7e generatie aan het roer bij D’Ieteren
Bij de familiale autogroep D’Ieteren is er een wissel van de wacht. Roland D’Ieteren zal op 75-jarige leeftijd afscheid nemen als voorzitter. Twee leden van de zevende generatie, Nicolas D’Ieteren en Olivier Périer, krijgen een leidende functie. Opmerkelijk: naar aanleiding van de opvolging wordt ook een nieuw ‘Strategisch Comité’ geïnstalleerd.
Op 1 juni volgend jaar stopt Roland D’Ieteren als voorzitter bij de gelijknamige groep, meldt De Tijd (20 december). D’Ieteren heeft een rijke geschiedenis: het bedrijf werd opgericht in 1805. Door de jaren heen heeft het een brede portefeuille van activiteiten ontwikkeld in de automobielsector. Zo is het de Belgische distributeur van de Volkswagengroep en van Porsche, heeft het een eigen net van concessiehouders en biedt het ook financiële diensten aan.
D’Ieteren is een langlevend en langdurig succesvol familiebedrijf. Professor Johan Lambrecht heeft recent een onderzoek gevoerd naar de succesfactoren van dergelijke ondernemingen: “Eén van de cruciale hefbomen, en dat zien we ook bij D’Ieteren, is het streven naar familiale continuïteit als doel. De familie is vandaag nog steeds een belangrijke aandeelhouder en blijft ook sterk betrokken en actief in de onderneming door het leveren van de voorzitter.”
Een andere succesfactor die ook uit het onderzoek kwam, is het openstaan voor externe knowhow. “De combinatie van een niet-familiale CEO met een familiale voorzitter is een verstandige keuze en zelf een gewenst model. Het zorgt voor een goed evenwicht tussen de Raad van Bestuur die de langetermijnvisie uitzet en het management ondersteunt maar tegelijk ook voldoende controle kan behouden op de gewenste return.”
Strategisch comité
“Ook de oprichting van een nieuw strategisch comité waarin leden van de familie maandelijks zullen vergaderen met de gedelegeerd bestuurder over strategische projecten en investeringsbeslissingen, is in dat opzicht een waardevol gegeven”, stipt Johan Lambrecht aan.
Jozef Lievens, IFB-expert en auteur van het boek ‘Betrokken eigenaars, sterke familiebedrijven’, wijst op het belang van dergelijk orgaan: “Nergens in codes rond corporate governance staat zo’n verplichting maar het lijkt mij een ideaal forum om de uitwisseling van informatie en kennis tussen management en eigenaars te structureren. Zo’n strategisch comité zorgt sowieso voor betere relaties tussen de partijen en een sterkere betrokkenheid van de eigenaars. En dat is eveneens een factor die voor sterkere familiebedrijven zorgt op de lange termijn.”
Klik hier voor het onderzoek van professor Lambrecht: http://www.familiebedrijf.be/onderzoeken/100-jarige-familiebedrijven-hun-10-lessen-voor-een-langdurig-bestaan
Meer weten over betrokken eigenaars? Lees: http://www.familiebedrijf.be/boeken/betrokken-eigenaars-sterke-familiebedrijven