Dag van het Familiebedrijf - Ignace Van Doorselaere: "Ook in de grootste crisis moet je naar de kern van je bedrijf denken"

16.09.2020
Strategie

Ignace Van Doorselaere is al jaren één van Vlaanderens topmanagers. Met een loopbaan bij onder andere Puratos, ABInBev en Van de Velde heeft hij ruime ervaring binnen familiebedrijven. Het geheim achter zijn zakelijke successen? Dat schuilt in zijn visie rond 4F en ‘De weg naar oneindig’. En laat het ook deze visie zijn waarmee hij Neuhaus, dat hij sinds een drietal jaar leidt, door de coronacrisis loodst.

Je cultuur en richting naar oneindig blijven dezelfde, ook tijdens een crisis.
Ignace Van Doorselaere

Ignace Van Doorselaere heeft een uitgesproken visie rond een bedrijf leiden. Het is een combinatie van 4F, ontleend vanuit de vechtsport, en ‘oneindig denken’. Over dat laatste schreef hij ‘De Weg naar Oneindig. Hoe bouw je een bedrijf voor de eeuwigheid?

Als fundering voor de bedrijfsleiding gebruikt Ignace 4F, wat staat voor flexibel, focus, fair en fight. Het eerste element van deze filosofie is focus. Focus betekent dat je je eigen kern als vertrekpunt neemt. Maak keuzes en bepaal waar je goed in bent. Daarbij moet je flexibel zijn, de tweede pijler van de 4F-filosofie. De wereld is onvoorspelbaar, en dat is een gegeven dat je moet aanvaarden. Het derde element is fight. Het belangrijkste om te kunnen winnen is de wil om te winnen. Je mentaliteit is immers bepalend voor je succes. Bij dit alles moet je bovendien fair zijn. Hou je aan je woord en win met waarden.

Deze filosofie vult Ignace aan met ‘het oneindige denken’. “Om een bedrijf te bouwen voor de eeuwigheid moet je oneindig denken. Je denkt doorheen de tijd, alsof je het bedrijf nooit zou stoppen,” licht Ignace toe. Al werd dat door Covid erg moeilijk. “Plots werd alles in vraag gesteld. Ook met Neuhaus kwamen we in zwaar weer terecht. Onze producten zijn voornamelijk gericht op toerisme en op geschenken, twee sectoren die zwaar getroffen zijn door de coronacrisis.”

Toch blijft Ignace positief. “Ook in de grootste crisis moet je naar de kern van je bedrijf denken. Covid heeft te maken met lichaam, geest en ziel. Je lichaam zal veranderen: zo zoek je nieuwe kanalen naar de markt of zal je misschien anders beginnen vergaderen. Je geest zal scherper worden. Je hebt immers minder tijd, minder geld en toch moet je resultaten leveren. Maar, en dat is het belangrijkste: je ziel zal niet veranderen. Je cultuur en je richting naar oneindig blijven dezelfde.”

Benieuwd naar hoe Ignace Van Doorselaere met 4F de weg naar oneindig plaveit bij Neuhaus, ook tijdens de coronacrisis? Hij licht het toe op de Dag van het Familiebedrijf.

Wil u er graag bij zijn? Schrijf nu in.