam voelen hebben maar af en toe stress bij het nemen van moeilijke professionele beslissingen.
Vraag
In welke mate komen onderstaande zaken voor wanneer u geconfronteerd wordt met moeilijke of uitzonderlijke professionele uitdagingen of beslissingen?

Conclusie
Ondernemers staat er vaak alleen voor in het ondernemerschap en moeten zelf belangrijke knopen rond hun onderneming doorhakken. Ook dat zien we duidelijk terugkomen in deze bevraging: de meerderheid (62%) van de ondernemers geeft aan zich minstens af en toe eenzaam te voelen in het nemen van beslissingen.
Vergelijken we ondernemers die zich (zeer) vaak eenzaam voelen bij het maken van professionele keuzes met ondernemers die zichzelf nooit eenzaam voelen, dan zien we een interessant verschil: ondernemers die zich niet eenzaam voelen hebben veel minder last van stress bij het nemen van beslissingen en zijn minder geneigd om zich af te sluiten van hun omgeving. Dit toont duidelijk aan dat het loont om zich te laten omringen.
3. Ondernemers zoeken het vaakst advies over financiële planning en investeringsbeslissingen.
Vraag
Bij welke van de volgende onderwerpen zoekt u het vaakst advies?

Conclusie
‘Ondernemers zijn het meest geneigd om advies te zoeken rond financiële planning en investeringen en juridische kwesties. Opvallend is dat strategische vraagstukken, zoals bijvoorbeeld klantenstrategie, innovatie en de bedrijfsstrategie, minder vaak het onderwerp zijn van advies. Enkel ongeveer de helft van de ondernemers jonger dan 45 jaar oud (41%) zegt hier advies over te zoeken.
Jezelf laten omringen om advies in te winnen over strategische vraagstukken kan echter wel helpen om richting aan te geven. Denk dan bijvoorbeeld aan een mentor, een raad van advies of collega-ondernemers.
We zien ook een opvallend verschil rond persoonlijk welzijn. Jonge ondernemers zijn vaker met hun welzijn bezig. Ze zijn zich meer bewust van het belang van een mooi evenwicht tussen het privéleven en de professionele activiteit.
4. De accountant is hét aanspreekpunt voor advies bij belangrijke strategische beslissingen, maar ook hun bankier speelt een belangrijke rol.
Vraag
Welke externe adviseurs gebruikt u om strategische beslissingen te nemen?

Conclusie
‘Wanneer we ondernemers vragen op welke externe adviseurs ze een beroep doen om beslissingen te nemen, zien we een zeer duidelijk resultaat: de accountant is hét voornaamste klankbord. Dit is niet meer dan logisch. Ondernemers bepalen de richting die ze uit willen gaan, maar van zodra ze op strategisch vlak een concreet plan hebben, zullen ze dit vaak met de accountant bespreken hoe ze dit financieel kunnen aanpakken. Ook de bankier
zien we hier als een belangrijk aanspreekpunt terugkomen.’
5. Connecteren en ervaringen uitwisselen is belangrijk voor de meeste ondernemers.
Vraag
Hoe belangrijk vindt u het om regelmatig te kunnen connecteren en ervaringen uit te wisselen met andere ondernemers?

Conclusie
Meer dan de helft van de bevraagde ondernemers (58%) geeft aan dat connecteren en ervaringen uitwisselen met collegaondernemers (zeer) belangrijk is voor hen. Een inspirerend connectieplatform kan een échte meerwaarde bieden voor ondernemers. Ook vanuit Bank Van Breda merken we dat een inspirerend connectieplatform voor ondernemers waardevol is. Zo kunnen ze zich laten omringen, en op een informele manier ervaringen uit de praktijk delen.