Boss Paints is HR-Ambassadeur 2016

15.11.2016
Governance Strategie

Familiebedrijf Boss Paints is uitgeroepen tot HR-Ambassadeur 2016. Het bedrijf maakte bij de jury vooral indruk met zijn sterke bedrijfscultuur. “Er spelen diverse factoren mee in dit succes”, horen we van An Bels en Mieke Quatacker van HR-adviesbureau Hudson. “Het familiebedrijf besteedt vanuit een langetermijnperspectief veel aandacht aan zijn personeelsbeleid. En CEO Toon Bossuyt staat ook heel dicht bij zijn mensen.”

Boss Paints is een familiebedrijf in de derde generatie. Het overkoepelt de verfproducent en de franchiseketen van verfwinkels Colora, die samen bijna 500 medewerkers tellen. “Binnen dit bedrijf is de familie in verschillende rollen aanwezig”, vertelt Mieke Quatacker. “Maar Boss Paints heeft ook externe knowhow aan boord gehaald, met bijvoorbeeld de HR-Directeur en de CFO die geen lid zijn van de familie.”

Ondernemerschap stimuleren

Als familiebedrijf besteedt Boss Paints veel aandacht aan de lange termijn. “De mens en de klant staan centraal, kwaliteit en nabijheid zijn erg belangrijk in al wat ze doen. Toon Bossuyt durft zich in zijn leiderschapsstijl ook kwetsbaar op te stellen. Er wordt veel vertrouwen en verantwoordelijkheid gegeven. En er is veel aandacht voor een gezond evenwicht tussen werk en privé. Er wordt hard gewerkt, maar er wordt tegelijk goed gezorgd voor de harde werkers.”

“HR als factor van toegevoegde waarde”

De onderneming hecht dan ook een groot belang aan persoonlijk ondernemerschap. En dat is iets waar andere familiebedrijven van kunnen leren. An Bels: “Laat voldoende ondernemerschap toe bij je medewerkers. Geef hen vertrouwen en neem ideeën in overweging - zelfs al zijn het niet de jouwe. Dat kunnen inhoudelijke nieuwigheden zijn of ideeën rond de werkorganisatie bijvoorbeeld. Boss Paints bewijst duidelijk dat wanneer je mensen de ruimte geeft en hen kan enthousiasmeren, dit uiteindelijk ook betere resultaten oplevert voor het bedrijf.”

Betrokkenheid als succesfactor

Andermaal wordt duidelijk dat de betrokkenheid van werknemers een belangrijke differentiërende factor is voor familiebedrijven. “Wij merken dat veel mensen bewust kiezen voor een familiebedrijf omdat de functies er breder zijn en je meer functie-overschrijdend kan meedenken in het bedrijf. Sowieso zijn er meestal ook minder logge structuren en kortere communicatielijnen, wat de betrokkenheid ten goede komt. En laten we niet vergeten dat er door de langetermijnvisie bij familiebedrijven toch veel minder druk op de medewerkers wordt gelegd om telkens weer scherpe kortetermijnresultaten te boeken”, aldus de experten van Hudson.

“Mensen die in een familiebedrijf werken, hebben vaak ook meer het gevoel dat ze bijdragen aan het resultaat of ze halen meer voldoening uit hun job omdat ze deel uitmaken van een hecht team. Het zijn factoren die doorwegen in hun keuze voor een familiebedrijf. Dat bleek ook uit een recente salarisstudie van Hudson en het Instituut voor het familiebedrijf. Het loon in familiebedrijven ligt misschien lager, maar ze scoren beter op loyauteit en betrokkenheid van medewerkers”, aldus An Bels.

Anderzijds kunnen sommige familiebedrijven nog meer toegevoegde waarde halen uit hun HR-beleid. Mieke Quatacker: “Soms zien we dat HR teveel geassocieerd wordt met payroll en enkele services. Maar met een geïntegreerd HR-beleid, dat kadert in de bredere bedrijfsstrategie, kan je veel meer bereiken. Wij pleiten ervoor om de HR-verantwoordelijke zeker te betrekken in een directieteam en in de strategie en visie, zodat het familiebedrijf nog meer waarde kan halen uit zijn investeringen in personeelsbeleid.”