Bart Claes - JBC: Onze medewerkers zijn krijgers voor het merk

12.04.2020
Familie Strategie

Retailbedrijf JBC voelt een grote impact van de coronacrisis.We hebben door corona onze 125 winkels moeten sluiten,” licht CEO Bart Claes toe. “Hierdoor merken we een verschuiving naar online. Al zal deze online webshop het verlies van 125 gesloten winkels niet goedmaken. Daarnaast hebben we ook tijdelijke werkloosheid moeten inroepen voor onze medewerkers. Collega’s die wel ingeschakeld worden, moedigen we aan om zoveel als mogelijk van thuis uit te werken. Dat is iets wat vroeger niet altijd even haalbaar of mogelijk was.”

Bij JBC zijn de waarden van het bedrijf met de crisis nog belangrijker geworden. “Net nu moeten we laten zien wie we zijn,” gaat Bart overtuigd verder. “We zijn een lokale speler. We zetten onze schouders onder de campagne ‘koop lokaal’. Daarnaast is duurzaamheid erg belangrijk in onze bedrijfsvoering. We nemen duurzame beslissingen, altijd in overleg met externe partners en met het oog op de lange termijn.” In crisistijd is het bovendien belangrijk om solidair te zijn in plaats van marktaandeel te winnen. Daarom vraagt JBC samen met 80 andere spelers een verschuiving van de solden.

Je kan als broer en zus veel sneller knopen doorhakken.

Bart is ervan overtuigd dat het voordelen biedt om in crisistijd een familiebedrijf te zijn. “We staan als familiebedrijf dicht bij de Belgische families. Zo hebben we een ontzorgende weekkalender uitgewerkt voor de thuiswerkende ouders, en hebben we whatthetiktok.be gelanceerd om samen met je kinderen veilig aan de slag te gaan in het nieuwe medium.”

Ook op het vlak van interne organisatie heeft een familiebedrijf sterktes. “We kunnen terugvallen op een hechte groep medewerkers, die in deze tijden van overlevingsmodus zich als echte krijgers voor het merk tonen. Het is ook gemakkelijker om als broer en zus aan het hoofd van het bedrijf te staan. Zo kunnen er veel sneller knopen doorgehakt worden. Wie zal deze crisis overleven? Dat is degene die trouw blijft aan haar waarden, en dat is zeker een kenmerk van familiebedrijven.”