“Familiebedrijf is bij uitstek innovatieve omgeving”
Innovatietrajecten vergen geduld, investeringen en een langetermijnvisie. “Het is dus niet verwonderlijk dat familiale bedrijven bij uitstek een omgeving zijn waar innovatie kan gedijen”, zo vertelde Jozef Lievens, co-gedelegeerd bestuurder van het Instituut voor het Familiebedrijf deze week op KanaalZ.
Op KanaalZ loopt de reeks Z-Industry, waarin bedrijven uit de textiel-, hout- en meubelsector worden geportretteerd. Heel wat van die ondernemingen hebben een verleden als familiebedrijf of worden nog steeds door een familie gecontroleerd. In de aflevering van donderdag 30 november kwamen de kmo’s Neves en European Spinning Group aan bod. De redactie vroeg Jozef Lievens om een verklaring waarom familiebedrijven vaak slagen in hun innovatie.
Communities van gedreven medewerkers
De expert in familiale ondernemingen ziet vier redenen waarom dat zo is: “Ten eerste: familiebedrijven zijn een ideale omgeving voor innovatie omdat een familiale ondernemer gepassioneerd is door zijn product. Innovatie is dus belangrijk voor hem omdat zijn product up to date zou zijn.”
“Ten tweede creëren familiebedrijven als het ware communities van werknemers die net zo gedreven zijn door het product. Je ziet dan ook vaak een soort innovatiecel ontstaan die doordrongen is van de nood om het product te verbeteren of te vernieuwen.”
Denken in jaren, niet in kwartalen
“Vergeet ten derde ook niet dat familiebedrijven snel beslissen. Ook dat is een voordeel want bij innovatie komt het er soms op aan om snel te beslissen zodat men kan inspelen op een nieuwe tendens en de concurrentie voor kan blijven”, weet Jozef Lievens.
“En tot slot kadert de innovatie natuurlijk in het langetermijnperspectief van de familiale onderneming. Er mogen al eens kosten gemaakt worden die niet onmiddellijk return genereren. Familiebedrijven denken immers in jaren en niet in kwartalen”