Veel innovatief potentieel in het familiebedrijf
Familiebedrijven hebben een groot potentieel om met succes te innoveren. Dat was de conclusie van de 'Dag van het Familiebedrijf 2015'. Dankzij hun langetermijnvisie, passie voor het ondernemen en cultuur van betrokkenheid creëren familiale ondernemingen het ideale klimaat voor innovatie.
Professor Rudy Moenaert was dit jaar de keynotespreker op het congres van het Instituut voor het Familiebedrijf: "Voor mij gaat het om de veerkracht die onze familiebedrijven tonen. Ze hanteren een langetermijndenken, gecombineerd met kortetermijnacties. En dat geeft heel veel innovatiepotentieel."
Gezond boerenverstand geeft beter resultaat
"Om dat met succes in de praktijk te brengen, is mijn belangrijkste tip: hou de verbeelding en nieuwsgierigheid levend in je familiebedrijf. Dat is de ideale cultuur om steeds te blijven innoveren", weet Moenaert. "Ik stel algemeen trouwens vast dat familiebedrijven het beter doen inzake innovatie, omdat ze gezond boerenverstand hebbben: met minder input, halen ze er meer resultaat uit!"
Vanuit Nederland kwam onderzoekster Ilse Matser naar Gent. Ook zij gelooft in het potentieel van de familiebedrijven: "Je moet innovatie de tijd geven, niet geremd door de nood om altijd op korte termijn te scoren. En net dat is één van de zaken waardoor familiebedrijven zich differentiëren. Maar een belangrijk aandachtpunt blijft dat sommige familiebedrijven een gesloten karakter hebben, terwijl innovatie net versneld wordt door meer samen te werken en je open te stellen. De zaken kunnen loslaten en kansen geven aan de volgende generatie kan ook een belangrijke succesfactor zijn."
Innovatie en groei gaan hand in hand
Tijdens de Dag van het Familiebedrijf getuigden ook 5 innovatieve familiebedrijven, die als rolmodel mogen worden beschouwd. Zo maakte ondermeer Paul Renson indruk: "We investeren elk jaar 5 tot 7% van onze omzet in innovatie. 10% van onze medewerkers werken in R&D, maar in het hele bedrijf leeft het besef dat we steeds nieuwe oplossingen moeten bedenken voor onze klanten. Het resultaat is dat we 75% van de groei te danken hebben aan innovaties van de voorbije vijf jaar."
Renson benadrukte ook het belang van samenwerking met partners: "Open innovatie, dat is voor ons de kennis samenbrengen met de knowhow van andere bedrijven, om sneller nieuwe en betere producten naar de markt te brengen. We doen dat met grote merken als Velux, Barco en Novy."
Van Orfit en Luxilon onthouden we de sterke focus op innovatie om internationaal voorop te blijven. Steven Cuypers: "Wij zijn born global. Dat betekent dat je de concurrentie steeds vijf jaar voorop moet blijven. Voortdurend werken aan betere producten, processen, sales en marketing geeft ons een groot voordeel."
Innovatie is geen doel op zich
"Maar: innovatie mag geen doel op zich zijn. Het is een gevolg van de inspanningen die we leveren om altijd beter te willen doen", stelde Jurgen Vandervelden van Soudal. "Wij hebben geen innovatiemanager of ideeënbus. Er heerst gewoon een sfeer in het bedrijf waarbij iedereen zich betrokken voelt bij innovatie. En er is ook ruimte om fouten te maken. Zonder dat ondernemerschap geraak je niet ver."
Last but not least: ook governance kan een succesfactor zijn. Dat ondervond Raf Vanswartenbrouck van GRL Glasrecycling: "Onze keuze om een externe CEO aan te stellen met een sterk management, creëerde de ruimte voor innovatie. Het gaf mij de tijd om er meer op te focussen. En succes haal je nooit alleen: de combinatie van competenties van de familianten heeft ook bijgedragen tot het succes."