Missie en planning: het kan beter in onze familiale KMO's
Jozef LievensHet adviesbureau Deminor, dat vooral gekend is van zijn acties voor minderheidsaandeelhouders (Arco, Fortis e.d.m.), deed recent onderzoek naar familiale KMO’s. Naast governance werd de professionalisering van familiale KMO’s tegen het licht gehouden.
Volgens het onderzoek heeft 60% van de familiebedrijven een missie. Onze collega Johan Lambrecht (Odisee) definieert de missie als de vertaling van het anders zijn van de onderneming in een krachtige slagzin. De missie kadert in het aanhouden van een unieke richting. Bij de niet-familiale KMO’s heeft 80% een missie. Ook stelt het onderzoek vast dat 82% van de ondervraagde familiebedrijven de missie vooral intern communiceert. Slechts 39% plaatst de missie op de website.
De studie onderzocht ook de financiële planning van familiebedrijven. Slechts 20% heeft een budget voor het lopende boekjaar en slechts 7% beschikt over een business plan voor de komende jaren. Bij familiebedrijven heeft 35% zowel een budget als een business plan. Dit cijfer steekt schril af tegen de niet-familiale KMO’s, waarvan 62% zowel een budget als een business plan heeft.
Wat moeten we denken over deze cijfers? In hun schitterend boek “What really works” gingen de professoren William Joyce (Dartmouth), Nitin Nohria (Harvard) en Bruce Robertson (McKinsey) na wat echt belangrijk is om als bedrijf succesvol te zijn. Een scherp gedefinieerde strategie die alle medewerkers goed begrijpen, staat bovenaan het lijstje. In die zin is het belangrijk dat aandacht besteed wordt aan het uitwerken van een missie.
Plannen heeft dan weer het voordeel dat men bezig is de toekomst te creëren, zoals de grote management-guru Peter Drucker schreef.
Er is dus nog werk aan de winkel voor de familiale KMO’s.
Jozef Lievens
Roots Advocaten