Sioen 20 jaar op de beurs: “Het past in de langetermijn strategie”
Het aandeel van Sioen Industries noteert al 20 jaar op de beurs in Brussel. Sioen heeft de langetermijn belegger rijkelijk beloond, concludeerde De Tijd (18 oktober). “Uiteraard is de beurskoers geen 1-op-1 weerspiegeling van de prestaties van een bedrijf. Maar we merken duidelijk dat het familiebedrijf zich niet heeft laten opjutten door de beurskoers van zijn aandeel”, stelt Patrick De Schutter, co-gedelegeerd bestuurder van het IFB.
Wie bij de start in 1996 investeerde in het aandeel-Sioen en vandaag nog steeds aandeelhouder is, heeft een mooi rendement gerealiseerd. De beurskoers ligt flink hoger dan toen en met de uitgekeerde dividenden erbij mag Sioen Industries prat gaan op een jaarlijks rendement van 11,4 procent, berekende De Tijd. Dat is 7 procentpunten beter dan het gemiddelde van de Brusselse beurs in dezelfde periode.
Patrick De Schutter: “In de voorbije 20 jaar heeft het aandeel-Sioen bij momenten grillige koersbewegingen gemaakt. Bij de introductie lag de waarde op 3 à 4 euro, twee jaar later piekte het aandeel op 45 euro, maar het zakte op een bepaald moment ook weer terug tot 2 euro. Dergelijke grote verschillen bewijzen dat de beurskoers niet altijd de intrinsieke waarde van het bedrijf weergeeft.
“Het is duidelijk dat de eigenaars en bedrijfsleiding zich niet hebben laten intimideren door die schommelingen”, zegt de IFB-expert. “Zoals in de meeste familiebedrijven heeft Sioen zijn langetermijnvisie en strategie volgehouden. Ze wisten in wat ze wilden investeren en diversifieerden ook in nieuwe zaken waarvan ze dachten dat die goed zouden aansluiten bij de bestaande activiteiten.”
Minder gevoelig voor beursgrillen
Daar schuilt één van de grote verschillen tussen familiaal geleide bedrijven en niet-familiebedrijven. De Schutter: “Bij de niet-familiebedrijven merk je dat er veel sneller wordt gereageerd op de vaak irrationele bewegingen van de beurs. Als er in de kwartaalcijfers bokkesprongen voorkomen, is men geneigd om onmiddellijk het beleid bij te stellen of zelfs strategische prioriteiten te verschuiven. Een familiebedrijf is veel minder gevoelig voor dergelijke effecten op korte termijn, omdat het steeds vanuit een langdurig perspectief werkt.”
Een tweede interessante vaststelling, is dat Sioen na 20 jaar nog steeds toegevoegde waarde ziet in zijn beursnotering. “We hebben gezien dat familiebedrijven als Duvel-Moortgat of VPK op een bepaald moment de beurs hebben verlaten omdat ze langetermijn investeringen wilden doen, waarbij de beursnotering hen parten kon spelen”, legt Patrick De Schutter uit.
“Bij Sioen is dat niet aan de orde. De beursnotering blijkt er nog steeds te passen in de langetermijn strategie van de onderneming. Al ben ik er van overtuigd dat beursgenoteerde familiebedrijven op gezette tijdstippen de strategische overweging moeten maken in hoeverre de beursnotering nog een toegevoegde waarde biedt.”