“Groeien én familiaal blijven, is de uitdaging”

Het familiebedrijf BMT Groep met hoofdzetel in Oostkamp is een wereldspeler tandwielen, glasvormen en onderdelen voor de luchtvaartindustrie. BMT voert onder leiding van CEO Jean-Christophe Seynaeve een ambitieuze groeistrategie uit: “We willen sterk blijven groeien en bekijken dus actief acquisities. Maar het doel is zeker ook een familiebedrijf te blijven.”

De BMT Groep is een hidden champion: een Vlaams verankerde industriële speler die internationaal hoge ogen gooit. Begin dit jaar nam ze tandwielenproducent VCST uit Sint-Truiden over van Gimv. Op groepsniveau haalt het bedrijf nu een omzet van ruim een half miljard euro met zo’n 4.500 medewerkers.

VCST: opportuniteit op het juiste moment

CEO Jean-Christophe Seynaeve is de vierde generatie in het familiebedrijf dat in 1908 werd opgericht. Hij ziet nog heel wat potentieel: “We zijn een bedrijf dat wil groeien, liefst aan een stevig ritme van 10 tot 15 procent per jaar. Als je dat wil volhouden, dan moet je om de vijf à zeven jaar een acquisitie doen. En dus hebben we de voorbije vijf jaar verschillende dossiers voor overnames bekeken. Maar we grepen er telkens naast.”

Zo was er in 2012 ook al contact tussen Gimv en de BMT Groep over VCST: “We wisten dat ze naar een exit wilden, maar toen geraakten we er niet meteen uit. Er was geen ‘fit’. Nu heeft Gimv een formele procedure gevoerd en hebben we een bod uitgebracht. Met succes dus.”

VCST was een interessante aanvulling voor de Oostkampse groep. “Het is een tandwielenproducent die sterk complementair is met wat wij doen. Het is een belangrijke aanvulling op onze tandwielendivisie en bovendien volgde VCST ook al dezelfde strategie: groeien vanuit een globale strategie, en met je productie je klanten volgen. Dit kwam bovendien als opportuniteit ook op het juiste moment voor ons”, vertelt Seynaeve.

Familiale logica en langetermijnvisie

In de zomer van vorig jaar deed de groep ook al een Indische acquisitie via een joint venture, waarin ze met 60% een meerderheidsbelang aanhoudt. Maar het werk is nog niet af. Jean-Christophe Seynaeve: “We bekleden met al onze divisies leidende posities wereldwijd. Maar we moeten groeien om onze positie nog te verstevigen en nog beter te kunnen doen dan vandaag. Gelukkig hebben we drie aandeelhouders, die allen denken vanuit een familiale logica en een langetermijnvisie. Er is een duidelijke bereidheid om te investeren.”

En dat is geen overbodige luxe. “Ik geef maar één voorbeeld: we zijn actief in de luchtvaart, met contracten die over 10 jaar lopen. Daar kijken we dus makkelijk 10 tot 15 jaar vooruit. We investeren vandaag om binnen 5 jaar het neusje van de zalm te hebben, wetende dat die investering pas over 10 jaar geld zal opbrengen.”

Het feit dat BMT Groep nog altijd een familiebedrijf is, biedt volgens de CEO ook andere voordelen: “Ondanks onze omvang hebben we nog altijd een kleine structuur, wat toelaat snel en behendig te besturen. We hebben geen ellenlange businessplannen nodig om te beslissen over investeringen. Noem het een berekende gok: na een paar becijferingen beslissen we op basis van ons buikgevoel. Die daadkracht van het investeren, binnen het kader van onze strategie, vormt mee de basis van ons succes.”

Mensen maken het verschil

Voor hij CEO werd, doorliep Jean-Christophe Seynaeve een heel traject in het familiebedrijf. “Ik heb lang op de financiële afdeling gewerkt, wat me vandaag nog altijd helpt om de zaken snel te analyseren en goed te begrijpen. Daarna was ik plant manager bij OMCO in Aalter, waar ik de operationele kant kon leren kennen vanop de werkvloer. Ik heb er de productie en de producten leren kennen.”

“Als CEO leg ik me erop toe om de bottom-up approach gaande houden: ik wil dicht bij de mensen staan en veel informatie krijgen om de strategie continu op te volgen en bij te sturen. De juiste teams vormen, ze blijven motiveren en sturen wanneer nodig, vind ik één van mijn hoofdopdrachten. Want mensen maken het verschil”, vertelt de bedrijfsleider. “Eén van onze uitdagingen in een groter wordende multinationale organisatie is trouwens dat we meer teams moeten creëren en een extra managementlaag moeten toevoegen. Maar de bedrijfscultuur moet bewaard blijven. Dat staat buiten kijf!”

Op dat vlak werkt BMT al lang samen met Hudson als consultant. “Ze geven raad en helpen onze managementteams te structureren. Ze moeten niet gewoon vacatures invullen, maar zoeken naar perfecte matches met onze leidinggevenden en met de bedrijfscultuur.”

Familiale overdracht

Jean-Christophe is nu 46. Hij is CEO, zijn vader Jean-Pierre voorzitter van de raad van bestuur. “De overdracht is al zeer lang bezig. Maar mijn vader beseft ook dat we nu in een ander tijdperk zitten, in een andere omgeving dan vroeger. We moeten sneller beslissen, nog sneller veranderen, want de concurrentie zit ook niet stil. Ik ben soms wel wat ongeduldig geweest in het verleden. Maar nu de transitie vorm heeft gekregen, bekijk ik de zaken door een andere bril. Ik heb nu toch een jaar of tien de tijd om mijn eigen ding te doen.”

“Andere opvolgers wil ik de raad geven om goed de link te houden met de familie”, zegt hij. “Bouw een sterke communicatie uit met actieve en niet-actieve leden, zodat ze geïnformeerd blijven. Zorg ook voor een organisatie of structuur voor jongere familieleden die in het bedrijf willen komen. Transparantie over waar je mee bezig bent, is in al die zaken cruciaal.”

Terug naar het overzicht

Opvolgersscan

Als eigenaar/bedrijfsleider van je familiebedrijf heb je wellicht het liefst dat één of meerdere kinderen op een bepaald moment het roer overnemen.

Maar hoe bepaal je als ouders objectief of je kinderen hiervoor aangewezen zijn? Patrick De Schutter ontwierp hiervoor de Opvolgersscan.

Een niet-familiale CEO: zes aandachtspunten

Samenwerken met een niet-familiale CEO loopt niet steeds van een leien dakje.

Jozef Lievens stipt 6 factoren aan die het aantrekken van en de samenwerking met een externe CEO kunnen maken of kraken.

Meer weten?

Vier soorten governance in het familiebedrijf

Er wordt vaak beweerd dat governance in familiebedrijven complexer is dan in niet-familiebedrijven. Dat is ongetwijfeld juist. De oorzaak hiervoor is te vinden in het feit dat een familiebedrijf bestaat uit een aantal componenten die elk een aparte soort governance vereisen.

Volgens Jozef Lievens zijn er vier soorten governance vereist :

  • ownership governance
  • business governance
  • family governance
  • wealth governance
Lees meer

Raad van bestuur of raad van advies

Veel familiale ondernemers stellen zich de vraag of ze beter met een echte raad van bestuur of met een raad van advies van start gaan. Volgens Sofie Lerut hebben beide pistes zekere voordelen, maar er zijn belangrijke verschillen.

Lees meer