Pas vorig jaar kon Palm voor het eerst weer met winstcijfers uitpakken

12.05.2016
Strategie

De brouwerij Palm Belgian Craft Brewers gaat over in Nederlandse handen. Eigenaar Jan Toye verkoopt zijn bedrijf aan de Nederlandse brouwer Bavaria, ook een 100% familiebedrijf. “Gelet op het ontbreken van familiale opvolging, is dit een keuze voor continuïteit. Dat het Nederlandse familiebedrijf ook een duidelijke langetermijnstrategie hanteert, zal doorslaggevend zijn geweest”, stelt IFB-expert Patrick De Schutter.

Palm Belgian Craft Brewers, bekend van Palm, Rodenbach, Brugge Tripel en Cornet, heeft moeilijke tijden achter de rug. Patrick De Schutter: “De voorbije 15 jaar had ze af te rekenen met de gevolgen van de krimpende Belgische biermarkt. Het belangrijkste bier, Palm, verloor steeds meer terrein. De brouwerij lanceerde wel een reeks nieuwe bieren en maakte werk van export, maar het effect daarvan liet op zich wachten. Pas vorig jaar kon Palm voor het eerst weer met winstcijfers uitpakken.”

Groei voor Palm versnellen

Met de overname door Bavaria, eerst voor 60% en tegen 2021 volledig, kiest eigenaar Jan Toye voor continuïteit. Aan De Tijd (11 mei) zei hij: “We willen blijven groeien. Bavaria kan ons groeiplan versnellen en versterken. Door zijn schaal en kennis neemt het risico’s weg die wij niet kunnen wegnemen. Tegelijk heeft het onze brouwers en mensen nodig. België wordt in de nieuwe groep de ontwikkelingspoot van de speciaalbieren.” Bavaria is een familiebedrijf met een lange traditie. Momenteel wordt het bedrijf geleid door de zevende generatie, en bestaat de volledige directie uit familieleden. Er zijn vandaag 130 familiale aandeelhouders. De brouwer is actief in 120 landen, maar heeft de duidelijke ambitie om zijn groei via export te versnellen.

“Op dat vlak zijn Palm en Bavaria duidelijk complementaire partners”, stelt Patrick De Schutter van het IFB. “Bavaria is een pils-brouwer, Palm heeft een reeks gespecialiseerde bieren die internationaal als luxeproduct worden beschouwd. Op dat vlak vullen ze elkaar dus goed aan en is dit een zinvol samengaan. De groei zal vooral vanuit nieuwe markten buiten Europa moeten komen en daar kan de nieuwe groep makkelijk schaalvoordelen en synergiën halen.”

Familliale visie en waarden

De Schutter benadrukt ook het belang van het familiale karakter van beide spelers: “Hoewel Bavaria een veel groter bedrijf is, werken ze toch beiden vanuit eenzelfde visie en waarden. Het langetermijnbelang van de onderneming staat voorop. Jan Toye heeft zelf gezegd dat hij al eerder op interesse van verschillende bedrijven kon rekenen, maar dat hij geen interesse had voor beursgenoteerde bedrijven of investeringsfondsen. Bij Bavaria, met zijn historiek van meer dan 250 jaar, heeft hij dus duidelijk een gelijkgestemde familie gevonden.”