Liebaert Textiles - De opvolgende generatie zorgt voor innovatie

12.06.2020
Opvolging Familie

Met zijn 133 jaar is Liebaert Textiles een gevestigde waarde in de textielsector. Als producent van elastische stoffen en gebreide bandjes voor onder meer lingerie levert het bedrijf halffabricaten aan de modesector. Al heeft het met RectoVerso Sports ook een eigen sportcollectie. Het merk wordt geleid door Camille Liebaert, vijfde generatie in het familiebedrijf.

Het geeft vertrouwen aan onze medewerkers dat dat de familie goed overeenkomt en zelf ook de handen uit de mouwen wil steken.

RectoVerso Sports

RectoVerso Sports is een klein project binnen Liebaert Textiles. Het grote publiek leerde het merk enkele weken geleden kennen, toen prinses Elisabeth een foto publiceerde waarop ze een legging van het merk droeg. Camille Liebaert is de enige full-time medewerker. Wat haar functie precies is? “Ik noem mezelf brand manager en manusje van alles. Alles voor RectoVerso Sports passeert via mij: van social media en marketingplannen tot productieopvolging en customer care. Sinds de coronacrisis springt mijn broer Emmanuel ook bij, en dat is zeer welkom. Met de media-aandacht die we kregen rond prinses Elisabeth zou het alleen moeilijk beginnen worden.”

En toch stond het niet in de sterren geschreven dat Camille in het familiebedrijf zou stappen. “Ik had nooit het idee om in het familiebedrijf te werken. Het was me te industrieel en te technisch, als puur B2B-bedrijf. Daarnaast wou ik ook mijn eigen weg gaan.” En zo startte Camille na haar opleiding tot handelsingenieur haar carrière als international management trainee bij AholdDelhaize.

Hoewel haar verblijf voor Delhaize in de Verenigde Staten erg verrijkend was, besliste Camille twee jaar geleden een andere weg op te gaan. “Delhaize was een zeer bureaucratisch bedrijf, waar de impact van je daden weinig zichtbaar was. Bovendien wilde ik meer de creatieve kant op.” En dus besliste Camille zich bij te scholen in grafisch ontwerp en fotografie.

Parallel ontstond RectoVerso Sports. “Dat was een idee van onze vader,” gaat Camille verder. “Op dat moment was ik nog op zoek naar mezelf en wat ik wilde doen. Toen RectoVerso Sports op een punt kwam dat ze iemand nodig hadden om het project volledig te trekken, overtuigde mijn broer Mathieu, die al in het familiebedrijf werkte, me om de rol als brand manager op te nemen.”

En dat bevalt haar. “Mijn functie is erg divers. De ene dag ga ik met mijn fototoestel de baan op om beeldmateriaal voor onze social media te verzamelen, de andere dag neem ik strategische beslissingen over upscaling, co-lab’s en partnerships.”

Als familie in een familiebedrijf

Ook het samenwerken met de familie vindt ze een meerwaarde. “Toen ik startte in het familiebedrijf was ik terughoudend. We zijn een hecht gezin, en ik was bang dat discussies op de werkvloer ons uit elkaar zouden drijven.”
Zo’n vaart loopt het helemaal niet. “90% van de tijd zitten we op dezelfde golflengte. En als er zich dan toch een discussie voordoet lossen we dat meteen op. Het is belangrijk dat binnen onze familie alles bespreekbaar is.”

Bovendien is de samenhang binnen de familie een groot voordeel voor het bedrijf. “Er is een heel familiale sfeer binnen Liebaert. Toen we tijdens de crisis besloten mondmaskers te produceren sprong iedereen bij in productie, ook de familie. Ik denk dat het vertrouwen geeft aan onze medewerkers dat de familie goed overeenkomt en zelf ook de handen uit de mouwen wil steken.”

De opvolgende generatie

Wat de toekomst binnen Liebaert voor Camille in petto heeft durft ze niet te zeggen. “Ik leef nogal in het moment. Mijn volgende uitdaging is hoe dan ook RectoVerso Sports te upscalen en internationaliseren. Met de publiciteit rond prinses Elisabeth zullen we hier mogelijks sneller dan voorzien klaar voor zijn.” In haar vijfjarenplan ziet Camille een internationalisering binnen Europa, en later ook de VS. “Er is een grote markt voor RectoVerso Sports in Amerika. Bovendien zijn de consumenten de prijs daar meer gewoon dan in Europa.”

Ook binnen Liebaert Textiles kan ze nog bijdragen. “We bestaan al vijf generaties, en het is belangrijk mee te evolueren. Op het vlak van productie en productinnovatie hebben we dat steeds gedaan, we hebben een hoogtechnologisch productieproces en komen steeds uit met innoverende producten. Op het gebied van marketing en administratie kunnen we nog moderniseren. De opvolgers brengen deze innovatie voor een groot deel met zich mee: het gebruik van social media, een nieuwe website of stappen zetten om paperless te werken. Liebaert zal mee zijn met zijn tijd, mede dankzij de opvolgers. Mocht de opvolgende generatie er niet zijn, zouden we kunnen achterbenen op bepaalde cruciale vlakken. Aan de andere kant zal er een goede overdracht moeten zijn op productieniveau. Ons product en productieproces vergen veel knowhow en die moeten we van generatie op generatie kunnen doorgeven.”