Ignace Van Doorselaere op zoek naar oneindig
Jozef LievensWie onder de kerstboom afstand wil nemen van de dagdagelijkse bedrijfsvoering en wat dieper reflecteren, heeft geluk. Met zijn nieuwe boek “De weg naar oneindig” heeft topmanager Ignace Van Doorselaere een pareltje geschreven, dat voor de familiale ondernemer heel wat stof tot nadenken biedt.
In tegenstelling tot vele managementboeken, die zich beperken tot vluchtige en oppervlakkige tips en tools, is “De weg naar oneindig” een fundamenteel werk. Van Doorselaere leert de ondernemer in zijn boek door de tijd heen te denken, met als doel een zaak uit te bouwen die altijd zal blijven bestaan en doorgroeien.
Na enkele boeiende inleidende beschouwingen van filosofische aard in hoofdstuk 1, verkent Van Doorselaere in hoofdstuk 2 de essentiële elementen van de oneindigheid.
Voor Van Doorselaere heeft de weg naar oneindig twee kenmerken. In eerste instantie moet de onderneming op een zeer specifieke manier ingaan op een universele behoefte (van de klant). De universele behoefte is oneindig, de specifieke invulling is tijd- en contextgebonden. Van Doorselaere geeft het voorbeeld van de universele behoefte aan een maaltijd, die men kan invullen in een toprestaurant, een pizzatent of McDonalds. Voor de specifieke invulling moet men beter zijn dan de concurrent. Beter kan hierbij bijvoorbeeld geïnterpreteerd worden als goedkoper, maar ook als “met meer service of emotie”.
In tweede instantie zijn performance ethics van belang. In vroegere boeken wijdde Van Doorselaere reeds uit over dit begrip, waaronder hij een cultuur verstaat die performantie van hoog tot laag als ethische norm hanteert. Hierbij staat de klant centraal.
Interessant zijn de beschouwingen van Van Doorselaere over de mentale en immateriële aspecten van de weg naar oneindig. Voor Van Doorselaere is de weg naar oneindig een mentale route, samengesteld uit ontastbare elementen: missie, visie, droom, ambitie, strategie, cultuur, merk, klantengoodwill, leiderschap en innovatiedrang.
Met zijn verwijzing naar de gouden driehoek bedoelt Van Doorselaere dat de bestaansreden van een bedrijf ligt in het dienen van de belangen van drie kernstakeholders: toegevoegde waarde voor klanten, waardecreatie voor aandeelhouders en tewerkstelling voor werknemers. Volgens Van Doorselaere heeft de bedrijfsleiding als belangrijkste taak de drie kernstakeholders te verbinden in een gezonde dynamiek naar de toekomst.
Een stokpaardje van Van Doorselaere is de implementatie van plannen en strategie. Niets is eeuwig zonder sterke implementatie, schrijft hij.
Het derde hoofdstuk is vrij uniek in de Vlaamse managementliteratuur. Van Doorselaere schetst de case van drie bedrijven waarin hij actief was: Puratos, AB Inbev en Van de Velde. Toevallig of niet zijn het drie familiebedrijven. Beter dan academische literatuur bevatten de cases interessante beschouwingen over M&A, strategie en dergelijke meer. In een laatste case beschrijft hij de evolutie van Neuhaus, waar hij nu CEO is.
“De weg naar oneindig” is een van de beste en meest diepgravende boeken voor ondernemers van de laatste jaren. Het is uitgegeven in eigen beheer en kan bekomen worden via het mailadres administratie@4-f.be.
Het kost 20 euro, exclusief verzending.
Jozef Lievens