Drielagenmodel als basis
Het uitgangspunt voor de uitbouw van een professioneel familiebedrijf is volgens Patrick De Schutter gebaseerd op een drielagenmodel. ‘De bovenste laag bestaat uit de aandeelhouders’, illustreert hij. ‘Zij moeten op eenzelfde golflengte zitten wat betreft de toekomst van de onderneming. Hun gedeelde eigenaarsvisie moet worden vertaald in strategische actiepunten. De raad van bestuur - de tweede laag – waakt erover dat het uitvoerend management - de onderste laag - die punten omzet in concrete daden.’
‘Om in een internationale context te opereren, is professionalisering essentieel’
‘Afhankelijk van de gekozen strategie, moeten in alle afdelingen van het familiebedrijf andere accenten gelegd worden. Kies je voor de strategie van leiderschap, dan moet je veel investeren in innovatie om het beste product op de markt te hebben. Focus je op de strategie van kostenleiderschap? Dan komt het erop aan om tegen de laagst mogelijke kosten een zo hoog mogelijke efficiëntie te bereiken. En wie gaat voor de strategie van customer intimacy, moet investeren in systemen die de klant centraal stellen.’
Zondigen tegen logica
Via professionele bedrijfsmodellen bepaalt u welke accenten u moet leggen en waar u dient te investeren. Toch wordt er in de praktijk vaak gezondigd tegen de logica. Patrick De Schutter: ‘Een veel gemaakte fout is: zwaar investeren in IT, terwijl dat geen prioriteit is in de gekozen strategie. Bovendien worden familiale ondernemingen nog te vaak geleid vanuit een buikgevoel of traditie. Daardoor wordt er te lang gewacht met de uitbouw van een professionele raad van bestuur, die nochtans de drijvende kracht is achter de continue denkoefening.’