Wat familiebedrijven kunnen leren van de Red Lions

Op dinsdag 17 mei vond Follow Up plaats, het jaarlijkse next gen event van familiebedrijf.be. Hockeycoach Shane McLeod kwam vertellen over zijn unieke parcours met de Red Lions, de Belgische nationale mannenhockeyploeg die op de Olympische Spelen in Rio (2016) zilver behaalde en vijf jaar later goud in Tokyo. Hoe maak je van een ‘good team’ een ‘great team’, en welke lessen kan je toepassen op het team binnen je familiebedrijf?

Follow Up is het jaarlijkse event waarop jonge talenten uit families met een familiebedrijf, en deelnemers en alumni van de Opvolgersacademie samenkomen. Na een onderbreking van twee jaar was het een verademing Follow Up opnieuw in levenden lijve te kunnen laten doorgaan, met echte contacten en echte gesprekken.

Plaats van afspraak was niet toevallig het splinternieuwe complex van hockeyclub La Gantoise. In dit fraaie decor luisterden de vele aanwezigen geboeid naar de inspirerende keynote van de Nieuw-Zeelander Shane McLeod die in 2015 – nauwelijks 10 maanden voor de Olympische Spelen in Rio – aan het roer van de Red Lions kwam te staan. Zijn missie: van een team van individuele topspelers een topteam maken. Of om het in zijn woorden te zeggen: van een team of stars een star team maken.

Circle of trust

Met zijn sappig accent en ontelbare anekdotes en praktijkvoorbeelden maakte Shane duidelijk hoe je met soms eenvoudige ingrepen tot grootse resultaten kan komen. Zo merkte hij samen met zijn staf aan het begin van hun opdracht op hoe de Red Lions buiten de wedstrijden kleine subgroepjes vormden: clubgenoten bij elkaar, Frans- en Nederlandstaligen apart,… Dit leidde ertoe dat veel spelers elkaar niet echt kenden, en belette de groep een (h)echt team te vormen. Om dit te doorbreken organiseerde Shane een soort ‘speeddating’, waarbij alle spelers in een cirkel één-op-één-gesprekken hadden met elkaar. Heel korte gesprekken, maar het resultaat was meteen merkbaar. De spelers leerden elkaar beter kennen, geraakten steeds meer aan de praat, en de sfeer en het vertrouwen binnen de groep werden naar een nieuw niveau getild.

Het belang van communicatie

Doorheen de hele presentatie werd duidelijk dat Shane McLeod in de eerste plaats een uitzonderlijk observator en communicator is. Hij observeert zijn spelers en gaat aan de slag met wat hij ziet. Daarbij gaat hij steeds in dialoog met zijn spelers en zoekt hij de mens achter de speler: hij laat de spelers zelf aangeven hoe zij hun rol ervaren (op en naast het veld), wat hun sterktes en zwaktes zijn, wat ze nodig hebben om te verbeteren en wie voor hen onmisbaar is in het team (en waarom). Zijn gesprekken beperken zich overigens niet tot het pure coachen, ook naast het veld zoekt Shane geregeld contact met zijn spelers. Gevolg? De spelers voelen zich erkend en krijgen het vertrouwen dat ze nodig hebben om te groeien. Of om hun eigen kansen opzij te schuiven in het belang van het team.

Shane benadrukte ook het belang van taal en het juiste woordgebruik: het draagt bij tot het creëren van een winnaarsmentaliteit. Met vallen en opstaan. Want ook dat mocht duidelijk zijn: kampioen word je niet van de ene dag op de andere. Of zoals Shane het zei: You need to lose a final to win a final. En dat is wat de Red Lions deden. Nadat ze goud verloren hadden in Rio, regen ze in de jaren daarop de titels aan elkaar: eerst wereldkampioen in het hol van de leeuw in India in 2018, daarna Europees kampioen in eigen land, om in 2021 de kroon op het werk te zetten als Olympisch kampioen in Tokyo.

The next generation

Na Tokyo nam Shane afscheid van de Red Lions. Aan het slot van zijn keynote trok hij dan ook de parallel met de evolutie die familiebedrijven doormaken, wanneer het moment is aangebroken voor de volgende generatie om de fakkel over te nemen. Hoe kan de nieuwe generatie de legacy die opgebouwd werd door de eerdere generatie(s) voortzetten? Wat worden de uitdagingen voor die nieuwe generatie? Daarbij benadrukte Shane onder meer hoe belangrijk het is dat de meer ervaren spelers het aanstormend talent inspireren.

En inspireren deed Shane McLeod in elk geval. Tijdens het panelgesprek vertelden familiale ondernemers Ubbe Descamps (Brooklyn) en Koen Thewissen (Ebema) wat hen bijbleef uit de presentatie van Shane en hoe zij dat toegepast zien in hun familiebedrijf. Over hun visie kan je hier meer lezen.

Wat onthielden de opvolgers van Shane McLeods keynote? Je leest het hier.

Klik hier voor het fotoverslag.

Terug naar het overzicht

Opvolgersscan

Als eigenaar/bedrijfsleider van je familiebedrijf heb je wellicht het liefst dat één of meerdere kinderen op een bepaald moment het roer overnemen.

Maar hoe bepaal je als ouders objectief of je kinderen hiervoor aangewezen zijn? Patrick De Schutter ontwierp hiervoor de Opvolgersscan.

Een niet-familiale CEO: zes aandachtspunten

Samenwerken met een niet-familiale CEO loopt niet steeds van een leien dakje.

Jozef Lievens stipt 6 factoren aan die het aantrekken van en de samenwerking met een externe CEO kunnen maken of kraken.

Meer weten?

Vier soorten governance in het familiebedrijf

Er wordt vaak beweerd dat governance in familiebedrijven complexer is dan in niet-familiebedrijven. Dat is ongetwijfeld juist. De oorzaak hiervoor is te vinden in het feit dat een familiebedrijf bestaat uit een aantal componenten die elk een aparte soort governance vereisen.

Volgens Jozef Lievens zijn er vier soorten governance vereist :

  • ownership governance
  • business governance
  • family governance
  • wealth governance
Lees meer

Raad van bestuur of raad van advies

Veel familiale ondernemers stellen zich de vraag of ze beter met een echte raad van bestuur of met een raad van advies van start gaan. Volgens Sofie Lerut hebben beide pistes zekere voordelen, maar er zijn belangrijke verschillen.

Lees meer