Alle artikels
Jozef Lievens
lees verderWat is opvolging?
Heel wat Belgische familiebedrijven werden opgericht door ondernemers uit de babyboom-generatie. De komende jaren staan dus duizenden bedrijven voor een opvolgingsscenario. Maar voor veel familiale ondernemers blijft de opvolging een uitdaging. Vanuit zijn jarenlange ervaring reikt het Instituut voor het Familiebedrijf zeven tips aan voor een geslaagde opvolging. Gedelegeerd bestuurder Jozef Lievens zorgde voor de duiding.
Zie de opvolging als een proces
De opvolging in een familiebedrijf kan ...
Heel wat Belgische familiebedrijven werden opgericht door ondernemers uit de babyboom-generatie. De komende jaren staan dus duizenden bedrijven voor een opvolgingsscenario. Maar voor veel familiale ondernemers blijft de opvolging een uitdaging. Vanuit zijn jarenlange ervaring reikt het Instituut voor het Familiebedrijf zeven tips aan voor een geslaagde opvolging. Gedelegeerd bestuurder Jozef Lievens zorgde voor de duiding.
Jozef Lievens
lees verderCijfers over familiebedrijven: de puntjes op de i
Over familiebedrijven wordt er vaak met cijfers gegoocheld. Een veel geciteerd cijfer is dat “slechts” 30 procent van de familiebedrijven de tweede generatie haalt en slechts 10 à 15 procent de derde en 3 à 5 procent de vierde generatie.
Deze cijfers worden meestal vanuit een negatief perspectief voorgesteld: familiebedrijven zijn kneusjes, die geen lang leven beschoren zijn.
Wie deze cijfers nader bestudeert komt echter tot andere conclusies.
Vooreerst worden de cijfers vaak verkeerd geciteerd....
Over familiebedrijven wordt er vaak met cijfers gegoocheld. Een veel geciteerd cijfer is dat “slechts” 30 procent van de familiebedrijven de tweede generatie haalt en slechts 10 à 15 procent de derde en 3 à 5 procent de vierde generatie.
Johan Lambrecht
lees verderOvername van het familiebedrijf: blinde vlek in de statistieken
Met de regelmaat van een klok worden we gealarmeerd over de evolutie van het aantal (nieuwe) bedrijven in ons land. Een paar weken geleden berichtte Graydon dat het aantal stopgezette vennootschappen vorig jaar zelfs groter was dan het aantal nieuwe vennootschappen. Maar laten we niet vergeten dat ook overnemers van bestaande bedrijven ondernemers zijn!
Uit de Global Entrepreneurship Monitor (GEM) blijkt dat België steeds onderaan bengelt in de internationale rangschikking van het aantal nieuwe ...
Met de regelmaat van een klok worden we gealarmeerd over de evolutie van het aantal (nieuwe) bedrijven in ons land. Een paar weken geleden berichtte Graydon dat het aantal stopgezette vennootschappen vorig jaar zelfs groter was dan het aantal nieuwe vennootschappen. Maar laten we niet vergeten dat ook overnemers van bestaande bedrijven ondernemers zijn!
Johan Lambrecht
lees verderMoeten we uitdrukkelijk zeggen dat we een familiebedrijf zijn?
Moeten we uitdrukkelijk communiceren dat we een familiebedrijf zijn? Vroeger zou die vraag wellicht met een "neen" zijn beantwoord. Maar vandaag ligt dat toch anders.
Vroeger overheerste de perceptie dat een bedrijf goed presteerde ondanks zijn familiale karakter. We herinneren ons beursgenoteerde bedrijven die zeker niet als familiebedrijf wilden bestempeld worden, ook al had een familie er het merendeel van de aandelen. Het familiale etiket werd immers slecht geacht voor de beurskoers.
Negatie...
Moeten we uitdrukkelijk communiceren dat we een familiebedrijf zijn? Vroeger zou die vraag wellicht met een "neen" zijn beantwoord. Maar vandaag ligt dat toch anders.
Patrick De Schutter
lees verderHet belang van vrouwen in het familiebedrijf
Net voor de zomer verscheen een interessante studie van consultant EY omtrent “The importance of Women in Family Businesses”. Dit onderzoek is gebaseerd op een bevraging van meer dan 500 vooraanstaande familiebedrijven wereldwijd. Ik deel graag enkele tot de verbeelding sprekende conclusies met u.
De grootste en langst bestaande familiebedrijven hebben de gewoonte om vrouwelijk talent sneller en tot hogere verantwoordelijkheidsniveaus te laten doorgroeien dan de niet-familiebedrijven.
Familiebed...
Net voor de zomer verscheen een interessante studie van consultant EY omtrent “The importance of Women in Family Businesses”. Dit onderzoek is gebaseerd op een bevraging van meer dan 500 vooraanstaande familiebedrijven wereldwijd. Ik deel graag enkele tot de verbeelding sprekende conclusies met u.
Johan Lambrecht
lees verderIs de verkoop van het familiebedrijf slecht voor de economie?
De verkoop van enkele familiebedrijven de voorbije weken lokte soms ongenuanceerde reacties uit. Zo werd er geïnsinueerd dat de verkopende families meer begaan zijn met het fortuin voor de erfgenamen dan met de economie van het land. We moeten de zaken echter in perspectief plaatsen.
Blijkbaar gaan die critici er nog steeds vanuit dat familiale successie gelijkstaat met succes en dat verkoop faling betekent. Die opvatting wordt gevoed door de onbetrouwbare statistiek dat "slechts" een derde van ...
De verkoop van enkele familiebedrijven de voorbije weken lokte soms ongenuanceerde reacties uit. Zo werd er geïnsinueerd dat de verkopende families meer begaan zijn met het fortuin voor de erfgenamen dan met de economie van het land. We moeten de zaken echter in perspectief plaatsen.
Erwin Tielemans
lees verderEffectieve besluitvorming vraagt een stappenplan
Om met een grote groep mensen op één lijn te komen, is een systeem waarbij ieders stem telt essentieel. Effectieve besluitvorming vergt een stappenplan om op een snelle manier duurzame beslissingen te nemen die gedragen worden. Het is ook een manier om de collectieve intelligentie optimaal te benutten.
Vijf fasen bij besluitvorming
Om ervoor te zorgen dat besluiten breed gedragen worden is het belangrijk een aantal fasen te respecteren. Dit geldt zowel voor eenvoudige besluiten als voor belangri...
Om met een grote groep mensen op één lijn te komen, is een systeem waarbij ieders stem telt essentieel. Effectieve besluitvorming vergt een stappenplan om op een snelle manier duurzame beslissingen te nemen die gedragen worden. Het is ook een manier om de collectieve intelligentie optimaal te benutten.
Sofie Lerut
lees verderVan de Velde: naar de vierde generatie zonder familiale leiding
Wanneer een familiaal ondernemer de pensioenleeftijd bereikt, kan hij drie dingen doen: kiezen voor familiale opvolging, verkopen of de eigendom houden en het bedrijf door een externe manager laten leiden. Familiebedrijf Van de Velde kiest resoluut voor de derde optie. Voor het eerst in zijn bijna honderdjarige geschiedenis zal Van de Velde namelijk geen familielid aan het roer hebben. In een interview in De Morgen lichtte Herman Van de Velde deze evolutie toe, en gaf hij meteen een aantal wijze...
Wanneer een familiaal ondernemer de pensioenleeftijd bereikt, kan hij drie dingen doen: kiezen voor familiale opvolging, verkopen of de eigendom houden en het bedrijf door een externe manager laten leiden. Familiebedrijf Van de Velde kiest resoluut voor de derde optie. Voor het eerst in zijn bijna honderdjarige geschiedenis zal Van de Velde namelijk geen familielid aan het roer hebben. In een interview in De Morgen lichtte Herman Van de Velde deze evolutie toe, en gaf hij meteen een aantal wijze overwegingen mee.
Natalie Bonny
lees verderSchenkings- en successierechten familiebedrijven: nieuwe Vlaamse regelgeving
De inning van de schenkings- en successierechten was tot eind vorig jaar een bevoegdheid van de federale overheid. Sinds 1 januari 2015 is het de Vlaamse Belastingdienst die instaat voor de inning van deze rechten. We zetten de belangrijkste punten nog even op een rijtje.
Sinds 1 januari 2012 kan een Vlaamse ondernemer de aandelen in zijn familiebedrijf overdragen aan de volgende generatie tegen een tarief van 0% (in geval van schenking ) of van 3% (in geval van vererving). Om van deze gunstreg...
De inning van de schenkings- en successierechten was tot eind vorig jaar een bevoegdheid van de federale overheid. Sinds 1 januari 2015 is het de Vlaamse Belastingdienst die instaat voor de inning van deze rechten. We zetten de belangrijkste punten nog even op een rijtje.