Missie en planning: het kan beter in onze familiale KMO's

Jozef Lievens

Het adviesbureau Deminor, dat vooral gekend is van zijn acties voor minderheidsaandeelhouders (Arco, Fortis e.d.m.), deed recent onderzoek naar familiale KMO’s. Naast governance werd de professionalisering van familiale KMO’s tegen het licht gehouden.

Volgens het onderzoek heeft 60% van de familiebedrijven een missie. Onze collega Johan Lambrecht (Odisee) definieert de missie als de vertaling van het anders zijn van de onderneming in een krachtige slagzin. De missie kadert in het aanhouden van een unieke richting. Bij de niet-familiale KMO’s heeft 80% een missie. Ook stelt het onderzoek vast dat 82% van de ondervraagde familiebedrijven de missie vooral intern communiceert. Slechts 39% plaatst de missie op de website.

De studie onderzocht ook de financiële planning van familiebedrijven. Slechts 20% heeft een budget voor het lopende boekjaar en slechts 7% beschikt over een business plan voor de komende jaren. Bij familiebedrijven heeft 35% zowel een budget als een business plan. Dit cijfer steekt schril af tegen de niet-familiale KMO’s, waarvan 62% zowel een budget als een business plan heeft.

Wat moeten we denken over deze cijfers? In hun schitterend boek “What really works” gingen de professoren William Joyce (Dartmouth), Nitin Nohria (Harvard) en Bruce Robertson (McKinsey) na wat echt belangrijk is om als bedrijf succesvol te zijn. Een scherp gedefinieerde strategie die alle medewerkers goed begrijpen, staat bovenaan het lijstje. In die zin is het belangrijk dat aandacht besteed wordt aan het uitwerken van een missie.

Plannen heeft dan weer het voordeel dat men bezig is de toekomst te creëren, zoals de grote management-guru Peter Drucker schreef.

Er is dus nog werk aan de winkel voor de familiale KMO’s.

Jozef Lievens
Roots Advocaten

Terug naar het overzicht

Opvolgersscan

Als eigenaar/bedrijfsleider van je familiebedrijf heb je wellicht het liefst dat één of meerdere kinderen op een bepaald moment het roer overnemen.

Maar hoe bepaal je als ouders objectief of je kinderen hiervoor aangewezen zijn? Patrick De Schutter ontwierp hiervoor de Opvolgersscan.

Een niet-familiale CEO: zes aandachtspunten

Samenwerken met een niet-familiale CEO loopt niet steeds van een leien dakje.

Jozef Lievens stipt 6 factoren aan die het aantrekken van en de samenwerking met een externe CEO kunnen maken of kraken.

Meer weten?

Vier soorten governance in het familiebedrijf

Er wordt vaak beweerd dat governance in familiebedrijven complexer is dan in niet-familiebedrijven. Dat is ongetwijfeld juist. De oorzaak hiervoor is te vinden in het feit dat een familiebedrijf bestaat uit een aantal componenten die elk een aparte soort governance vereisen.

Volgens Jozef Lievens zijn er vier soorten governance vereist :

  • ownership governance
  • business governance
  • family governance
  • wealth governance
Lees meer

Raad van bestuur of raad van advies

Veel familiale ondernemers stellen zich de vraag of ze beter met een echte raad van bestuur of met een raad van advies van start gaan. Volgens Sofie Lerut hebben beide pistes zekere voordelen, maar er zijn belangrijke verschillen.

Lees meer