Overname DesleeClama: “Een logische zet”
De Bekaert Textiles Group neemt zijn concurrent in matrasstoffen DesleeClama uit het West-Vlaamse Zonnebeke over. DesleeClama is een familiebedrijf in de derde generatie, met vestigingen in 10 landen wereldwijd. Bekaert Textiles is ook in familiale handen, het maakt sinds vorig jaar deel uit van de Duitse familiale groep Haniel.
Op trends.be vertelt Hans Dewaele van DesleeClama dat de familiale aandeelhouders gedreven werden door de ambitie om wereldmarktleider te worden: “We hebben de deal gesloten om die plannen te realiseren. De aandeelhouders kunnen tegen een mooie waarde uitstappen en het huidige management kan mee voortbouwen aan de nieuwe groep.”
Jos Behiels, directeur bij ING Corporate Finance, kent de textielsector goed. ING Corporate Finance begeleidde vorig jaar ook de deal tussen Bekaert Textiles en de groep Haniel. “Hoewel wij niet bij de nieuwe overname betrokken zijn, lijkt dit een zeer logische zet. Bekaert Textiles en DesleeClama zijn beide ambitieus om te groeien, zijn behoorlijk geografisch complementair in hun activiteiten en zullen dankzij deze oefening ook synergieën kunnen halen in aankoop en onderzoek & ontwikkeling bijvoorbeeld. Dat zijn belangrijke drijfveren om als familiebedrijf effectief de stap te zetten om op te gaan in een groter geheel.”
Het momentum zit mee
Synergie-voordelen en ambitie om te groeien is één zaak. Je moet als familiale aandeelhouder ook willen meestappen in die logica. “In het geval van DesleeClama en Bekaert Textiles denk ik dat het momentum mee zit, en dat men een duidelijke keuze heeft gemaakt voor groei in plaats van het status-quo”, aldus Jos Behiels. “Bovendien is het een combinatie is van twee bedrijven die in West-Vlaanderen geworteld zijn, dus ook hun cultuur zal goed matchen. Wat niet onbelangrijk is bij dergelijke deal.”
Toch moet de opportuniteit van een overnamebod geval per geval worden overwogen door familiebedrijven. “Er zijn immers verschillende factoren die een rol spelen: de prijs moet attractief zijn, de timing moet goed zitten en ook de evoluties in de markt spelen mee. Het is dus zeker niet zo dat de logica van de verkoop van Deslee Clama zo maar kan doorgetrokken worden naar andere situaties”, besluit Jos Behiels.