Peter De Sutter (E5): 'We zijn geboren en opgeleid als echte ondernemers'

2021 startte met goed nieuws voor E5 Mode. De groep maakte onder de ervaren vleugels van Peter en Kristof De Sutter een doorstart. Met hun familiebedrijf Ansi zijn de broers De Sutter gepokt en gemazeld in de textiel- en confectiesector. “Het is altijd onze ambitie geweest om een rechtstreekse relatie met de consument uit te bouwen,” aldus Peter De Sutter.

Met deze raad omringen we ons met experten.
Peter De Sutter

Ansi, het begin van een succesverhaal

De start van het familiebedrijf gaat terug tot in 1963, toen vader Renaat De Sutter een textielatelier in Tielt opstartte. Na de oprichting volgde hij het klassieke parcours van de Vlaamse confectioneurs als fabrikant en leverancier van nachtkledij en peignoirs. Begin de jaren 70 schakelde Ansi over op de productie van jeans. Op dat moment beslist de pater familias bovendien als één van de eersten in Vlaanderen de productie te verhuizen naar Tunesië. Het blijkt een succesvolle strategische beslissing. Zo wordt Ansi in de jaren 80 een just-in-time leverancier voor de textielsector. Hun business model? Producten leveren aan een goede kwaliteit en goede prijs, voorzien van logistieke service.

Nadat Peter en later ook zijn broer Kristof in de jaren ’90 in het bedrijf komen, komt in het begin van de jaren 2000 hun model onder druk te staan. De klanten van Ansi beslissen steeds vaker rechtstreeks aan te kopen in de productielanden. Het is tijd voor een radicale beslissing: de broers stoten de verre sourcing af en schakelen over naar het middenhoog segment, met klanten als Karl Lagerfeld, Zara, Bellerose, IKKS en ook E5 Mode.

Overname als logische beslissing

En nu wordt er met E5 een vervolg gebreid aan het verhaal van twee generaties textielondernemers. “Het is altijd al onze ambitie geweest om een rechtstreekse relatie met de consument uit te bouwen,” verklaart Peter De Sutter de strategische keuze. “We waren steeds attent voor wat er in de markt gebeurde. Toen de opportuniteit zich voordeed om E5 Mode over te nemen hebben we niet geaarzeld.” Peter en Kristof namen samen alle assets en personeel over, en brachten die onder in E5 Fashion bv.

Hoewel E5 een klant is van Ansi, blijven beide bedrijven gescheiden takken binnen het patrimonium van de broers. “Ansi draait zelfstandig verder en vervult haar missie. We hebben E5 niet overgenomen redenerend vanuit Ansi. Onze overname is een beslissing van ondernemers, al blijft E5 natuurlijk een klant van Ansi.”

Externe expertise

De governance van beide bedrijven ziet er heel verschillend uit. “Gezien haar relatief bescheiden omvang (met een omzet van 15 miljoen euro, red.) heeft Ansi een heel eenvoudige governance,” licht Peter toe. “Kristof en ik zijn allebei voor de helft eigenaar, en we zijn allebei gedelegeerd bestuurder.” In die functie vullen de broers elkaar perfect aan. “Kristof is de man van de operaties, hij staat in voor de dagelijkse leiding in productie, aankoop en verkoop. Ik ben eerder de man met de helikoptervisie. Ik zorg voor structuur, middelen en strategie. Op die manier zijn we zeer complementair.”

Hoewel bij E5 de taakverdeling voor beide broers hetzelfde is, ziet de governance er anders uit. “Eén van onze eerste beslissingen was om een adviesraad te installeren. Daarin staan drie complementaire experts ons bij. Naast Patrick van der Linden die bij Mediamarkt heel uitgebreide ervaring in retail opdeed, zetelen ook Edwig Tanghe en Edwin Vandermeulen in de raad van advies. Edwig brengt heel wat financiële kennis met zich mee vanuit Resolvus, en Edwin is gespecialiseerd in het terug op poten zetten van bedrijven die op de één of andere manier in een moeilijkere fase zitten. Met deze raad omringen we ons met experten.”

Het voordeel van een familiebedrijf

De broers zien bij deze overname een groot voordeel in het specifieke karakter van een familiebedrijf. “Het beslissingsproces en de middelen die ingezet worden om een dergelijke overname te realiseren is een grote troef van een familiebedrijf. Mijn broer en ik nemen samen de beslissing, en als familiebedrijf kan en wil je voor een dergelijke stap verder gaan. Dat ligt natuurlijk volledig anders wanneer je er alleen voor staat of bij een bedrijf met een gewone managementstructuur. Dat is minder stabiel, en het risico is er groter dat iemand het schip verlaat of dat de neuzen niet in dezelfde richting staan. Dat is bij ons niet het geval. We zijn geboren en opgeleid als echte ondernemers, en dat voel je.”