Mimi Lamote - Mayerline: Deze crisis biedt de kans om alles in vraag te stellen

08.04.2020
Familie Strategie

Als Belgisch modebedrijf voelt Mayerline een enorme impact van de coronacrisis. “We hebben op 17 maart alle winkels gesloten, nog voor dat verplicht werd door de overheid,” steekt CEO Mimi Lamote van wal. “We vinden het zeer belangrijk dat onze medewerkers en klanten maximaal beschermd worden tegen het virus. Dat heeft natuurlijk een dramatisch effect op onze omzet en dus ook onze cashflow. En laat dat nu net het businessmodel voor retail zijn: je hebt cashflow nodig om de toekomst te kunnen financieren. Het gevolg is dat onze schulden met de dag groter worden, terwijl daar niets tegenover staat.”

“We zijn de overheid dankbaar dat medewerkers in het stelsel van technische werkloosheid kunnen. Daarnaast blijven natuurlijk de huren wel lopen. Deze kosten liggen vaak in dezelfde grootorde als de personeelskost. Dat blijft een groot probleem. Ik heb geen idee hoe we het zullen doen als er geen tegemoetkoming komt.” Al zijn sommige eigenaars heel begripvol. “Zij begrijpen dat als ze ons het mes op de keel zetten, we misschien die winkel moeten sluiten. Ik hoop op een solidaire actie hierin.”

Om de crisis zo goed mogelijk het hoofd te bieden nam Mayerline een aantal maatregelen. “Het grootste deel van het personeel, voornamelijk uit de verkoop, zijn tijdelijk werkloos,” gaat Mimi verder. “Onze mensen die instaan voor de webshop en de collectie voor volgende zomer blijven aan het werk, zoveel mogelijk van thuis uit. Daarnaast zijn we gestopt met het betalen van de huurgelden en gingen we in gesprek met onze leveranciers om de betalingscondities aan te passen. Bovendien hebben we kredietlijnen die we niet gebruikten aangesproken. Daar is helaas nog geen beslissing over, de banken hebben hier te veel tijd voor nodig.”

We moeten op een duurzame manier met onze mensen omgaan.

Ook op sectorvlak ging Mimi in gesprek. “We hebben met andere Belgische merken, waaronder ook Terre Bleue, gepraat over waar we gezamenlijk tegenaan lopen. Vooral de solden en de huurgelden zijn een struikelblok. Samen met de concullega’s brengen we nu een zeer solidaire boodschap naar minister Muylle en premier Wilmès. In de maatregelen moeten zowel solidariteit als duurzaamheid spelen. Kortetermijnbeslissingen die ons op lange termijn doen verliezen hebben geen zin. Als er iets positiefs uit deze crisis kan voortkomen, dan wel dat we ons duurzaamheidsverhaal juister moeten zetten, als bedrijf én als maatschappij. Deze crisis biedt ons de kans om alles in vraag te stellen en anders te bekijken.”

Het derde luik, het menselijke aspect, vindt Mimi misschien wel het allerbelangrijkste. “We zitten heel erg in met de mensen, ook degene die thuis zijn. We proberen contact met hen te houden via Whatsapp en geregelde mails. We moeten de band met de mensen aanhouden, hen vragen hoe het gaat. We moeten op een duurzame manier met onze mensen omgaan. Zo stuur ik bijvoorbeeld wekelijks een mail naar de collega’s met de beleving van mijn week. We willen mensen geruststellen dat we ook met hén bezig zijn, dat we alles doen om zware maatregelen te voorkomen.”

Deze menselijke aanpak wordt ten volle gesteund door de familiale eigenaars. “Ik heb in verschillende types bedrijven gewerkt, familiebedrijven, private equity, beursgenoteerd of net niet. Het valt me, zeker tijdens deze crisis, op dat het werken in een familiebedrijf grote voordelen heeft. De familiale eigenaars zetten op geen enkele manier druk. Ze vragen natuurlijk om het overzicht te bewaren en het financiële in de gaten te houden. Maar ik moet niet wekelijks alleen bezig zijn met financiën en berekeningen. Ik krijg de ruimte om aan de lange termijn en de toekomst te denken. De medewerkers staan hierbij ook in focus.”