Jef Rymen (Geysen): 'Het is belangrijk te investeren in je mensen, want business is people'

09.08.2021
Strategie

Nu de economie na de coronacrisis opnieuw aantrekt komt een oud zeer in rekrutering terug bloot te liggen. Steeds meer bedrijven kampen met een tekort aan geschoolde medewerkers. Om het verschil te maken in de war for talent is creativiteit de sleutel tot succes. En net die creativiteit is iets waar familiebedrijven vaak in uitblinken. Dat is ook het geval bij familiebedrijf Geysen. Zij richtten met Geysen Academy een eigen technische school op. “Je moet met plezier kunnen gaan werken,” aldus CEO Jef Rymen. “En dat plezier wordt grotendeels bepaald door de mogelijkheden en de kansen die je krijgt.”

Het is al geruime tijd moeilijk om technisch geschoolde werknemers aan te trekken. Dat voelde ook familiebedrijf Geysen, specialist in industrieel onderhoud. Omdat het bedrijf graag wil blijven groeien nam het de strategische beslissing te investeren in een eigen technische school, de Geysen Academy.

“De beschikbaarheid van geschoolde techniekers is heel beperkt,” steekt Jef Rymen, CEO van Geysen en Geysen Academy, van wal. “Daarom hebben we beslist om zelf een technische school te starten. Zo willen we een extra aantrekkingspool creëren om nieuwe medewerkers te overtuigen voor Geysen te kiezen.” Maar dat is niet de enige overweging. “De instroom van nieuwe medewerkers is één aspect. Daarnaast zijn we ervan overtuigd dat techniekers levenslang moeten kunnen leren. De Geysen Academy komt tegemoet aan die nood van permanente bijscholing.”

In de Geysen Academy geven externe docenten praktische opleidingen aan de techniekers. “Op onze Academy kan je geen theoretische opleiding volgen. Onze opleidingen zijn vooral gericht op praktische kennis, zodat de techniekers de nodige technische kennis en ervaring verwerven.” En die techniekers zijn niet alleen medewerkers van Geysen. “Onze opleidingen staan ook open voor externe partijen. Zo komen bijvoorbeeld technische medewerkers van onze klanten zich bijscholen. Daarnaast werken we samen met technische scholen en hogescholen. Hun studenten volgen voor het praktische gedeelte training bij ons.” En dat hoeft niet te verbazen. Geysen deed een forse investering van maar liefst honderdduizenden euro’s om een miniatuurfabriek te bouwen. Daarin zitten zowat alle state-of-the-arttechnieken verwerkt die je in de meeste moderne fabrieken vindt.

Het hoeft volgens Jef niet te verbazen dat een dergelijk innovatief concept uitgewerkt wordt door een familiebedrijf. “Ik denk dat dit een stukje vanuit de ondernemersgeest van een familiebedrijf ontsproten is,” zegt Jef daarover. “Een familiebedrijf zal wellicht ook sneller die beslissing nemen. Bij ons zijn er naast financiële opbrengsten nog andere minstens even belangrijke doelstellingen. Daarnaast willen we er op deze manier voor zorgen dat we een ploeg opbouwen met wie we een sterke persoonlijke band hebben. Met een dergelijk initiatief draag je daartoe bij.”

“Business is people, dat is in onze sector bij uitstek zo. En dan moet je investeren in je medewerkers. De balans moet uiteindelijk positief zijn, iedereen moet met plezier komen werken. En dat plezier wordt voor een groot stuk bepaald door de mogelijkheden en kansen die je krijgt,” besluit Jef.