Belgian Family Brewers: "Het kan geen kwaad om een klein beetje chauvinist te zijn"
Authenticiteit en vakmanschap. Het zijn waarden waar veel familiebedrijven zich mee identificeren. Ook zo bij de Belgische familiale brouwerijen. En om dat uit te dragen hebben ze zich sinds een tiental jaar verenigd in de Belgian Family Brewers. Bert De Brabandere, bestuurder bij Brouwerij De Brabandere en lid van de Belgian Family Brewers, geeft ons een zicht in deze unieke vereniging van familiebedrijven.
“Het belangrijkste is het traditionele,” steekt Bert van wal. “We willen de filosofie van het Belgische bier waarborgen en deze waarden ook actief uitdragen. We vertellen het verhaal van het Belgische bier, opdat de consument het nog meer gaat appreciëren. In deze tijden kan het geen kwaad om een klein beetje chauvinist te zijn.”
“Wij als Belgen moesten steeds inventief zijn. Door de geschiedenis hebben we verschillende historische moeilijkheden moeten overwinnen, brouwtechnisch, legaal of economisch. Duitse brouwers brouwen traditioneel met 4 ingrediënten. De Belgische brouwerijen daarentegen hebben de laatste 200 jaar een enorme creativiteit aan de dag gelegd, waardoor een wijd portfolio aan speciaalbieren ontstaan is. Daar mogen we fier op zijn. Ondertussen werden deze bieren overal ter wereld gekopieerd. Dat is één van de ontstaansredenen van de Belgian Family Brewers: we willen de fierheid over het Belgisch bier uitdragen. Het logo van onze vereniging is in dat opzicht een authenticiteits- en kwaliteitslabel.”
En om dat label te mogen dragen moet je als Belgische brouwerij aan een aantal voorwaarden voldoen. Vooreerst zijn alle leden onafhankelijke familiale brouwerijen. Daarnaast is het belangrijk dat al het bier in België gebrouwen wordt, op de eigen site van de brouwerij. Bovendien komt enkel origineel bier, dat niet ook onder een andere naam verkocht wordt, in aanmerking. Tot slot moet de brouwerij al minstens 50 jaar onafgebroken bier produceren.
Het valt op dat de vereniging er heel resoluut voor kiest enkel onafhankelijke familiale brouwerijen toe te laten. En volgens Bert verbaast dat niet. “Een familiebedrijf zijn is een toegevoegde waarde voor àlle bedrijven, niet alleen voor brouwerijen. Ik ben een enorme voorstander van het familiale karakter omwille van de langetermijnvisie die je kan hebben. Zelf ben ik de vijfde generatie in de brouwerij en ik merk dat wij beslissingen kunnen nemen die in andere bedrijven moeilijk zouden zijn. Daar staat het korte termijn rendement al te vaak voorop. In een familiebedrijf kan je investeringen doen die soms een gok op de toekomst zijn. In familiale brouwerijen wordt de EBITDA meestal opnieuw geïnvesteerd in de ontwikkeling van producten, maar ook in de productie. Dat is above fair share ten opzichte van de totale brouwerijwereld. Uiteraard moet je steeds de solvabiliteit in de gaten houden, maar in een familiebedrijf durven we daar met het oog op de toekomst soms een uitzondering op te maken.”
Ook de structuur van een familiebedrijf helpt om een sterke financiële basis te bouwen. “De beslissingslijnen zijn vaak heel kort in een familiebedrijf. Zo kan je snel inspelen op veranderende omstandigheden. Bovendien bouwen familiebedrijven een degelijke solvabiliteit op. Dat helpt om in crisistijden een moeilijk jaar te overbruggen.”
En ook daarin wil Belgian Family Brewers een actieve rol spelen. Om de brouwerij- en horecasector een positief signaal te geven, lanceerde de vereniging op 21 juli een campagne rond Belgische speciaalbieren. Door de lokale productie en het vakmanschap in de verf te zetten, hopen ze de Belgische consument bewust(er) te maken van onze rijke brouwgeschiedenis.
We houden het in gedachten bij ons volgende terrasje.