Familie achter JAVA concentreert zich op koffie

De familie Claes, eigenaar van de groep JAVA, zal zich voortaan focussen op haar koffiebranderij. De familie bouwde doorheen de jaren met succes ook de distributiepoot JAVA Foodservice uit voor voeding en horecagerelateerde producten. Die dochter wordt nu overgenomen door de Nederlandse Sligro Food Group, dat ook een familiebedrijf is.

JAVA is een familiebedrijf met een historiek van meer dan 90 jaar. Het begon in 1925 als een handel in koloniale producten. Tien jaar later werd voor het eerst koffie gebrand in een eigen koffiebranderij en werd de merknaam JAVA geïntroduceerd.

In de jaren ’80 koost het familiebedrijf voor een diversifiëring en werden ‘foodservice’-activiteiten opgestart. JAVA begon naast eigen producten een volledig gamma van voeding en horecagerelateerde producten te verdelen in heel België. De klanten zijn zowel restaurateurs als grootkeukens in ziekenhuizen en woonnzorgcentra.

Het is die activiteit die nu verkocht is aan een Nederlandse groep. CEO Wim Claes, lid van de derde generatie, zegt daarover: “We hebben goed nagedacht over hoe we de toekomst kunnen veiligstellen en tot verdere groei kunnen komen. Daaruit is de overtuiging gegroeid dat de overdracht aan Sligro het optimale scenario is.”

Generatiewissel

De familie Claes concentreert zich nu terug op de JAVA Coffee Company. Die wil ze de komende jaren verder uitbouwen. In 2012 nam het bedrijf een volledige nieuwe koffiebranderij in gebruik in Rotselaar. Het heeft ook een eigen horecaconcept ‘Coffee House’ met ondermeer vestigingen op de luchthaven van Zaventem en bij het Leuvense onderzoekscentrum IMEC.

Tegelijkertijd komt de vierde generatie aan het hoofd van de JAVA Coffee Company te staan. Kathleen Claes is de nieuwe CEO. Onder haar leiding wil de onderneming nieuwe producten en concepten ontwikkelen en ook nieuwe markten aanboren voor de koffie-activiteiten.

Terug naar het overzicht

Opvolgersscan

Als eigenaar/bedrijfsleider van je familiebedrijf heb je wellicht het liefst dat één of meerdere kinderen op een bepaald moment het roer overnemen.

Maar hoe bepaal je als ouders objectief of je kinderen hiervoor aangewezen zijn? Patrick De Schutter ontwierp hiervoor de Opvolgersscan.

Een niet-familiale CEO: zes aandachtspunten

Samenwerken met een niet-familiale CEO loopt niet steeds van een leien dakje.

Jozef Lievens stipt 6 factoren aan die het aantrekken van en de samenwerking met een externe CEO kunnen maken of kraken.

Meer weten?

Vier soorten governance in het familiebedrijf

Er wordt vaak beweerd dat governance in familiebedrijven complexer is dan in niet-familiebedrijven. Dat is ongetwijfeld juist. De oorzaak hiervoor is te vinden in het feit dat een familiebedrijf bestaat uit een aantal componenten die elk een aparte soort governance vereisen.

Volgens Jozef Lievens zijn er vier soorten governance vereist :

  • ownership governance
  • business governance
  • family governance
  • wealth governance
Lees meer

Raad van bestuur of raad van advies

Veel familiale ondernemers stellen zich de vraag of ze beter met een echte raad van bestuur of met een raad van advies van start gaan. Volgens Sofie Lerut hebben beide pistes zekere voordelen, maar er zijn belangrijke verschillen.

Lees meer