Ubbe Descamps: 'Als familiebedrijf kan je op een sterk netwerk terugvallen'
Op woensdag 2 juni gebeurde voor familiebedrijf Brooklyn het ondenkbare: bij een zware bedrijfsbrand gingen het volledige magazijn en de kantoren in rook op. Na een moeilijk coronajaar zal de familiale retailer ook dit te boven komen. “We zullen deze tegenslag aangrijpen om sterker terug te keren,” aldus zaakvoerder Ubbe Descamps.
De familie versterkt elkaar, in het bijzonder in een crisissituatie.
Sinds de horeca opstartte zag de familiale retailketen Brooklyn de toekomst positief in. “We merkten een duidelijk herstel sinds de versoepeling van de horecamaatregelen,” steekt Ubbe Descamps, zaakvoerder van Brooklyn, van wal. Op 2 juni kreeg die positieve stimulans echter een serieuze knauw. “Die woensdagavond brak er in het technisch lokaal van ons bedrijfsgebouw een brand uit. Toen de brandweer ter plaatse kwam was het bedrijf niet meer te redden. Het magazijn en de kantoren zijn volledig verloren.”
Ondanks deze grote tegenslag bleef het ondernemerskoppel niet bij de pakken zitten. “We werken decentraal met een administratief hoofdkantoor en een logistiek centrum dat de winkels bevoorraadt. Dat betekent dat de winkels een eigen voorraad hebben, en op heel korte termijn dus open kunnen blijven. Wel moesten we rap schakelen om het logistiek centrum terug op te bouwen, zodat de winkels bevoorraad kunnen blijven.”
In de hectische dagen na de brand werd het snel duidelijk dat het familiebedrijf op een sterk en warm netwerk kan terugvallen. “Meteen kregen we spontaan locaties aangeboden waarin we tijdelijk onderdak kunnen vinden. De eerste van drie opties was meteen raak, met een locatie waarin we zowel onze kantoren als ons magazijn kunnen onderbrengen.” Die spontane stroom van mensen die hulp aanbieden is volgens Ubbe mee te danken aan het familiale karakter van het bedrijf. “Familiebedrijven hebben vaak een sterk netwerk. Je kan niet alleen terugvallen op je eigen netwerk als zaakvoerder. Ook de andere leden van je familie hebben een netwerk dat je op zulke momenten kan aanspreken. Net die verschillende netwerken hebben een enorme toegevoegde waarde. Bovendien heb je als familie verschillende inzichten. Ikzelf en mijn vrouw hebben een verschillend perspectief, maar ook mijn ouders, zussen en broer bekijken dingen vaak anders. Zo versterken we elkaar, in het bijzonder in een crisissituatie.”
Maar ook de medewerkers hebben Brooklyn door de moeilijke eerste dagen na de brand geholpen. “Op woensdagavond waren verschillende collega’s al snel ter plaatse. Zij voelden dat ze er moesten zijn. Ook de dagen nadien konden we op een sterk team terugvallen. De aanzet die zij die eerste dagen gaven was een belangrijke stap om ons gerust te stellen. Bovendien voelde we dat de collega’s die inspanning niet alleen deden als werknemer, maar ook omdat ze ons een warm hart toedragen. Het samenhorigheidsgevoel dat we altijd al hadden binnen het bedrijf werd alleen nog maar versterkt.” Ook daar ziet Ubbe een voordeel als familiebedrijf. “Bij Brooklyn zijn de collega’s niet anoniem. Ze maken door onze grote betrokkenheid als eigenaars echt deel uit van de familie. Dat hebben we nu meer dan ooit gevoeld.”
Hoewel de brand een serieuze operationele set-back is, kijkt Ubbe positief vooruit. “Bij het heropbouwen van onze gebouwen komt heel wat kijken. Tegelijkertijd moeten we het beschouwen als een opportuniteit. We bestaan bijna 50 jaar, nu moeten we ons bedrijf klaarmaken voor de volgende 50 jaar. We grijpen dit aan als opportuniteit om sterker terug te keren.”