Familie
Strategie

Ignace Van Doorselaere op zoek naar oneindig

Wie onder de kerstboom afstand wil nemen van de dagdagelijkse bedrijfsvoering en wat dieper reflecteren, heeft geluk. Met zijn nieuwe boek “De weg naar oneindig” heeft topmanager Ignace Van Doorselaere een pareltje geschreven, dat voor de familiale ondernemer heel wat stof tot nadenken biedt.
Familie
Strategie

Hoe familiebedrijven 'onsterfelijk' kunnen worden

In De Onsterfelijke Onderneming. Overleven in Disruptieve Tijden onderzoekt Fons Van Dyck hoe ondernemingen en hun merken kunnen standhouden op lange termijn. Zelf noemt hij zijn nieuwe boek een “overlevingskit met praktische tips en do's-and-don'ts voor elke ondernemer”. En dus ook voor de familiale ondernemer.
Familie
Strategie

Lange termijn succesfactoren voor het familiebedrijf

Op de volgende Dag van het Familiebedrijf zal Fons Van Dyck het hebben over zijn boek "De onsterfelijke onderneming", waarin hij op zoek is gegaan naar de geheime recepten van ondernemingen die aan de top blijven in deze disruptieve tijden. Een recente internationale studie somt alvast enkele belangrijke succesfactoren op.
Familie
Strategie

Tips voor teams

Steeds vaker zien we in onze praktijk familieleden die op zoek zijn naar de goede manier om als team samen te werken. Topsportcoach Paul Van Den Bosch, die gastspreker was in de IFB-opleiding “Geen baas meer en toch gelukkig”, deelde met ons zijn tips voor een sterk team.
Familie
Strategie

Best practices voor de groei van bedrijf en familie

Wat als het bedrijf en de familie groeien? Dat was het thema van de Dag van het Familiebedrijf, die dinsdag jongstleden zorgde voor een volle Handelsbeurs in Gent. Zoals elk jaar werd het thema geïllustreerd met boeiende cases van SCE, LVD Company, Van Roey en Etex. Welke lessen kunnen we uit deze cases en de tussenkomsten van de diverse experten trekken?
Familie
Strategie

De kruisbestuiving tussen familiebedrijven en start-ups

Als een familiebedrijf op zoek gaat naar externe kennis bij de versterking van innovatietrajecten, dan zijn start-ups niet meteen de usual suspects. Toch kunnen beide types ondernemingen elkaar perfect aanvullen. Meer nog, ze hebben elkaar nodig. Start-ups beschikken vaak over een grote kennis van technologische innovatie en koppelen die aan een typische cultuur en een dynamisch team. Familiebedrijven daarentegen kennen de sector bijzonder goed en beschikken over een uitgebreid netwerk. Start-ups en familiebedrijven horen daarom niet thuis in het stereotiepe verhaal van oude economie tegen nieuwe economie. Ze kunnen een verhaal van samenwerking schrijven. Familiebedrijven die de sprong willen wagen, moeten weliswaar de juiste voorbereidingen treffen.
Familie
Strategie

Internationaliseren is geen doel op zich

Creëert internationalisering voldoende (aandeelhouders)waarde voor een familiebedrijf? Is het sop de kool waard en doet de familie de stap om de juiste redenen? Familiebedrijven moeten vooraf grondig de analyse maken. Internationaliseren moet een groeiverhaal zijn en de onderneming groeit als ze waarde kan creëren. In de geest van een familiale ondernemer zit terecht het idee ingebakken dat hij groei om de groei moet vermijden. Wat zijn dan de redenen voor een internationaal avontuur?
Strategie

Tijd om wakker te worden

Een decennium geleden bleef de vraag hoe een bedrijf met duurzaamheid moest omspringen beperkt tot veeleer oppervlakkige discussies. Misschien wordt het belangrijker, misschien ook niet, was de teneur. Vandaag kan niemand nog om de vaststelling dat duurzaamheid en bij uitbreiding alle onderdelen van maatschappelijk verantwoord ondernemen niet zomaar een modeverschijnsel zijn. Het zijn ingrepen die in de bedrijfswereld een echte doorbraak hebben geforceerd. Om één voorbeeld te geven: over de klimaatopwarming is de tijd van de wolligheid voorbij. De internationale afspraken hebben een duidelijke impact op de keuzes die bedrijven maken. De vraagstukken die dit meebrengt, hebben een reële invloed op onze economie.
Governance
Strategie

Mythe rond het familiebedrijf: Er kan maar één kapitein op het schip zijn

Hoe wordt een familiebedrijf het beste geleid en aangestuurd? De meningen verschillen. Vooral de oudere, overdragende generatie is ervan overtuigd dat er maar één kapitein op het schip kan zijn. Lees: één finale leidinggevende van het familiebedrijf. Maar ook dat is een mythe.
Governance
Strategie

Robotfoto van de voorzitter van de Raad van Bestuur

In de afgelopen jaren is de rol van de voorzitter van de Raad van Bestuur van familiebedrijven aan belang toegenomen. Hij is de draaischijf die ervoor zorgt dat het governance systeem goed functioneert. Maar wat kenmerkt nu een goede voorzitter? De voorzitter zorgt ervoor dat de Raad van Bestuur bijeenkomt en hij stelt de agenda vast.