Michèle Lievens: 'De lockdown was het ideale moment voor een overname'
Het familiebedrijf overnemen in volle coronacrisis, het is geen voor de hand liggende beslissing. En toch is het precies wat Michèle Lievens in juni vorig jaar deed. Ze nam het familiebedrijf LF Trading over van haar ouders. Of ze het opnieuw zou doen? Zonder twijfel!
LF Trading ontstond 12 jaar geleden in de schoot van moederbedrijf LF Selection. “LF Selection produceert al bijna 40 jaar exclusieve zitmeubelen op maat,” licht Michèle Lievens toe. “Daarvoor heb je natuurlijk exclusieve stoffen nodig. Mijn ouders beslisten gaandeweg om de stoffen zelf te editeren. Zo zag LF Trading het levenslicht, het bedrijf dat de stoffen ontwerpt, laat vervaardigen en exporteert.”
LF Trading is dan wel het project van haar vader, ook Michèle heeft meegewerkt aan de groei en succes van het bedrijf. “Na mijn studies nam ik een sabbatjaar om te gaan reizen. Dat begon na enkele maanden al te vervelen, waardoor ik in het familiebedrijf terechtkwam. Van de 12 jaar dat LF Trading bestaat ben ik er al 10 jaar actief,” keert Michèle terug in de tijd.
Een aantal jaar geleden besliste Michèle dat ze graag LF Trading zou overnemen van haar ouders, al waren zij eerst weigerachtig. “Textiel is een cyclische sector, en mijn ouders wilden me daar graag tegen beschermen. Dat zorgde wel voor wat frustratie. Tot mijn ouders in februari vorig jaar beslisten dat ze het bedrijf wilden overlaten.” Achter de schermen werd alles in gang gezet om de overname te realiseren. Tot corona roet in het eten strooide. “Plots was de weg naar de overname niet meer zo eenvoudig. De banken werden minder meegaand, omdat de toekomst erg onzeker was. Toch wilde ik er koste wat kost mee doorgaan. Ik vreesde dat als we het toen niet deden, we het nooit zouden doen.”
En dus zette Michèle door. Op het vlak van omzet was het een moeilijke periode, al had de lockdown ook zijn voordelen. “De lockdown gaf me heel veel tijd om alles op punt te zetten: de stocktelling, het invoeren van een nieuw IT-systeem. Ik vond het dan ook een perfecte periode voor de overname. Hoewel de bestellingen eerst terugvielen, doet de interieursector het niet slecht. De consumenten hebben meer tijd om knopen door te hakken, en ze hebben bovendien budget dat vrijkomt omdat ze niet kunnen reizen. Ik zou zelfs durven zeggen dat de Brexit harder aankomt dan de coronacrisis.”
Als enige aandeelhouder heeft Michèle de touwtjes van LF Trading strak in handen. Al zijn de banden met het vroegere moederbedrijf LF Selection niet doorgesneden. “Ik doe nog steeds de marketing voor LF Selection, en mijn ouders zijn bovendien één van mijn grootste klanten.” Operationeel is Michèle verantwoordelijk, al vraagt ze soms nog het advies van haar ouders. “Wanneer een nieuwe collectie op punt staat, vraag ik toch nog even hun mening. Mijn papa is heel creatief, terwijl mijn mama commercieel sterk is. Dankzij hun complementariteit en ervaring kan ik met een gerust hart de nieuwe collecties lanceren.”
Foto: Selina De Maeyer