JBC: Het blijft in de familie...

Canvas maakte in 2014 de reeks “Het blijft in de familie”, gewijd aan Vlaamse familiebedrijven. In de eerste aflevering keken we achter de schermen bij decoratie-tycoon Axel Vervoordt en familie. Vorige week was de familie Claes van JBC aan de beurt. De uitzending gaf aan welke factoren hebben bijgedragen tot het succes van JBC.

Vooreerst kwam de rol van een scherpe strategie uit de verf. Vooral over de positionering werd grondig nagedacht. Bart Claes zei hierover in een interview: “Ik kreeg het gevoel dat we te weinig onderscheidend waren. De mensen hadden te weinig een reden om naar JBC te gaan. De positionering was niet scherp genoeg. De oplossing was Belgischer te worden: think local, act local. H&M en Zara waren veel groter en hadden niet die focus die wij op België konden hebben.”

JBC besloot voor de eigen collectie een beroep te doen op Belgische ontwerpers en Belgische licenties (onder andere van Studio 100). Zoals Trends schreef, bleef dit niet zonder succes: de groei keerde terug en is er, zelfs ondanks de recente crisis, nog altijd.


Ook was het interessant om te zien hoe Bart en Ann zich in het kader van de opvolging georganiseerd hebben. Wanneer meerdere familieleden bij de opvolging betrokken zijn, is complementariteit in de taakverdeling een niet te onderschatten troef. Anders ontstaan vlug conflicten. Ook op dat vlak is JBC een voorbeeld voor veel familiebedrijven.

Een pionier inzake governance

Over JBC konden de makers van het programma echter nog veel meer gezegd hebben dan ze in hun vijfentwintig minuten kwijt konden. Wat zag en hoorde U niet? Er werd in het programma weinig stilgestaan bij het feit dat JBC is uitgegroeid tot een zeer professionele organisatie. Naast Bart en Ann Claes staat een team van gedreven en competente medewerkers.

In de wereld van het Vlaamse familiebedrijf was JBC een pionier inzake governance. Vrij vlug werd de raad van bestuur uitgebreid met externe bestuurders, die vaak kleppers waren (bijv. Frank Meysman). Ongetwijfeld brachten zij JBC interessante inzichten bij en vormden ze een interessant klankbord voor de familie. Ook op het vlak van familiale governance heeft de familie Claes belangrijke inspanningen geleverd.

Tenslotte gaf het programma aan dat opvolging niet altijd gemakkelijk loopt – en wij zijn de eersten om dit te onderschrijven – maar dit neemt niet weg dat bij JBC de overdracht van de leiding toch al geruime tijd is doorgevoerd. “De stok is doorgegeven en ik heb hem niet meer teruggegeven”, zei Bart Claes terecht. Het zou naief zijn te denken dat een volbloed ondernemer als Jean-Baptiste Claes dit leuk vond, maar hij heeft het in tegenstelling tot honderden andere leeftijdsgenoten toch gedaan. Bart en Ann staan effectief aan het roer. In veel andere vergelijkbare familiebedrijven is dit voor de tweede generatie nog niet het geval.