Alle artikels

Sofie Lerut

Welke kwaliteiten zoeken familiebedrijven in externe bestuurders?

Het IFB stelde op de Dag van het Familiebedrijf een onderzoek voor waarin onder meer werd gepeild naar raden van advies en raden van bestuur in familiebedrijven. Hieruit bleek dat familiebedrijven steeds vaker werken met een actieve raad van bestuur met externe bestuurders. Er werd ook onderzocht welke criteria familiebedrijven vooropstellen bij de keuze van een nieuw lid van de raad van bestuur. Men kan vanzelfsprekend op zoek gaan naar bepaalde competenties, ervaring of kennis, maar minstens e...
Het IFB stelde op de Dag van het Familiebedrijf een onderzoek voor waarin onder meer werd gepeild naar raden van advies en raden van bestuur in familiebedrijven. Hieruit bleek dat familiebedrijven steeds vaker werken met een actieve raad van bestuur met externe bestuurders. Er werd ook onderzocht welke criteria familiebedrijven vooropstellen bij de keuze van een nieuw lid van de raad van bestuur.
lees verder
Jozef Lievens

Governance: comités kunnen beter

Het grote governance onderzoek, dat op 1 oktober tijdens de Dag van het Familiebedrijf werd voorgesteld, toonde aan dat familiebedrijven op veel vlakken grote vooruitgang hebben geboekt. Toch waren er ook aandachtpunten. Zo maken slechts 15 percent van de familiebedrijven gebruik van comités. Comités worden in de schoot van de raad van bestuur opgericht om advies te geven aan de raad van bestuur. De Code Buysse III voorziet in de eventuele oprichting van een audit- en financieel comité, een beno...
Het grote governance onderzoek, dat op 1 oktober tijdens de Dag van het Familiebedrijf werd voorgesteld, toonde aan dat familiebedrijven op veel vlakken grote vooruitgang hebben geboekt. Toch waren er ook aandachtpunten. Zo maken slechts 15 percent van de familiebedrijven gebruik van comités.
lees verder
Het Familiebedrijf

Exclusief IFB onderzoek: governance wordt professioneler

Governance is, naast het thema van de volgende Dag van het Familiebedrijf, ook een studiedomein van Anita Van Gils. Zij is als onderzoeker verbonden aan het Landelijk Expertisecentrum Familiebedrijven in Windesheim (NL) en komt op 1 oktober de resultaten van een nieuwe governance-studie toelichten. Dat raden van bestuur of advies een belangrijk klankbord vormen voor familiale ondernemers, is evident. Onderzoek naar governance kan dus nuttige en werkbare informatie opleveren. Op de Dag van het F...
Governance is, naast het thema van de volgende Dag van het Familiebedrijf, ook een studiedomein van Anita Van Gils. Zij is als onderzoeker verbonden aan het Landelijk Expertisecentrum Familiebedrijven in Windesheim (NL) en komt op 1 oktober de resultaten van een nieuwe governance-studie toelichten.
lees verder
Het Familiebedrijf

4 sterke cases over governance

Het thema van de Dag van het Familiebedrijf dit jaar is ‘governance’, of goed bestuur met het oog op de lange termijn. Om dat te illustreren laat het IFB op de Dag vier familiebedrijven aan het woord, die elk een ander aspect van governance belichten. Geen twee bedrijven zijn gelijk, dus is ook governance nooit standaard. En al zeker niet in familiebedrijven, waar niet alleen de complexiteit van de onderneming, maar ook de omvang en complexiteit van de familie in sterke mate meespeelt. Zo zal ee...
Het thema van de Dag van het Familiebedrijf dit jaar is ‘governance’, of goed bestuur met het oog op de lange termijn. Om dat te illustreren laat het IFB op de Dag vier familiebedrijven aan het woord, die elk een ander aspect van governance belichten.
lees verder
Het Familiebedrijf

Hoe familiebedrijven 'onsterfelijk' kunnen worden

In De Onsterfelijke Onderneming. Overleven in Disruptieve Tijden onderzoekt Fons Van Dyck hoe ondernemingen en hun merken kunnen standhouden op lange termijn. Zelf noemt hij zijn nieuwe boek een “overlevingskit met praktische tips en do's-and-don'ts voor elke ondernemer”. En dus ook voor de familiale ondernemer. Fons Van Dyck geeft op de Dag van het Familiebedrijf een keynote gebaseerd op De Onsterfelijke Onderneming, waarbij hij specifiek zal focussen op familiebedrijven. “Het vertrekpunt van ...
In De Onsterfelijke Onderneming. Overleven in Disruptieve Tijden onderzoekt Fons Van Dyck hoe ondernemingen en hun merken kunnen standhouden op lange termijn. Zelf noemt hij zijn nieuwe boek een “overlevingskit met praktische tips en do's-and-don'ts voor elke ondernemer”. En dus ook voor de familiale ondernemer.
lees verder
Sofie Lerut

Lange termijn succesfactoren voor het familiebedrijf

Op de volgende Dag van het Familiebedrijf zal Fons Van Dyck het hebben over zijn boek "De onsterfelijke onderneming", waarin hij op zoek is gegaan naar de geheime recepten van ondernemingen die aan de top blijven in deze disruptieve tijden. Een recente internationale studie somt alvast enkele belangrijke succesfactoren op. Een internationale studie waaraan 791 familiebedrijven uit 58 landen deelnamen peilde naar succesfactoren op lange termijn en in het bijzonder de manier waarop de langetermij...
Op de volgende Dag van het Familiebedrijf zal Fons Van Dyck het hebben over zijn boek "De onsterfelijke onderneming", waarin hij op zoek is gegaan naar de geheime recepten van ondernemingen die aan de top blijven in deze disruptieve tijden. Een recente internationale studie somt alvast enkele belangrijke succesfactoren op.
lees verder
Jozef Lievens

Missie en planning: het kan beter in onze familiale KMO's

Het adviesbureau Deminor, dat vooral gekend is van zijn acties voor minderheidsaandeelhouders (Arco, Fortis e.d.m.), deed recent onderzoek naar familiale KMO’s. Naast governance werd de professionalisering van familiale KMO’s tegen het licht gehouden. Volgens het onderzoek heeft 60% van de familiebedrijven een missie. Onze collega Johan Lambrecht (Odisee) definieert de missie als de vertaling van het anders zijn van de onderneming in een krachtige slagzin. De missie kadert in het aanhouden van e...
Het adviesbureau Deminor, dat vooral gekend is van zijn acties voor minderheidsaandeelhouders (Arco, Fortis e.d.m.), deed recent onderzoek naar familiale KMO’s. Naast governance werd de professionalisering van familiale KMO’s tegen het licht gehouden.
lees verder
Sofie Lerut

Het familieforum als hefboom voor grotere betrokkenheid van de familie

Naarmate het familiebedrijf ouder wordt en het aandeelhouderschap meer verspreid geraakt, wordt het steeds belangrijker het aandeelhouderschap professioneel aan te pakken en ervoor te zorgen dat de aandeelhouders betrokken eigenaars worden. Een van de competitieve voordelen van familiebedrijven vloeit immers voort uit hun langetermijnvisie (“We think in generations, not in quarters” was de titel van een interview met een lid van de elfde generatie van het familiebedrijf Merck). Om een langetermi...
Naarmate het familiebedrijf ouder wordt en het aandeelhouderschap meer verspreid geraakt, wordt het steeds belangrijker het aandeelhouderschap professioneel aan te pakken en ervoor te zorgen dat de aandeelhouders betrokken eigenaars worden.
lees verder
Jozef Lievens

Opvolging: belangrijke shift in de leeftijden?

De twee voornaamste acteurs in de opvolging zijn de overdrager en de opvolger. Voor beide acteurs zijn er leeftijdsperiodes waarbinnen de opvolging zich idealiter afspeelt. De meeste overdragers lieten tot nu toe hun rol als leider los wanneer zij tussen de 65 en de 75 jaar waren. Opvolgers namen meestal het roer over wanneer hun leeftijd zich tussen de 38 en 48 jaar situeerde. De tijden zijn echter veranderd en wel op twee vlakken. Door de stijgende levensduur en de betere gezondheid van de bev...
De twee voornaamste acteurs in de opvolging zijn de overdrager en de opvolger. Voor beide acteurs zijn er leeftijdsperiodes waarbinnen de opvolging zich idealiter afspeelt.
lees verder