Groep H. Essers groeit sterk

De logistieke groep H. Essers blijft sterk groeien. De groep, met hoofdkwartier in Genk, nadert de kaap van een half miljard euro omzet. H. Essers is actief in 12 landen en telt 4.500 medewerkers. “De sterke groei, jaar na jaar, is een duidelijk bewijs dat een volgehouden langetermijnstrategie rendeert”, oordeelt IFB-expert Patrick De Schutter.

H. Essers is meer dan 80 jaar oud. Het is een derdegeneratie familiebedrijf waar Hilde Essers gedelegeerd bestuurder is en haar vader Noël de rol van voorzitter op zich neemt. Sinds begin deze eeuw heeft het bedrijf de traditie van een externe CEO. Vandaag is dat Gert Bervoets.

Vorig jaar zette H.Essers een ‘double digit’ groei neer. In de zeer concurrentiële sector van transport en logistiek wist het zijn omzet met 11% op te drijven tot 484 miljoen euro. Nog opmerkelijker: de brutowinst steeg met een kwart tot 29 miljoen euro (De Tijd, 14 april). Een deel van de groei komt uit de overname van het Duitse Kamman, midden vorig jaar.

“Het bewijs dat langetermijnstrategie rendeert”

Patrick De Schutter: “Een familiebedrijf dat op lange termijn denkt en duidelijke groeiambities heeft, kijkt naast endogene groei ook naar interessante overnames. H. Essers heeft dat al lang begrepen. Meer dan 10 jaar geleden, onder de vorige CEO Ivo Marechal, werd een expansiestrategie aangenomen om het bedrijf via gerichte overnames in binnen- en buitenland te laten groeien. Het resultaat is inderdaad een fenomenale groei van dit familiebedrijf.”

Maar dat is niet de enige verklaring voor het succes. “H. Essers ontwikkelde nieuwe specialisaties voor ondermeer de farma- en voedingssector. Die keuze voor niches waar je als logistiek bedrijf met services een hoge toegevoegde waarde kunt bieden, en waar dus ook meer marge te boeken valt, rendeert. Kijk naar die winstcijfers!”

Dat zijn best practices waar vele familiebedrijven van kunnen leren. “Maak werk van een langetermijnstrategie. En laat die consequent uitvoeren door mensen die weten hoe ze dat moeten doen. Probeer die operationele toplui ook aan je bedrijf te binden op lange termijn. Want ze vormen een belangrijke factor voor het succes”, stelt Patrick De Schutter.

“Binnen een groeistrategie is ook de combinatie van nieuwe, winstgevende niches en strategische acquisities een absolute aanrader. Ze kunnen de endogene groei boosten en aanvullen, en zo het familiebedrijf naar een hoger niveau tillen”, besluit De Schutter.

Terug naar het overzicht

Opvolgersscan

Als eigenaar/bedrijfsleider van je familiebedrijf heb je wellicht het liefst dat één of meerdere kinderen op een bepaald moment het roer overnemen.

Maar hoe bepaal je als ouders objectief of je kinderen hiervoor aangewezen zijn? Patrick De Schutter ontwierp hiervoor de Opvolgersscan.

Een niet-familiale CEO: zes aandachtspunten

Samenwerken met een niet-familiale CEO loopt niet steeds van een leien dakje.

Jozef Lievens stipt 6 factoren aan die het aantrekken van en de samenwerking met een externe CEO kunnen maken of kraken.

Meer weten?

Vier soorten governance in het familiebedrijf

Er wordt vaak beweerd dat governance in familiebedrijven complexer is dan in niet-familiebedrijven. Dat is ongetwijfeld juist. De oorzaak hiervoor is te vinden in het feit dat een familiebedrijf bestaat uit een aantal componenten die elk een aparte soort governance vereisen.

Volgens Jozef Lievens zijn er vier soorten governance vereist :

  • ownership governance
  • business governance
  • family governance
  • wealth governance
Lees meer

Raad van bestuur of raad van advies

Veel familiale ondernemers stellen zich de vraag of ze beter met een echte raad van bestuur of met een raad van advies van start gaan. Volgens Sofie Lerut hebben beide pistes zekere voordelen, maar er zijn belangrijke verschillen.

Lees meer