Brouwerij De Brabandere - We kunnen niet achterover leunen
De Dag van het Familiebedrijf stond dit jaar in het teken van governance in familiebedrijven. Het ideale moment om de resultaten voor te stellen van het onderzoek dat het Instituut voor het Familiebedrijf liet uitvoeren naar de stand van governance in Familiebedrijven. De bevindingen van dit onderzoek werden geïllustreerd aan de hand van vier boeiende getuigenissen. Als eerste was Bert De Brabandere aan de beurt, CEO bij Brouwerij De Brabandere. Hij gaf de aanwezigen een inzicht in het ontstaan van de Raad van Advies binnen het bedrijf.
Met haar 125-jarig jubileum dit jaar kan Brouwerij De Brabandere op een rijke geschiedenis bouwen. Sinds 2013 staat met Bert de vijfde generatie aan het hoofd van het familiebedrijf. Zijn beginjaren als bedrijfsleider kenmerkten zich door verregaande innovatie. “Na een aantal jaren veranderen ben je heel operationeel bezig,” licht Bert toe. “Ik had nood aan iemand die me uit het operationele trok.” Zo groeide het idee om een Raad van Advies te installeren binnen Brouwerij De Brabandere.
“We krijgen heel veel vragen van jong talent dat ‘wijze raad’ nodig heeft,” bevestigt Conny Vandendriessche, managing director bij Stella P. “Ze hebben expertise en een klankbord nodig.”
Professor dr. Judith van Helvert, lector aan de Hogeschool Windesheim, ziet ook andere redenen om de stap naar een Raad van Advies te zetten. “Het kan fijn zijn als je mensen aan je bindt die als coach voor je kunnen optreden. Het kan soms eenzaam voelen aan het hoofd van een onderneming. Daarnaast kan de Raad van Advies een mooie rol zijn voor de vorige generatie om langzaam afstand te nemen. Je blijft geïnformeerd, maar je loopt de nieuwe generatie niet dagelijks voor de voeten.”
“Dat was voor ons inderdaad ook belangrijk,” pikt Bert in. “Ik wilde dat papa er sowieso bij was.” Toch kozen ze bij Brouwerij De Brabandere voor een Raad van Advies en niet voor een Raad van Bestuur. “Dat was een bewuste keuze,” licht Bert toe. “Allereerst wilden we de controle over het bedrijf niet verliezen. Dat was iets wat vooral bij mijn vader speelde. Daarnaast is er budgettair een groot verschil tussen een Raad van Bestuur en een Raad van Advies.”
Over de samenstelling van de Raad van Advies had Bert een duidelijke visie. “Ik heb een sterke voorkeur voor mensen die nog actief zijn in het bedrijfsleven, bij voorkeur in de FMCG-sector. Zij hebben een goede voeling met onze business. Daarnaast ben ik op zoek naar mensen die complementair zijn aan mezelf, en mensen die uit een familiebedrijf komen.”
De complementariteit binnen de Raad van Advies is inderdaad erg belangrijk, bevestigt Conny. “We vertrekken steeds vanuit de competenties die al in de onderneming aanwezig zijn. Die competenties brengen we in kaart via het model van Quinn. Eens we dat gedaan hebben leggen we de aanwezige competenties als een roos op elkaar.” Op die manier wordt duidelijk welke competenties ontbreken en dus extern moeten worden gezocht. “We zoeken in onze Raad van Advies een mooie symbiose,” gaat Bert verder. “Het is belangrijk je eigen zwaktes te compenseren met andere mensen.”
De Raad van Advies is bij Brouwerij De Brabandere bovendien niet alleen een klankbord of adviesorgaan. “We willen door onze raad met de neus op de feiten gedrukt worden,” aldus Bert. Ook Conny ziet hierin een grote toegevoegde waarde van de Raad van Advies. “Als bedrijfsleider of aandeelhouder moeten we tijdens de Raad van Advies op het puntje van de stoel zitten. We kunnen niet achterover leunen.” Daarom pleit Conny ervoor de Raad van Advies frequent te evalueren. “Op iedereen staat een houdbaarheidsdatum,” besluit ze overtuigd.
Judith sluit af met een positief vooruitzicht. “Onderzoek heeft aangetoond dat in Nederland slechts 6% van de familiebedrijven een Raad van Advies heeft. 85% daarvan zou nochtans iedereen een Raad van Advies aanraden.” Een duidelijk groeipotentieel voor onze bedrijven dus.