Een bedrijf mag nooit stoppen met groeien

Op 30 maart brengt Ignace Van Doorselaere – bedrijfsleider, origineel denker en katalysator in het groeiverhaal van prestigieuze Belgische familiebedrijven als AB-Inbev, Van de Velde en Neuhaus – de Masterclass “De essentie”. Een unieke kans om zijn originele ideeën uit eerste hand te ervaren en met de man in gesprek te gaan. Als opwarmertje vroegen we Ignace hoe het idee voor het boek en de Masterclass is ontstaan en wat deelnemers mogen verwachten van deze ongetwijfeld boeiende namiddag.

IVD: “Een boek schrijven dwingt me om na te denken over wat ik wil zeggen, over wat ik meegemaakt heb. Ik maak nogal veel notities en dat vat ik dan voor mezelf samen. Zo zoek ik constant voor mezelf een antwoord op vragen als ‘waar gaat het nu over, wat is belangrijk?’. Die neerslag, dat neerschrijven doet altijd deugd omdat het schrijven mij verplicht om duidelijk te zijn, althans voor mezelf. Een boek is altijd een punt waarin je jezelf verplicht tot die duidelijkheid. En zo is het boek ontstaan: wat is – volgens mij – essentieel in het runnen van bedrijven, aangevuld met enkele andere zaken zoals keuzes die we maken in het leven. De Masterclass biedt me de mogelijkheid om op een andere manier ook een ander publiek te bereiken. Niet iedereen heeft het boek gelezen en voor de mensen die het wel lazen, kan ik zeggen dat de beleving helemaal anders zal zijn. Een live interactie met een publiek is niet hetzelfde als het boek lezen op kantoor of thuis. Het is tweemaal dezelfde boodschap, maar op een andere manier gebracht.”

Wat mogen de deelnemers verwachten? Wordt het een interactieve namiddag?

IVD: “Ik hoop in elk geval dat het interactief zal zijn. Het is aan mij om de aanzet te geven, om de mensen tot nadenken aan te zetten. Iedereen zal dat wel doen vanuit zijn of haar eigen context en de informatie toepassen op het eigen familiebedrijf. En van daaruit zal hopelijk een interactie ontstaan.”

Welke topics zal u aansnijden?

IVD: “Ik zal een aantal thema’s aanreiken die relevant zijn voor familiebedrijven. Een eerste thema is: hoe denk je op lange termijn, wat ik ‘de weg naar oneindig’ noem. Je moet een bedrijf uitbouwen in je hoofd alsof het nooit stopt met groeien. Wat is dat concreet? Daar geef ik een aantal voorbeelden van. Ik praat altijd vanuit mijn eigen ervaring. Ik ben geen wetenschapper of academicus die een studie heeft gedaan. Ik ben iemand die in het leven staat en van daaruit tracht te conceptualiseren wat ik zelf meemaak en te kijken in welke mate dat relevant is voor anderen. Een tweede thema is de gedachte die in 4F zit, mijn eigen bedrijf: flexible, focus, fair, fight. Wat is focus? En wat is binnen die focus de onvoorspelbaarheid in het leven, de flexibility? Wat is fighting spirit en dan heb je het over cultuur. Dat is geen vechtcultuur maar een cultuur waarbij je het beste uit jezelf haalt. En wat is fairplay? Wat is je woord houden en correct zijn? Daarna ga ik in op de kerndriehoek van elk bedrijf, de belangrijkste spelers binnen elk bedrijf, met name de klant, de aandeelhouder en de werknemer. Wat is een klantencultuur, wat is een sterke cultuur en het belang van een cultuur binnen een bedrijf? En tot slot de relatie met de aandeelhouder: wat is waardecreatie maar ook wat is de relatie van een aandeelhouder met een bedrijfsleider, een CEO of een directiecomité…“

In het programma lazen we dat u het ook hebt over het belang van implementatie (de laatste domino). Is dat een thema waar volgens u te weinig aandacht voor is?

IVD: “Absoluut. Ik denk dat hoe groter de onderneming is, hoe meer dat een euvel is. Ik zeg altijd dat de wereld enkel binair is in zijn executie. Iets bestaat of bestaat niet. Iets wordt goed neergezet of niet goed neergezet. Je kan heel veel gedachten hebben, je kan heel veel nuances leggen, maar je moet keuzes maken. Eenmaal je een keuze gemaakt hebt, zet je die neer, met alle voor- en nadelen. De kracht om iets neer te zetten in de ogen van een klant, in de ogen van de mensen versus de kracht van enkel iets te bedenken, daarover te praten, en vaak te laten verzanden in vertragingen, misverstanden… is een belangrijk thema, ook voor familiebedrijven. Hoe groter het bedrijf of hoe groter de structuren, hoe moeilijker dat is. Ik vind de kracht van implementatie dus ongelofelijk belangrijk en het is echt niet evident. Daar wil ik het dus ook over hebben en handvaten aanreiken.”


Masterclass "de essentie" vindt plaats op 30 maart 2023 van 13h30 tot 19h00 in het bedrijvencentrum Xavier te Destelbergen.

U leest het volledige programma hier.

Deelnemen aan de Masterclass kost kost € 285 (excl. BTW). Bij de sessie zijn drank & broodjes of gelijkaardig inbegrepen.

U kan hier online inschrijven.

Terug naar het overzicht

Opvolgersscan

Als eigenaar/bedrijfsleider van je familiebedrijf heb je wellicht het liefst dat één of meerdere kinderen op een bepaald moment het roer overnemen.

Maar hoe bepaal je als ouders objectief of je kinderen hiervoor aangewezen zijn? Patrick De Schutter ontwierp hiervoor de Opvolgersscan.

Een niet-familiale CEO: zes aandachtspunten

Samenwerken met een niet-familiale CEO loopt niet steeds van een leien dakje.

Jozef Lievens stipt 6 factoren aan die het aantrekken van en de samenwerking met een externe CEO kunnen maken of kraken.

Meer weten?

Vier soorten governance in het familiebedrijf

Er wordt vaak beweerd dat governance in familiebedrijven complexer is dan in niet-familiebedrijven. Dat is ongetwijfeld juist. De oorzaak hiervoor is te vinden in het feit dat een familiebedrijf bestaat uit een aantal componenten die elk een aparte soort governance vereisen.

Volgens Jozef Lievens zijn er vier soorten governance vereist :

  • ownership governance
  • business governance
  • family governance
  • wealth governance
Lees meer

Raad van bestuur of raad van advies

Veel familiale ondernemers stellen zich de vraag of ze beter met een echte raad van bestuur of met een raad van advies van start gaan. Volgens Sofie Lerut hebben beide pistes zekere voordelen, maar er zijn belangrijke verschillen.

Lees meer