'Erken de waarde en de kracht van het overgenomen bedrijf'
Het West-Vlaamse familiebedrijf Vandewiele neemt zijn Italiaanse sectorgenoot Savio Group over en ziet zo zijn omzet verdubbelen. Het is de grootste overname ooit voor het Kortrijkse bedrijf, en past binnen de groeistrategie van topman Charles Beauduin. We spraken met Patrick De Schutter, bedrijfsrevisor bij KPMG en co-gedelegeerd bestuurder van familiebedrijf.be, over de voor- en nadelen van overnames bij familiebedrijven.
Eén sector, verschillende afzetmarkten
“De overname door Vandewiele is natuurlijk geen alleenstaand gegeven,” steekt Patrick van wal. “Vooreerst is het belangrijk de sector van de weefgetouwen nauwer onder de loep te nemen. Het ene weefgetouw is immers het andere niet. Zo hebben we in West-Vlaanderen een unieke situatie: op een twintigtal kilometer van elkaar bevinden zich twee van de belangrijkste weefgetouwenproducenten van de wereld: Picanol en Vandewiele. En toch zijn deze twee producenten heel verschillend en hebben ze een volledig andere eindmarkt met eigen kenmerken en dynamieken. Zo ontwikkelt en produceert Picanol weefgetouwen specifiek voor de kledingsector. Vandewiele richt zich dan weer meer naar textieltoepassingen in de tapijtindustrie, terwijl Savio Group nog eens een andere afzetmarkt heeft. Zij produceren spinmachines en sensoren die gebruikt worden in weefmachines.”
Cash buffer als groot voordeel
“Een tweede belangrijk gegeven is dat de textielindustrie een cyclische sector is. Tijdens de periode 2010-2018, een opwaartse cyclus, heeft Vandewiele veel van de gerealiseerde vrije cashflow voor het bedrijf gereserveerd. Dat resulteerde in een zeer mooie cash balans die ze nu, in een neergaande cyclus, kunnen gebruiken voor een overname. Het mooiste bewijs dat een cash buffer een bedrijf in staat stelt om op een gerichte manier en met het nodige geduld te kijken naar interessante overnameprooien.”
Een aantal uitdagingen
Charles Beauduin ziet de overname als een complementaire overname, waarbij hij hoopt een aantal synergiën te realiseren. Zo wil hij de operationele kosten van het geheel drukken, terwijl de omzet verhoogt door schaalvergroting. Het is een gekende tactiek om betere bedrijfsresultaten te realiseren.
Toch is een overname niet zonder risico’s. “Allereerst komt het er bij overnames, zeker in de grootorde als die van Vandewiele, op aan de integratie van het overgenomen bedrijf verregaand door te voeren,” licht Patrick toe. “Het is belangrijk ervoor te zorgen dat de beoogde synergiën op korte termijn bereikt worden. Je moet er met andere woorden voor zorgen dat je financiële (groei)redenen voor de overname ingelost worden. Anderzijds is er de valkuil van verschillende bedrijfsculturen. Dat is vaak een probleem wanneer een familiebedrijf een ander bedrijf overneemt. Sommige familiebedrijven erkennen immers niet dat zowel het eigen bedrijf als het overgenomen bedrijf een aparte bedrijfscultuur hebben. Nochtans draait alles uiteindelijk om mensen. De mensen maken de bedrijfscultuur uit.”
Denk de overname goed door
Patrick heeft dan ook twee belangrijke tips voor familiebedrijven die een overname overwegen. “Denk allereerst heel goed na over de specifieke troeven van het over te nemen bedrijf. Zorg ervoor dat je door de overname een complementaire schaalvergroting kan realiseren, op een rendabele manier. Je mag niet kannibaliseren op elkaars markt. Daarnaast is het belangrijk om rekening te houden met de bedrijfscultuur. Erken de waarde en de kracht van de cultuur van het overgenomen bedrijf. Leg niet zomaar de bedrijfscultuur van je eigen bedrijf op aan het overgenomen bedrijf, maar hou rekening met de sterktes en zwaktes van beide bedrijven.”