Niet onderhevig aan de waan van de dag

24.08.2016
Governance

Beursgenoteerde familiebedrijven doen het beter dan niet-familiebedrijven. Dat concludeert De Tijd (23 augustus) na een analyse van beursprestaties van enkele topbedrijven uit de Bel-20 tussen 2002 en 2016. De absolute topper is het aandeel Lotus Bakeries, dat in die periode liefst vervijftigvoudigd is in waarde. “De voornaamste verklaring voor de goede prestaties van beursgenoteerde familiebedrijven is dat ze op een goede manier geleid en bestuurd worden, wat toelaat een langetermijnvisie nauwgezet na te volgen”, stelt Patrick De Schutter, co-gedelegeerd bestuurder van het IFB.

Het aandeel van Lotus Bakeries bereikt nieuwe recordhoogtes na de bijzonder positieve halfjaarcijfers. Het aandeel noteert nu boven de 2.000 euro en zal zo goed als zeker voor het 15e jaar op rij beter doen dan de Bel 20. Maar De Tijd merkt op dat ook andere bedrijven bijzonder goed presteerden. In de top-5 van beste Belgische aandelen staan ook de familiebedrijven Kinepolis en Picanol.

Patrick De Schutter: “Bedrijven die zulke prestaties neerzetten, hebben een langetermijnvisie waarvan ze overtuigd zijn dat het de goede is. Ze beschikken ook over de nodige mechanismen om er consequent aan vast te houden. Dat betekent dat de bedrijven goed worden geleid door een professioneel management. Maar er moeten ook de juiste afspraken en spelregels gelden voor zowel eigenaarschap, bestuur, toezicht en bewaking van de strategie en de uitvoering ervan door het management.”

“Als al die zaken goed op elkaar zijn afgestemd, merk je dat deze familiebedrijven zich niet laten opjagen door cyclische trends of turbulenties van de economie. Ze redeneren immers op een termijn van 20 tot 25 jaar, vanuit het perspectief van de volgende generatie”, aldus De Schutter. “Andere ondernemingen worden veel meer gedreven door de nood om telkens weer te scoren. Zodra er zich iets voordoet, is de kans groot dat ze gaan bijsturen en herstructureren om de kortetermijnresultaten zo weinig mogelijk te impacteren.”

Dat betekent niet dat familiebedrijven hun strategie slaafs volgen. Patrick De Schutter: “Ze zullen door de tijd ook wel eens afwijken of corrigeren, maar ze weten steeds wat het einddoel blijft. En we merken dat ze niet in de pezen zullen snijden die alles bijeen houden. Ze zijn dus niet onderhevig aan de waan van de dag en zullen niet gauw in paniek slaan.”

Net daarom gelooft het IFB ook dat familiebedrijven een goed model zijn voor de toekomst. “Goed geleide familiebedrijven, waar alle zaken in verhouding staan, waar elk zijn rol speelt en verantwoordelijkheid neemt, vormen immers het beste recept voor succes op de lange termijn. De analyse van De Tijd heeft dat andermaal bewezen”, besluit Patrick De Schutter.

U kan het artikel van De Tijd hier raadplegen.