Alle artikels

Sofie Lerut
lees verderHet glazen plafond: familiebedrijven doen het beter
De laatste decennia is er veel inkt gevloeid over het aanhoudende onevenwicht tussen mannen en vrouwen in leidinggevende functies, onder meer in het bedrijfsleven. Hoewel er een positieve evolutie is, blijft genderevenwicht toch een pijnpunt. Maar uit recent onderzoek blijkt wel dat familiebedrijven een voortrekkersrol te vervullen.
Het is een feit dat er een onevenwicht blijft bestaan tussen mannen en vrouwen in topfuncties. En dit ondanks een aantal positieve, treffende vaststellingen. Zo vorm...
De laatste decennia is er veel inkt gevloeid over het aanhoudende onevenwicht tussen mannen en vrouwen in leidinggevende functies, onder meer in het bedrijfsleven. Hoewel er een positieve evolutie is, blijft genderevenwicht toch een pijnpunt. Maar uit recent onderzoek blijkt wel dat familiebedrijven een voortrekkersrol te vervullen.

Jozef Lievens
lees verderNiet de week, maar het jaar van de overdracht!
Deze week geeft Vlaams Minister van Economie Philippe Muyters de aftrap voor de Week van de Overdracht van het familiebedrijf. Een fantastisch initiatief, want er kan niet genoeg aandacht gegeven worden aan het feit dat een vlotte opvolging van wezenlijk belang is voor de continuïteit van het familiebedrijf.
U zou zich kunnen afvragen waarom het Instituut voor het Familiebedrijf geen speciaal initiatief plant in de week van 26 oktober. Het antwoord is eenvoudig: we zijn gewoon het hele jaar met ...
Deze week geeft Vlaams Minister van Economie Philippe Muyters de aftrap voor de Week van de Overdracht van het familiebedrijf. Een fantastisch initiatief, want er kan niet genoeg aandacht gegeven worden aan het feit dat een vlotte opvolging van wezenlijk belang is voor de continuïteit van het familiebedrijf.

Jozef Lievens
lees verderDieselgate bij Volkswagen: ligt het aan de governance?
In de nasleep van de dieselaffaire krijgt de Raad van Bestuur van Volkswagen de internationale pers over zich heen. De New York Times titelt: “Problems at Volkswagen start in the boardroom”. De Financial Times is even kritisch: “Boardroom politics at heart of VW scandal”. Beide gereputeerde kranten stellen dat de disfunctionele governance bij Volkswagen aan de basis ligt van het schandaal. Maar is die kritiek wel gegrond?
Om te beginnen: Volkswagen valt nog net onder de definitie van het familie...
In de nasleep van de dieselaffaire krijgt de Raad van Bestuur van Volkswagen de internationale pers over zich heen. De New York Times titelt: “Problems at Volkswagen start in the boardroom”. De Financial Times is even kritisch: “Boardroom politics at heart of VW scandal”. Beide gereputeerde kranten stellen dat de disfunctionele governance bij Volkswagen aan de basis ligt van het schandaal. Maar is die kritiek wel gegrond?

Jozef Lievens
lees verderWat is opvolging?
Heel wat Belgische familiebedrijven werden opgericht door ondernemers uit de babyboom-generatie. De komende jaren staan dus duizenden bedrijven voor een opvolgingsscenario. Maar voor veel familiale ondernemers blijft de opvolging een uitdaging. Vanuit zijn jarenlange ervaring reikt het Instituut voor het Familiebedrijf zeven tips aan voor een geslaagde opvolging. Gedelegeerd bestuurder Jozef Lievens zorgde voor de duiding.
Zie de opvolging als een proces
De opvolging in een familiebedrijf kan ...
Heel wat Belgische familiebedrijven werden opgericht door ondernemers uit de babyboom-generatie. De komende jaren staan dus duizenden bedrijven voor een opvolgingsscenario. Maar voor veel familiale ondernemers blijft de opvolging een uitdaging. Vanuit zijn jarenlange ervaring reikt het Instituut voor het Familiebedrijf zeven tips aan voor een geslaagde opvolging. Gedelegeerd bestuurder Jozef Lievens zorgde voor de duiding.

Jozef Lievens
lees verderCijfers over familiebedrijven: de puntjes op de i
Over familiebedrijven wordt er vaak met cijfers gegoocheld. Een veel geciteerd cijfer is dat “slechts” 30 procent van de familiebedrijven de tweede generatie haalt en slechts 10 à 15 procent de derde en 3 à 5 procent de vierde generatie.
Deze cijfers worden meestal vanuit een negatief perspectief voorgesteld: familiebedrijven zijn kneusjes, die geen lang leven beschoren zijn.
Wie deze cijfers nader bestudeert komt echter tot andere conclusies.
Vooreerst worden de cijfers vaak verkeerd geciteerd....
Over familiebedrijven wordt er vaak met cijfers gegoocheld. Een veel geciteerd cijfer is dat “slechts” 30 procent van de familiebedrijven de tweede generatie haalt en slechts 10 à 15 procent de derde en 3 à 5 procent de vierde generatie.

Johan Lambrecht
lees verderMoeten we uitdrukkelijk zeggen dat we een familiebedrijf zijn?
Moeten we uitdrukkelijk communiceren dat we een familiebedrijf zijn? Vroeger zou die vraag wellicht met een "neen" zijn beantwoord. Maar vandaag ligt dat toch anders.
Vroeger overheerste de perceptie dat een bedrijf goed presteerde ondanks zijn familiale karakter. We herinneren ons beursgenoteerde bedrijven die zeker niet als familiebedrijf wilden bestempeld worden, ook al had een familie er het merendeel van de aandelen. Het familiale etiket werd immers slecht geacht voor de beurskoers.
Negatie...
Moeten we uitdrukkelijk communiceren dat we een familiebedrijf zijn? Vroeger zou die vraag wellicht met een "neen" zijn beantwoord. Maar vandaag ligt dat toch anders.

Johan Lambrecht
lees verderOvername van het familiebedrijf: blinde vlek in de statistieken
Met de regelmaat van een klok worden we gealarmeerd over de evolutie van het aantal (nieuwe) bedrijven in ons land. Een paar weken geleden berichtte Graydon dat het aantal stopgezette vennootschappen vorig jaar zelfs groter was dan het aantal nieuwe vennootschappen. Maar laten we niet vergeten dat ook overnemers van bestaande bedrijven ondernemers zijn!
Uit de Global Entrepreneurship Monitor (GEM) blijkt dat België steeds onderaan bengelt in de internationale rangschikking van het aantal nieuwe ...
Met de regelmaat van een klok worden we gealarmeerd over de evolutie van het aantal (nieuwe) bedrijven in ons land. Een paar weken geleden berichtte Graydon dat het aantal stopgezette vennootschappen vorig jaar zelfs groter was dan het aantal nieuwe vennootschappen. Maar laten we niet vergeten dat ook overnemers van bestaande bedrijven ondernemers zijn!

Patrick De Schutter
lees verderHet belang van vrouwen in het familiebedrijf
Net voor de zomer verscheen een interessante studie van consultant EY omtrent “The importance of Women in Family Businesses”. Dit onderzoek is gebaseerd op een bevraging van meer dan 500 vooraanstaande familiebedrijven wereldwijd. Ik deel graag enkele tot de verbeelding sprekende conclusies met u.
De grootste en langst bestaande familiebedrijven hebben de gewoonte om vrouwelijk talent sneller en tot hogere verantwoordelijkheidsniveaus te laten doorgroeien dan de niet-familiebedrijven.
Familiebed...
Net voor de zomer verscheen een interessante studie van consultant EY omtrent “The importance of Women in Family Businesses”. Dit onderzoek is gebaseerd op een bevraging van meer dan 500 vooraanstaande familiebedrijven wereldwijd. Ik deel graag enkele tot de verbeelding sprekende conclusies met u.

Johan Lambrecht
lees verderIs de verkoop van het familiebedrijf slecht voor de economie?
De verkoop van enkele familiebedrijven de voorbije weken lokte soms ongenuanceerde reacties uit. Zo werd er geïnsinueerd dat de verkopende families meer begaan zijn met het fortuin voor de erfgenamen dan met de economie van het land. We moeten de zaken echter in perspectief plaatsen.
Blijkbaar gaan die critici er nog steeds vanuit dat familiale successie gelijkstaat met succes en dat verkoop faling betekent. Die opvatting wordt gevoed door de onbetrouwbare statistiek dat "slechts" een derde van ...
De verkoop van enkele familiebedrijven de voorbije weken lokte soms ongenuanceerde reacties uit. Zo werd er geïnsinueerd dat de verkopende families meer begaan zijn met het fortuin voor de erfgenamen dan met de economie van het land. We moeten de zaken echter in perspectief plaatsen.