Alle artikels

Jozef Lievens

Verborgen Kampioenen in de IFB Leagues

Onze ronde van Vlaanderen zit erop. Met de IFB-Leagues waren we de afgelopen weken op bezoek in Aalter (Bouwbedrijf Vandenbussche), Ardooie (Ardo), Puurs (Duvel Moortgat) en Hasselt (Democo). Enkele vaststellingen : Indien België zogezegd een 'failed state' is, dan is er in Vlaanderen zeker geen sprake van failed entrepreneurship. We praatten op de IFB-Leagues met honderden familiale bedrijfsleiders, die het ondernemerschap hoog in hun vaandel voeren. Ze zijn alive and kicking. Onze gastheren Va...
Onze ronde van Vlaanderen zit erop. Met de IFB-Leagues waren we de afgelopen weken op bezoek in Aalter (Bouwbedrijf Vandenbussche), Ardooie (Ardo), Puurs (Duvel Moortgat) en Hasselt (Democo). Enkele vaststellingen :
lees verder
Johan Lambrecht

Mythes rond het familiebedrijf: Ze lijden aan het Buddenbrooks-syndroom

Bijna elk land heeft wel een uitdrukking om de ondergang van het familiebedrijf in de derde generatie te typeren. Dit wordt ook het Buddenbrooks-syndroom genoemd, naar de roman van Thomas Mann. In Mexico zegt men bijvoorbeeld: ‘Vader-ondernemer, zoon-playboy en kleinzoon-bedelaar.’ In de Verenigde Staten hoor je: ‘Shirtsleeves to shirtsleeves in three generations.’ Bij ons luidt de omschrijving: ‘Je hebt de verwervers, dan de ervers en ten slotte de bedervers.’ Mensen hebben vaak spraakmakende g...
Bijna elk land heeft wel een uitdrukking om de ondergang van het familiebedrijf in de derde generatie te typeren. Dit wordt ook het Buddenbrooks-syndroom genoemd, naar de roman van Thomas Mann.
lees verder
Johan Lambrecht

Mythe rond het familiebedrijf: Er kan maar één kapitein op het schip zijn

Hoe wordt een familiebedrijf het beste geleid en aangestuurd? De meningen verschillen. Vooral de oudere, overdragende generatie is ervan overtuigd dat er maar één kapitein op het schip kan zijn. Lees: één finale leidinggevende van het familiebedrijf. Maar ook dat is een mythe. Men zegt het meestal iets onverbloemder: ‘Er kan maar één haan op de mesthoop zitten’. Ook als het familiebedrijf door een team wordt geleid – wat toch meer en meer voorkomt – blijven heel wat overdragers zweren bij één ab...
Hoe wordt een familiebedrijf het beste geleid en aangestuurd? De meningen verschillen. Vooral de oudere, overdragende generatie is ervan overtuigd dat er maar één kapitein op het schip kan zijn. Lees: één finale leidinggevende van het familiebedrijf. Maar ook dat is een mythe.
lees verder
Jozef Lievens

Robotfoto van de voorzitter van de Raad van Bestuur

In de afgelopen jaren is de rol van de voorzitter van de Raad van Bestuur van familiebedrijven aan belang toegenomen. Hij is de draaischijf die ervoor zorgt dat het governance systeem goed functioneert. Maar wat kenmerkt nu een goede voorzitter? De voorzitter zorgt ervoor dat de Raad van Bestuur bijeenkomt en hij stelt de agenda vast. Hij houdt contact met het management en ook met de familiale eigenaars. Maar wat is het profiel van die voorzitter? Helaas bestaat er tot op heden geen onderzoek ...
In de afgelopen jaren is de rol van de voorzitter van de Raad van Bestuur van familiebedrijven aan belang toegenomen. Hij is de draaischijf die ervoor zorgt dat het governance systeem goed functioneert. Maar wat kenmerkt nu een goede voorzitter? De voorzitter zorgt ervoor dat de Raad van Bestuur bijeenkomt en hij stelt de agenda vast.
lees verder
Johan Lambrecht

Mythes rond het familiebedrijf: Slechts 13 procent van de familiebedrijven haalt de derde generatie

“Slechts” 13 procent van de familiebedrijven haalt de derde generatie en een “schamele” 3 procent van de familiebedrijven passeert de kaap van die derde generatie. Het zijn vaak aangehaalde cijfers. Maar helaas: ook dit is een mythe. De percentages zijn gebaseerd op een onderzoek van de Amerikaan John Ward uit 1987. Hij had 200 family-owned industriële bedrijven uit Illinois in de Verenigde Staten bestudeerd, die in 1924 minstens vijf jaar oud waren en minstens 20 werknemers telden. Hij stelde v...
“Slechts” 13 procent van de familiebedrijven haalt de derde generatie en een “schamele” 3 procent van de familiebedrijven passeert de kaap van die derde generatie. Het zijn vaak aangehaalde cijfers. Maar helaas: ook dit is een mythe.
lees verder
Johan Lambrecht

Mythes rond het familiebedrijf: "Jongeren zijn niet meer geïnteresseerd in de voortzetting van het familiebedrijf thuis"

‘Jongeren zijn niet meer geïnteresseerd in de voortzetting van het familiebedrijf thuis’ lazen we onlangs in enkele Vlaamse media. Zij verwezen daarvoor naar een nieuw onderzoek in 34 landen, waaronder ook België, waar meer dan 34.000 studenten met een familiebedrijf thuis een enquête over hun loopbaanplannen hebben ingevuld. Uit die internationale studie blijkt dat slechts 3,5 procent van de studenten direct na de studies aan de slag wil gaan als opvolger van het familiebedrijf. Binnen de vijf ...
‘Jongeren zijn niet meer geïnteresseerd in de voortzetting van het familiebedrijf thuis’ lazen we onlangs in enkele Vlaamse media. Zij verwezen daarvoor naar een nieuw onderzoek in 34 landen, waaronder ook België, waar meer dan 34.000 studenten met een familiebedrijf thuis een enquête over hun loopbaanplannen hebben ingevuld.
lees verder
Johan Lambrecht

Mythes rond het familiebedrijf: "Wat goed is voor het bedrijf, is ook goed voor de familie"

De uitspraak “Wat goed is voor het bedrijf, is automatisch goed voor de familie” is typisch voor zij die het familiebedrijf zeer rationeel benaderen. Die rationale aanpak overheerste in de jaren negentig, maar kent ook nu nog vurige aanhangers. Wie zo denkt, leeft in de overtuiging dat familie en bedrijf tegengestelde polen zijn. Voor hen betekent het bedrijf ratio en de familie emotie, en is emotionele logica geen logica. Zij vinden dan ook dat de familie en het bedrijf zoveel als mogelijk van ...
De uitspraak “Wat goed is voor het bedrijf, is automatisch goed voor de familie” is typisch voor zij die het familiebedrijf zeer rationeel benaderen. Die rationale aanpak overheerste in de jaren negentig, maar kent ook nu nog vurige aanhangers.
lees verder
Johan Lambrecht

Mythes rond het familiebedrijf: "Het zijn kmo's"

In ons land is 99,8 procent van de ondernemingen een kmo of een bedrijf met minder dan 250 werknemers volgens de Europese kmo-definitie. Daarmee is België een kmo-land, maar dat is zeker niet uniek. Ook in andere Europese landen en de Verenigde Staten is de overgrote meerderheid van de bedrijven klein of middelgroot. Het gros van de kmo’s is een familiebedrijf en omgekeerd is ook het merendeel van de familiebedrijven een kmo. Een familiebedrijf is dan een bedrijf waar een familie de voornaamste ...
In ons land is 99,8 procent van de ondernemingen een kmo of een bedrijf met minder dan 250 werknemers volgens de Europese kmo-definitie. Daarmee is België een kmo-land, maar dat is zeker niet uniek. Ook in andere Europese landen en de Verenigde Staten is de overgrote meerderheid van de bedrijven klein of middelgroot.
lees verder
Jozef Lievens

Simpel werkt het best

In het domein van het adviseren van familiebedrijven zijn er vele aanpakken mogelijk. Sommige adviseurs gaan als detectives op zoek naar de oorzaken van de problemen. Zij geloven dat een probleem niet kan opgelost worden zonder dat de historiek ervan haarfijn is in kaart gebracht. Daarbij willen ze ook de psychologische motieven van de familiale acteurs peilen. Indien de adviseurs niet psychologisch gevormd zijn, ontaardt dit niet zelden in amateuristische (en dus mogelijk gevaarlijke) vingeroef...
In het domein van het adviseren van familiebedrijven zijn er vele aanpakken mogelijk. Sommige adviseurs gaan als detectives op zoek naar de oorzaken van de problemen. Zij geloven dat een probleem niet kan opgelost worden zonder dat de historiek ervan haarfijn is in kaart gebracht. Daarbij willen ze ook de psychologische motieven van de familiale acteurs peilen.
lees verder