Professionalisering

100% familiebedrijf Van Hulle wint prestigieuze vakprijs

Wanneer een 100% familiebedrijf door de eigen sectorfederatie uitgeroepen wordt tot allerbeste van Vlaanderen, dan is onze aandacht getrokken en zijn we benieuwd naar het verhaal achter het bedrijf. Zo komt het dat we op een vrijdagochtend ontvangen worden in de prachtige nieuwe toonzaal van Van Hulle Bouwservice uit Tielt. Zij werden enige tijd geleden tijdens de uitreiking van de FeMa Feproma Awards in Groot-Bijgaarden verkozen tot beste bouwmaterialenhandelaar van Vlaanderen. Geen kleine prestatie in een sector die vandaag gedomineerd wordt door grote, buitenlandse groepen. CEO Stefaan Van Hulle, derde generatie, vertelt ons het geheim van de “dulle Van Hulles” – de slogan van hun recentste marketing- en employer branding-campagne – die als de laatste der Mohikanen niet alleen standhouden maar ook groeien. Met 42 bedienden, 40 arbeiders en 150 onderaannemers die jaar in jaar uit met Van Hulle samenwerken, is het familiebedrijf een begrip in de sector.
Familie

Guido Vanherpe La Lorraine Bakery Group: "Ook familie is een werkwoord"

Iedereen heeft ongetwijfeld al ooit een product van La Lorraine Bakery Group geproefd. De groep telt binnen zijn bakkerijsegment drie subdivisies: de dagverse divisie die dagelijks meer dan 2500 klanten/supermarkten belevert in België, de 400 Panos broodjeszaken en de diepvriesdivisie die bakkerijproducten maakt om af te bakken in supermarkten, de horeca en de foodservice sector. De kans is dus groot dat die knapperige croissant of ovenverse ciabatta die u laatst at, gemaakt werd door het familiebedrijf dat sinds 1995 geleid wordt door Guido Vanherpe. De maalderij die in 1939 door zijn grootvader Gerard Vanherpe opgericht werd en die door de tweede generatie verder uitgebouwd en gediversifieerd werd, is vandaag een internationale bakkerijgroep met een omzet* van 875 miljoen euro, 4800 medewerkers en activiteiten in meer dan 30 landen. Een gesprek met de CEO van ons Familiebedrijf van de Maand.
Eigendom
Familie

Rolverwarring is dé achilleshiel van familiebedrijven.

Zelf opgegroeid in een familiebedrijf en na o.a. zeven jaar wetenschappelijk onderzoek gedaan te hebben op het toenmalige KMO-Studiecentrum aan de KU Brussel, is professor Johan Lambrecht (KU Leuven) geen onbekende voor Het Familiebedrijf. Recent publiceerde hij zijn nieuwe boek “Het familiebedrijf – In goede en kwade dagen”. Wij vroegen de auteur welke (nieuwe) inzichten hij in het boek deelt. Maar eerst wilden we weten wat hem zo fascineert in de wereld van de familiebedrijven.
Professionalisering

Een bedrijf mag nooit stoppen met groeien

Op 30 maart brengt Ignace Van Doorselaere – bedrijfsleider, origineel denker en katalysator in het groeiverhaal van prestigieuze Belgische familiebedrijven als AB-Inbev, Van de Velde en Neuhaus – de Masterclass “De essentie”. Een unieke kans om zijn originele ideeën uit eerste hand te ervaren en met de man in gesprek te gaan. Als opwarmertje vroegen we Ignace hoe het idee voor het boek en de Masterclass is ontstaan en wat deelnemers mogen verwachten van deze ongetwijfeld boeiende namiddag.