Transparantie omtrent de eigenaarsvisie is essentieel

Sofie Lerut

In familiebedrijven bestaat een essentiële taak van de aandeelhouders erin een duidelijke eigenaarsvisie te formuleren, maar dit volstaat niet. Men moet ook duidelijk communiceren over deze eigenaarsvisie.

De eigenaarsvisie is een belangrijk instrument voor de bedrijfsfamilie en vooral dan de familiale eigenaars, om enerzijds de waarden en verwachtingen van de eigenaars, en anderzijds de principiële koers van het familiebedrijf te helpen bepalen en uitdragen.

De eigenaarsvisie is de uitdrukking van de fundamentele overtuigingen en verwachtingen van de aandeelhouders met betrekking tot het familiebedrijf. Zij omvat meer bepaald:

  • de ambitie van de aandeelhouders met de onderneming;
  • hun waarden;
  • de verwachte financiële return;
  • andere verwachtingen, bijvoorbeeld inzake strategie, groei, rentabiliteit, risico, reputatie, duurzaamheid;
  • hun basisopvattingen inzake governance;
  • hun opvattingen inzake familiale betrokkenheid.

Juist omdat zij zo fundamenteel en richtinggevend is, volstaat het niet dat de eigenaarsvisie bestaat. Zij moet ook kenbaar gemaakt worden aan degenen die aan de slag moeten met die fundamenten en langetermijndoelstellingen: het bestuursorgaan en het management. Zij hebben duidelijkheid nodig over de aanwezige ruimte om de ondernemingsstrategie te ontwikkelen en te realiseren.

Precies daarom benadrukt de Code Buysse IV meer dan ooit de noodzaak van transparantie omtrent de eigenaarsvisie:

  • ten aanzien van het management, want de eigenaarsvisie zet de lijnen uit van het speelveld van het management. Het management moet dan ook op de hoogte zijn van de fundamentele overtuigingen en verwachtingen van de eigenaars m.b.t. de onderneming;
  • ten aanzien van het bestuursorgaan, zodat het bestuursorgaan zich daarop kan aligneren bij het nemen van strategische beslissingen en bij het bepalen van bijvoorbeeld het risicobeleid van de onderneming.

Enkel zo kunnen de acties en beslissingen binnen het familiebedrijf afgestemd worden op de langetermijndoelstellingen van de eigenaars. Hierin ligt dan ook een belangrijke rol van de eigenaars.

Sofie Lerut

Roots Advocaten

28 januari 2025

Meer weten? Lees hier de volledige tekst van de Code Buysse IV.

Terug naar het overzicht

Opvolgersscan

Als eigenaar/bedrijfsleider van je familiebedrijf heb je wellicht het liefst dat één of meerdere kinderen op een bepaald moment het roer overnemen.

Maar hoe bepaal je als ouders objectief of je kinderen hiervoor aangewezen zijn? Patrick De Schutter ontwierp hiervoor de Opvolgersscan.

Een niet-familiale CEO: zes aandachtspunten

Samenwerken met een niet-familiale CEO loopt niet steeds van een leien dakje.

Jozef Lievens stipt 6 factoren aan die het aantrekken van en de samenwerking met een externe CEO kunnen maken of kraken.

Meer weten?

Vier soorten governance in het familiebedrijf

Er wordt vaak beweerd dat governance in familiebedrijven complexer is dan in niet-familiebedrijven. Dat is ongetwijfeld juist. De oorzaak hiervoor is te vinden in het feit dat een familiebedrijf bestaat uit een aantal componenten die elk een aparte soort governance vereisen.

Volgens Jozef Lievens zijn er vier soorten governance vereist :

  • ownership governance
  • business governance
  • family governance
  • wealth governance
Lees meer

Raad van bestuur of raad van advies

Veel familiale ondernemers stellen zich de vraag of ze beter met een echte raad van bestuur of met een raad van advies van start gaan. Volgens Sofie Lerut hebben beide pistes zekere voordelen, maar er zijn belangrijke verschillen.

Lees meer