Christian Van Thillo inspireert alumni Opvolgersacademie

01.07.2016
Opvolging Strategie

Tijdens Follow Up, het eerste alumni-event van de Opvolgersacademie gaf Christian Van Thillo, topman van De Persgroep, een inspirerende keynotespeech. Van Thillo staat al 27 jaar aan het hoofd van het familiebedrijf samen met zijn schoonbroer Christophe Convent. In die periode groeide de noodlijdende drukkerij-uitgeverij uit tot één van de grootste mediagroepen van het land met een omzet van meer dan 1,4 miljard euro.

De Persgroep bouwde sinds 1989 een indrukwekkende portefeuille mediamerken uit. Het Laatste Nieuws is de oudste titel en de grootste krant van het land, zowel op papier als wat pageviews voor de online versie hln.be betreft. De groep is ook eigenaar van De Morgen en houdt de helft aan in Mediafin, de uitgever van De Tijd en L’Echo.

Met Dag Allemaal en Humo heeft De Persgroep twee van de belangrijkste Vlaamse tijdschriften in handen. Samen met Roularta is het eigenaar van Medialaan, de holding boven ondermeer vtm, Q-Music en Mobile Vikings. Via partnerships bouwt de onderneming ook haar online aanwezigheid verder uit, bijvoorbeeld via de immosite Realo.

En sinds 2003 is het bedrijf ook internationaal actief. Vandaag heeft het in Nederland en Denemarken kranten, radio’s en websites in portefeuille.

Familiale waarden hefboom voor succes

Aan de alumni van de Opvolgersacademie legde Van Thillo uit hoe hij het familiale media-imperium moest herstructureren en vervolgens verder uitbouwde: “Ik wil benadrukken hoe belangrijk de cijfers zijn als je onderneemt. Uiteraard is het marktspel winnen het leukste. Maar je hebt pas een goeie business als je ook het financieel spel kan winnen. Het vergt van een ondernemer zowel creativiteit als discipline. Zorg voor een goeie rapportering en kijk die op gezette tijdstippen na, zodat je alle factoren goed in beeld hebt.”

De 54-jarige topman van De Persgroep hield ook een vurig pleidooi voor waardengedreven ondernemen. “In ons bedrijf vatten we de waarden samen als onze 5 P’s: passion, people, power brands, profit en progress. Communicatie over die waarden is cruciaal, want iedereen moet weten wat de objectieven van het bedrijf zijn.”

“En het begint allemaal bij de eerste P, de passie. Dat is wat ons nog steeds drijft in een wereld die volop aan disruptie onderhevig is: we hebben een passie voor onze media”, aldus Christian Van Thillo. “En het succes van ons bedrijf is het succes van een team, van heel veel mensen. We investeren in ons talent. Er is ook al lang een systeem van variabele verloning voor het management.”

Power brands is de derde waarde: De Persgroep bouwt aan sterke merken, in elk marktsegment. “Je moet keuzes durven te maken. Soms is dat moeilijk in een familiebedrijf omwille van de historiek. Maar je moet de klant en zijn noden centraal stellen, niet de familie. En als je dat goed aanpakt, is er profit. Dat is trouwens een boodschap voor al onze medewerkers: 70% van de winst blijft in het bedrijf en wordt ingezet voor de groei van onze onderneming! Daar heeft iedereen belang bij.”

“En tot slot is er progress: willen vooruit gaan”, benadrukte Van Thillo. “Ondernemen doe je niet om geld op de bank te verzamelen, maar wel om iets met je geld te doen. Zodra wij konden, hebben we werk gemaakt van acquisities. En we hebben die altijd met eigen middelen kunnen financieren, net omdat we het grootste deel van de winst in de onderneming lieten.”

Bekijk hier het fotoalbum van Follow Up.