40 jaar JBC: afspraken opvolging liggen vast

07.08.2015
Opvolging Governance

De Belgische modeketen JBC bestaat 40 jaar. Het bedrijf van Jean-Baptiste Claes wordt al sinds 2004 gezamenlijk geleid door zijn kinderen Ann en Bart Claes. Voor het verzekeren van de familiale verankering deed de familie Claes een beroep op de knowhow van Jozef Lievens van het IFB.

De Claes Retail Group is een groeiend bedrijf in een moeilijke markt. Met de winkels van JBC en het in 2013 overgenomen Mayerline haalt de groep een omzet van 332 miljoen euro. "Maar de groei moet kwalitatief zijn. Anders kunnen we onze beste mensen niet houden of nieuw talent aantrekken", zegt Bart Claes in Trends (4 augustus).

Kinderen moeten hun plaats verdienen

Bij de familie Claes wordt al lang nagedacht over de opvolging. In het kader van dat proces, werd ook aangeklopt bij het Instituut voor het Familiebedrijf. Ann Claes: "Mijn vader is er volledig uitgestapt. Mijn broer en ik hebben elk de helft van de aandelen, niemand heeft dus het overwicht. En dat is geen issue, omdat we goed kunnen samenwerken. Dat is ook de belangrijkste boodschap die we aan onze kinderen willen meegeven: dat ze respectvol met elkaar leren omgaan."

Om de verdere familiale verankering te verzekeren, werd samen met Jozef Lievens een reeks afspraken vastgelegd. Bart Claes: "Samen met mijn zus en mijn vader hebben we bepaald welke waarden we belangrijk vinden, welke afspraken konden worden gemaakt over het aandeelhouderschap en hoe de kinderen kunnen instromen. We willen dat de beide takken vertegenwoordigd blijven. Maar kinderen moeten hun plaats verdienen en eerst extern ervaring opdoen."

"We geven de voorkeur aan een CEO uit de familie, maar de moet bekwaam zijn. Wat het beste is voor het bedrijf primeert. Maar dat is nog niet aan de orde: mijn zus en ik hebben zin om nog veel dingen te doen", gaat Bart Claes voort. "Wat ik echter niet wil doen, is lang met de volgende generatie samenwerken, zoals mijn vader heeft gedaan. Ik denk dat wij toch meer afstand gaan nemen."

U kan het volledige artikel lezen in Trends.