Onderneming van het Jaar Aertssen : "Zichzelf opnieuw uitvinden is ons handelsmerk"

25.02.2022
Strategie

Op de shortlist van de Onderneming van het Jaar prijkten dit jaar opnieuw bijna uitsluitend familiebedrijven waaronder Cegeka en Heylen. Aertssen uit Stabroek kwam als overwinnaar uit de bus. Aertssen is een oude bekende van het Instituut voor het Familiebedrijf, dat er enkele jaren geleden een erg succesvolle League-meeting organiseerde.

Van de nood een deugd maken zit in het DNA van de familie Aertssen. Bijna 60 jaar geleden koos Marcel Aertssen – vader en grootvader van de huidige CEO en co-CEO Greg en Yves – eieren voor zijn geld en besloot hij plaats te ruimen voor de geplande havenuitbreiding en de Opel-fabriek. Zo zette de familie haar eerste stappen in afbraakwerken en grondverzet. In 2019, na de sluiting van diezelfde Opel-fabriek, haalt Aertssen Group de opdracht voor de afbraak en sanering van de site binnen. Aanpassen of verdwijnen is zo al drie generaties lang het motto van het familiebedrijf dat op 16 februari verkozen werd tot Onderneming van het Jaar.

CEO Greg Aertssen riep alle aanwezige familieleden op het podium tijdens de bekendmakingsceremonie. De verkiezing van Onderneming van het Jaar is dan ook een bekroning voor de hele familie. “Klopt,” blikte co-CEO Yves Aertssen terug in de studio van het één-programma De Markt, “we zijn zowel met de tweede als met de derde generatie actief. Wij, als derde generatie, met mijn neven en nichten, broer en zus, hebben nog 25 jaar tijd om ons bedrijf verder te laten groeien, maar ik vind deze bekroning vooral knap en mooi voor de tweede generatie, mijn ooms Raf en Luc, mijn tante Saskia en mijn vader Greg, die de voorbije veertig jaar de stuwende kracht waren in de groei.”

Die groei is best spectaculair: met een omzet van 305 miljoen euro, 1.750 werknemers, afdelingen tot in het Midden-Oosten en een zeer brede waaier aan activiteiten – van grondwerken over kraanverhuur tot uitzonderlijk transport en zelfs het opnieuw in de markt zetten van de eigen machines en die van derden – is Aertssen vandaag een wereldspeler, waarvan de aandelen nog steeds 100% in handen van de familie zijn. Negen familieleden van de familie Aertssen zijn actief in het bedrijf, als bestuurder of operationeel. En hoewel hij ervan overtuigd is dat de volgende generatie klaar staat om de fakkel over te nemen en hij zelf niet de oude krokodil wil zijn, geeft CEO Greg Aertssen in de Tijd toe dat die generatiewissel nog wel even op zich mag laten wachten.

“Aertssen Group voldoet aan alle criteria waaraan een Onderneming van het Jaar moet voldoen,” luidt het in het juryrapport. “Het zichzelf opnieuw uitvinden is in coronatijden voor veel bedrijven bijna een must geworden, maar voor Aertssen is het haast een handelsmerk. Altijd weer slaagt dit familiebedrijf erin om tegenslagen om te zetten in nieuwe kansen.”

De familiewaarden wil Aertssen Group trouwens ook inzetten in zijn employer branding, vertelde co-CEO Yves Aertssen in de studio van De Markt. “We hebben vandaag 100 vacatures en daar werken we dagdagelijks aan. Door met onze bedrijfswaarden als familiebedrijf naar buiten te komen, willen we mensen aantrekken die zich kunnen identificeren met Aertssen en de waarden waar wij voor staan.”