Alle artikels

Jozef Lievens
lees verderDe lessen van de familie Wallenberg
Op 19 januari 2015 overleed Peter Wallenberg, op 88-jarige leeftijd. Tot voor kort was hij voorzitter van het familiale investeringsfonds Investor. Wat hij sinds 1982 op financieel vlak neerzette, is merkwaardig: de activa stegen van 2 miljard Kronen naar 85 miljard. Investor mag zonder meer de draaischijf van de Zweedse industrie genoemd worden. Het heeft in AlasCopco, Ericsson, AstraZeneca. Electrolux, ABB en daarnaast enkele financiële instellingen.
Het is interessant om na te gaan welke de s...
Op 19 januari 2015 overleed Peter Wallenberg, op 88-jarige leeftijd. Tot voor kort was hij voorzitter van het familiale investeringsfonds Investor. Wat hij sinds 1982 op financieel vlak neerzette, is merkwaardig: de activa stegen van 2 miljard Kronen naar 85 miljard. Investor mag zonder meer de draaischijf van de Zweedse industrie genoemd worden. Het heeft in AlasCopco, Ericsson, AstraZeneca. Electrolux, ABB en daarnaast enkele financiële instellingen.

Rob Bloemen
lees verder35 jaar: het ideale opvolgscenario
Hoeft het nog gezegd dat de opvolging binnen familiebedrijven altijd een kies probleem is en met de regelmaat van een klok zorgt voor oplopende emoties? Je zal maar in de schoenen staan van de vader die de aflossing van de wacht moet regelen of van de zoon die staat te trappelen van ongeduld om de sleutels van het bedrijf in handen te krijgen. Een sleutelvraag daarbij is wat de goede timing is?
Klare wijn schenken is altijd de beste oplossing. Het is mijn diepste overtuiging dat de zoon of de do...
Hoeft het nog gezegd dat de opvolging binnen familiebedrijven altijd een kies probleem is en met de regelmaat van een klok zorgt voor oplopende emoties? Je zal maar in de schoenen staan van de vader die de aflossing van de wacht moet regelen of van de zoon die staat te trappelen van ongeduld om de sleutels van het bedrijf in handen te krijgen. Een sleutelvraag daarbij is wat de goede timing is?

Johan Lambrecht
lees verderFamiliebedrijven met uitsterven bedreigd?
‘Familiebedrijven staan op uitsterven’. Zo luidde de opvallende titel van een recente nieuwsflits in Nederland. De titel was gebaseerd op een onderzoek onder tweehonderd bedrijfseigenaren in Nederland. Volgens die studie verwacht “slechts” de helft van de bedrijfseigenaren die de onderneming van familie hebben overgenomen die aan een familielid over te dragen.
“Slechts” 16 procent zou teleurgesteld zijn als de eigen kinderen het familiebedrijf niet voortzetten. Van de 65-plussers overweegt een k...
‘Familiebedrijven staan op uitsterven’. Zo luidde de opvallende titel van een recente nieuwsflits in Nederland. De titel was gebaseerd op een onderzoek onder tweehonderd bedrijfseigenaren in Nederland. Volgens die studie verwacht “slechts” de helft van de bedrijfseigenaren die de onderneming van familie hebben overgenomen die aan een familielid over te dragen.

Jozef Lievens
lees verderHelft Belgische bedrijven heeft geen actieve Raad van Bestuur
In de afgelopen jaren heeft prof. Ann Jorissen van de Universiteit Antwerpen een grootschalig onderzoek uitgevoerd naar governance in private ondernemingen. De onderzoekspopulatie bestond uit 757 niet-beursgenoteerde NV’s met meer dan 20 werknemers verspreid over heel België. Vrijwel alle aspecten van de governance van deze bedrijven werd tegen het licht gehouden. Het is een belangrijk onderzoek, dat ik hier graag even onder de aandacht breng.
Het onderzoeksteam van professor Jorissen stelde vas...
In de afgelopen jaren heeft prof. Ann Jorissen van de Universiteit Antwerpen een grootschalig onderzoek uitgevoerd naar governance in private ondernemingen. De onderzoekspopulatie bestond uit 757 niet-beursgenoteerde NV’s met meer dan 20 werknemers verspreid over heel België. Vrijwel alle aspecten van de governance van deze bedrijven werd tegen het licht gehouden. Het is een belangrijk onderzoek, dat ik hier graag even onder de aandacht breng.

Erwin Tielemans
lees verderSuccesvol communiceren met de familie in het familiebedrijf
Om met de aandeelhouders van een familiebedrijf op één lijn te blijven of te komen, moet er gecommuniceerd worden. En om ervaringen, inzichten en verschillende meningen te bundelen tot een krachtige visie en slimme strategieën is er meer nodig dan een losse babbel en blindelings vertrouwen. Succes is altijd het resultaat van het gericht ondernemerschap, moed, doorzettingsvermogen en een beetje geluk.
Communiceer met de hele familie
In familiebedrijven die gedurende generaties groeien, neemt ook ...
Om met de aandeelhouders van een familiebedrijf op één lijn te blijven of te komen, moet er gecommuniceerd worden. En om ervaringen, inzichten en verschillende meningen te bundelen tot een krachtige visie en slimme strategieën is er meer nodig dan een losse babbel en blindelings vertrouwen. Succes is altijd het resultaat van het gericht ondernemerschap, moed, doorzettingsvermogen en een beetje geluk.

Jozef Lievens
lees verderTwee keer nadenken voor je verkoopt
Wie als familiaal ondernemer de pensioenleeftijd bereikt, kan drie dingen doen: kiezen voor familiale opvolging, verkopen of de eigendom houden en het bedrijf door een externe manager laten leiden. In een recente bijdrage plaatste private equity-specialist Filip De Clercq kritische kanttekeningen bij de verkoop. Ik wil ze u niet onthouden.
Filip De Clercq somt vijf kritische bedenkingen op:
- Hij waarschuwt voor al te groot optimisme omtrent de te verwachten overnameprijs. De overnameprijs wordt...
Wie als familiaal ondernemer de pensioenleeftijd bereikt, kan drie dingen doen: kiezen voor familiale opvolging, verkopen of de eigendom houden en het bedrijf door een externe manager laten leiden. In een recente bijdrage plaatste private equity-specialist Filip De Clercq kritische kanttekeningen bij de verkoop. Ik wil ze u niet onthouden.

Jozef Lievens
lees verderJa, er zijn nog opvolgers!
Het onderzoek naar de perceptie van jongeren over het familiebedrijf, en de loopbaanintenties van jongeren die thuis een familiebedrijf hebben, stemt ons hoopvol. We lieten die zaken onderzoeken in het kader van de Dag van het Familiebedrijf 2014, om een antwoord te krijgen op de vraag: "Zijn er nog opvolgers?".
Wat hebben de onderzoekers vastgesteld? Ten eerste: dat ondernemerschap bij studenten hoger onderwijs wel degelijk interesse wekt. En bovendien: dat zij een eigen zaak of een leidende ro...
Het onderzoek naar de perceptie van jongeren over het familiebedrijf, en de loopbaanintenties van jongeren die thuis een familiebedrijf hebben, stemt ons hoopvol. We lieten die zaken onderzoeken in het kader van de Dag van het Familiebedrijf 2014, om een antwoord te krijgen op de vraag: "Zijn er nog opvolgers?".

Natalie Bonny
lees verderDe voorzorgsvolmacht: nieuw instrument voor successieplanning
Een successieplanning opstellen die slechts wordt uitgevoerd in het geval uw gezondheidstoestand niet meer toelaat om dit te doen? Het kan. Want op 1 september is de nieuwe wet inzake de meerderjarige beschermde personen in werking getreden. Deze wet voert een eenvormig beschermingsstatuut in voor alle meerderjarige onbekwamen.
Interessant in het kader van successieplanning is dat de wet de mogelijkheid biedt om een volmacht te geven aan een vertrouwenspersoon. Die kan een bepaalde rechtshandeli...
Een successieplanning opstellen die slechts wordt uitgevoerd in het geval uw gezondheidstoestand niet meer toelaat om dit te doen? Het kan. Want op 1 september is de nieuwe wet inzake de meerderjarige beschermde personen in werking getreden. Deze wet voert een eenvormig beschermingsstatuut in voor alle meerderjarige onbekwamen.

Erwin Tielemans
lees verderSucces en betrokkenheid in familiebedrijven door Verbindende Communicatie
Goede communicatie is essentieel voor elk bedrijf. In een familiebedrijf spelen er naast zakelijke ook persoonlijke verhoudingen mee. De complexiteit van dit samenspel vraagt des te meer een bewuste communicatie.
Hoe zorg je ervoor dat de verschillende generaties samenwerken zodat het bedrijf de impulsen krijgt om verder te groeien en zich te handhaven in een alsmaar evoluerende markt? Hoe stem je de communicatie af tussen familieleden die elkaar goed kennen en diegenen die elkaar enkel kennen ...
Goede communicatie is essentieel voor elk bedrijf. In een familiebedrijf spelen er naast zakelijke ook persoonlijke verhoudingen mee. De complexiteit van dit samenspel vraagt des te meer een bewuste communicatie.