Groep H. Essers groeit sterk

14.04.2016
Familie Strategie

De logistieke groep H. Essers blijft sterk groeien. De groep, met hoofdkwartier in Genk, nadert de kaap van een half miljard euro omzet. H. Essers is actief in 12 landen en telt 4.500 medewerkers. “De sterke groei, jaar na jaar, is een duidelijk bewijs dat een volgehouden langetermijnstrategie rendeert”, oordeelt IFB-expert Patrick De Schutter.

H. Essers is meer dan 80 jaar oud. Het is een derdegeneratie familiebedrijf waar Hilde Essers gedelegeerd bestuurder is en haar vader Noël de rol van voorzitter op zich neemt. Sinds begin deze eeuw heeft het bedrijf de traditie van een externe CEO. Vandaag is dat Gert Bervoets.

Vorig jaar zette H.Essers een ‘double digit’ groei neer. In de zeer concurrentiële sector van transport en logistiek wist het zijn omzet met 11% op te drijven tot 484 miljoen euro. Nog opmerkelijker: de brutowinst steeg met een kwart tot 29 miljoen euro (De Tijd, 14 april). Een deel van de groei komt uit de overname van het Duitse Kamman, midden vorig jaar.

“Het bewijs dat langetermijnstrategie rendeert”

Patrick De Schutter: “Een familiebedrijf dat op lange termijn denkt en duidelijke groeiambities heeft, kijkt naast endogene groei ook naar interessante overnames. H. Essers heeft dat al lang begrepen. Meer dan 10 jaar geleden, onder de vorige CEO Ivo Marechal, werd een expansiestrategie aangenomen om het bedrijf via gerichte overnames in binnen- en buitenland te laten groeien. Het resultaat is inderdaad een fenomenale groei van dit familiebedrijf.”

Maar dat is niet de enige verklaring voor het succes. “H. Essers ontwikkelde nieuwe specialisaties voor ondermeer de farma- en voedingssector. Die keuze voor niches waar je als logistiek bedrijf met services een hoge toegevoegde waarde kunt bieden, en waar dus ook meer marge te boeken valt, rendeert. Kijk naar die winstcijfers!”

Dat zijn best practices waar vele familiebedrijven van kunnen leren. “Maak werk van een langetermijnstrategie. En laat die consequent uitvoeren door mensen die weten hoe ze dat moeten doen. Probeer die operationele toplui ook aan je bedrijf te binden op lange termijn. Want ze vormen een belangrijke factor voor het succes”, stelt Patrick De Schutter.

“Binnen een groeistrategie is ook de combinatie van nieuwe, winstgevende niches en strategische acquisities een absolute aanrader. Ze kunnen de endogene groei boosten en aanvullen, en zo het familiebedrijf naar een hoger niveau tillen”, besluit De Schutter.