Brouwerij Bosteels overgenomen door familiebedrijf AB Inbev

12.09.2016
Strategie

De brouwerijgroep AB Inbev heeft brouwerij Bosteels, bekend van ondermeer Kwak en Tripel Karmeliet, overgenomen. Aan de overname zou een prijskaartje hangen van ruim 200 miljoen euro, meldt De Tijd (8 september). “De overname komt niet als een verrassing”, stelt IFB-expert Patrick De Schutter. “De markt van de speciaalbieren is nog een onontgonnen terrein voor AB Inbev. Het is wereldwijd een groeiend segment, en biedt dus nog heel wat mogelijkheden.”

Het was al een tijd bekend dat brouwerij Bosteels op zoek was naar een overnemer. Ook familiebedrijf Duvel Moortgat bekeek het dossier, maar haakte een tijd geleden al af, wegens te duur. Patrick De Schutter: “De overnameprijs die AB Inbev betaalt, is gigantisch. We spreken over 15 à 20 keer EBITDA. Maar anderzijds opent dit voor de multinational wel het pad van de diversificatie naar een nieuwe markt met enorm potentieel.”

Interessant segment

Bosteels is dan ook een brouwerij met naam en faam en met bieren die vandaag hip zijn. “De globale pilsmarkt stagneert. Maar speciaalbieren doen het internationaal goed. Kijk naar de vele Amerikaanse craft brewers of wat de vele kleinere Belgische brouwerijen presteren. Dat zijn trouwens vaak familiebedrijven”, weet De Schutter. “Speciaalbieren vormen een interessant segment omdat ze groeien, vaak met jaar na jaar dubbele cijfers, en omdat er ook hogere marges mogelijk zijn.”

De investering levert puur economisch gezien niet meteen een grote meerwaarde op voor AB Inbev. Patrick De Schutter: “Op een omzet van vele tientallen miljarden zal 20 à 30 miljoen extra niet zoveel verschil uitmaken. Maar de multinational kan nu experimenteren, vanop zijn historische thuismarkt België. Het risico is al bij al beperkt. En de Leuvenaars weten natuurlijk als geen ander hoe ze een overgenomen bedrijf moeten integreren om de efficiëntie te verhogen en er vervolgens een door marketing gedreven succes van kunnen maken.”

Het artikel van De Tijd kan u hier lezen.