
Familie
Guido Vanherpe La Lorraine Bakery Group: "Ook familie is een werkwoord"
Iedereen heeft ongetwijfeld al ooit een product van La Lorraine Bakery Group geproefd. De groep telt binnen zijn bakkerijsegment drie subdivisies: de dagverse divisie die dagelijks meer dan 2500 klanten/supermarkten belevert in België, de 400 Panos broodjeszaken en de diepvriesdivisie die bakkerijproducten maakt om af te bakken in supermarkten, de horeca en de foodservice sector. De kans is dus groot dat die knapperige croissant of ovenverse ciabatta die u laatst at, gemaakt werd door het familiebedrijf dat sinds 1995 geleid wordt door Guido Vanherpe. De maalderij die in 1939 door zijn grootvader Gerard Vanherpe opgericht werd en die door de tweede generatie verder uitgebouwd en gediversifieerd werd, is vandaag een internationale bakkerijgroep met een omzet* van 875 miljoen euro, 4800 medewerkers en activiteiten in meer dan 30 landen. Een gesprek met de CEO van ons Familiebedrijf van de Maand.

Eigendom
Familie
Rolverwarring is dé achilleshiel van familiebedrijven.
Zelf opgegroeid in een familiebedrijf en na o.a. zeven jaar wetenschappelijk onderzoek gedaan te hebben op het toenmalige KMO-Studiecentrum aan de KU Brussel, is professor Johan Lambrecht (KU Leuven) geen onbekende voor Het Familiebedrijf. Recent publiceerde hij zijn nieuwe boek “Het familiebedrijf – In goede en kwade dagen”. Wij vroegen de auteur welke (nieuwe) inzichten hij in het boek deelt. Maar eerst wilden we weten wat hem zo fascineert in de wereld van de familiebedrijven.
Professionalisering
Een bedrijf mag nooit stoppen met groeien
Op 30 maart brengt Ignace Van Doorselaere – bedrijfsleider, origineel denker en katalysator in het groeiverhaal van prestigieuze Belgische familiebedrijven als AB-Inbev, Van de Velde en Neuhaus – de Masterclass “De essentie”. Een unieke kans om zijn originele ideeën uit eerste hand te ervaren en met de man in gesprek te gaan. Als opwarmertje vroegen we Ignace hoe het idee voor het boek en de Masterclass is ontstaan en wat deelnemers mogen verwachten van deze ongetwijfeld boeiende namiddag.

Governance
Jos Claeys: "De wendbaarheid van een familie is een kracht"
Met een omzet van meer dan 800 miljoen euro, een 1600-tal medewerkers en 8 productiesites in België is Belgian Pork Group (BPG) geen klein bier. Jos Claeys, CEO van Westvlees/Belgian Pork Group vertelt ons over de uitdagingen van ons Familiebedrijf van de Maand, de toekomstplannen, de samenwerking met externe bestuurders en het samengaan van verschillende familiebedrijven.